سه شنبه , ۲ آبان ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی (برگه 40)

نقدوبررسی

نگاهی به نقاشی‌های هوشنگ علوی در گالری صا

جاوید رمضانی، تندیس: از دوران گذشته معماران ایرانی وظیفه پیدائی مفهوم هندسه مقدس و تطابق قدرهای آسمانی با اندازه های زمینی را داشته‌اند. در جهان مدرن با اختراع پرسپکتیو در دوره رنسانس، قلمرو معماری این جهانی گردید و در دوران قاجار با ساخته شدن مسجد سپهسالار اولین همکاری معمار خارج ...

ادامه نوشته

من یک آریایی# شریفم#

مریم روشن‌فکر، تندیس: در دنیای هشتگ ها، که هر چیزی می تواند به چیز دیگری وصل شود، هر مفهومی نیز می تواند بازتعریف شده و در قالب نوین خود، مجموعه ای از رفتارها، روش‌ها، تعاریف را به وجود آورد. هویت فرهنگی هر ملت بر پایه های مختلفی چون، دین، مذهب، ...

ادامه نوشته

صدا، صدا، صدا، تنها صداست که می‌ماند

سحر افتخارزاده، تندیس: “الو الو! اینجا تهران”. این اولین و آخرین صدایی است که با ورود به نمایشگاه “سیم کشی روکار”، اثر «ژینوس تقی‌زاده» و خروج از آن می‌شنویم. صدایی که مدام تکرار می‌شود و با تعیین مرز بیرون و درون گالری، مخاطب را درون محدوده مشخص رویدادی واحد قرار می‌دهد ...

ادامه نوشته

آن‌جا که شکل جادو می‌کند

حافظ روحانی، تندیس: علی‌رضا رضایی در بخشی عمده از نوشته‌ی نمایشگاه «تئوری پالایش سازها» به ریشه‌ی واژه‌ی موسیقی اشاره می‌کند و معنی لغوی آن در زمان سریانی را توضیح می‌دهد: «بسیاری نمی‌دانند که موسیقی کلمه‌ای است به زبان سریانی، و خود متشکل است از دو کلمه‌ی دیگر: «مو» به معنای ...

ادامه نوشته

نشست بررسی آثار«ناصر عصار» با حضور آغداشلو و سعیدی برگزار شد

تندیس: نشست نقد و بررسی آثار «ناصر عصار» عصر یکشنبه ۸ آذر  با حضور آیدین آغداشلو  و ابوالقاسم سعیدی در گالری شهریور برگزار شد. گفتنی است نمایشگاهی از آثار ناصر عصار تا ۶ آذر ماه در محل این گالری برپا بود و این نشست به همین مناسب برگزار شده بود. ...

ادامه نوشته

اشباح آسفودل

مریم روشن‌فکر، تندیس: در دنیای زیر زمین، قلمرو هادس، اشباحی سرگردان، مردمانی فاقد پلشتی و نیکی، اشباحی که نه در بهشت جای دارند، نه لایق جهنم‌اند، در زندگی‌ای دور از شعور انسانی سرگردانند.آسفودل نام گیاهی است که در اساطیر یونان باستان نشانه مرگ و جهان زیرین محسوب می شده است. این گل ...

ادامه نوشته

پیش‌انگاشت‌های ادراک

سحر افتخارزاده، تندیس: علی یحیایی در اولین نمایش انفرادی آثار خود، مجموعه عکس “پرلود” را در گالری “شیرین” به نمایش در‌آورده‌ است. این مجموعه شامل ۱۳ تابلو است که به شیوه عکاسی صحنه آرایی شده و با شگرد ابتیکی متفاوتی خلق شده‌اند. در برخورد اولیه با آثار، مخاطب با تصویری ...

ادامه نوشته

نیایش شرقی | نور جلای‌مان می‌دهد

حافظ روحانی، تندیس: در نیمه‌ی اول قرن بیستم، در هیاهوی مدرنیست‌ها، زمانی که واسیلی کاندینسکی، یکی از پیشگامان نقاشی انتزاعی، خواست تا سبک نوین‌اش، دل سپردن به رنگ و خط و سطح به جای تکرار مسیر قبلی نقاشی، بازنمایی را توضیح دهد، به معنویت متوسل شد، جایی که او باید ریشه‌ی ...

ادامه نوشته

گالری سهراب میزبان “علیرضا اسپهبد” شد

تندیس: در ادامه نمایش آثار بزرگان هنر ایران در گالری سهراب، نمایشگاه آثار علیرضا اسپهبد جمعه ۶ آذر ۹۴ در این گالری گشایش یافت. به گزارش روابط عمومی گالری سهراب، این گالری در ادامه نمایش آثار بزرگان هنر ایران به سراغ یکی از چهره‌های مطرح هنر ایران، علیرضا اسپهبد رفته است. ...

ادامه نوشته

زندان به روایت بابک گرمچی در نگارخانه آریا

سارا کبریایی، تندیس: نمایشگاه چیدمان، نقاشی های بابک گرمچی با نگاهی متفاوت به زندان در معرض دید عموم قرار گرفت. نمایشگاه چیدمان، نقاشی های بابک گرمچی با حضور هنرمندانی چون بهرام دبیری، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، دکتر محیط طباطبایی و … در گالری آریا برپا شد. بنابراین گزارش، بابک گرمچی در ...

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.