یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | نقد (برگه 31)

نقد

سفید در زیرزمین دستان

ایده مرکزی نمایشگاه «سفید»، کاغذ است؛ ماده خام آماده برای شروع آفرینش، زمینه فراهم برای تولید متن، عنصری با قابلیت‌های یادمانی بسیار. کاغذ، ماده‌ای آشنا و ملموس است، سفیدی آن هم ترسناک است و هم وسوسه‌انگیز برای اثرگذاری و ثبت حضور در هستی. حال در این نمایشگاه برخوردهای متفاوتی با ...

ادامه نوشته

تیرافکن یک فرصت تاریخی

در اختتامیه نمایشگاه صادق تیرافکن هنرمند فقید حوزه عکاسی هنری و هنرهای تجسمی جدید، نشستی برگزار گردید که محور اصلی آن بررسی و ارائه مطالب محقق کانادایی خانم «آنده آ.دی فیتزپاتریک»، دانشیار تاریخ و تئوری هنر دانشگاه اوتاوا بود. این مطلب درباره مجموعه دوقلوهای صادق تیرافکن با عنوان «بازنویسی تاریخ عکاسی ...

ادامه نوشته

هنر کیچ

امید شلمانی، تندیس: من شلوار جین را دوست دارم، دم دستی و راحت است. برایم یک جور نماد اثر هنری همه پسند است ولی مدتهاست که خریدنش دلچسبی سابق را ندارد. به‌طور مثال چند روز پیش که برای خرید شلوار جین به یکی از پاساژهای تهران رفته بودم در نهایت با کلافگی ...

ادامه نوشته

دنیای گالری‌ها، هاوارد گرینبرگ

نیویورک | بخش پنجم در واقع گالری هاوارد گرینبرگ ماموریت سختی برای خود انتخاب کرده است؛ قبولاندن عکس آن هم در معنای کلاسیک خود به بازار پیچیده هنر معاصر. حضور پر رنگ او را در اغلب نهادهای فروش عکس را می‌توان حاصل همین رویکرد دانست، این گالری به گفته خودش ...

ادامه نوشته

گم‌شدن مینوتور در هزارتوی برند

مینوتور

  سحر افتخارزاده، تندیس: «بهمن محصص» خط پررنگی بر صفحه هنر ایران است. آنقدر پررنگ که نمی‌توان به هیچ طریقی محو یا معوج جلوه‌اش داد. اما مانند بسیاری دیگر از چهره‌های شاخصِ هنر ما کمتر به او پرداخته شده است و مانند بسیاری مقولات، پژوهش و مستندسازی درباره او و هنرش ...

ادامه نوشته

این کتاب را از دست ندهید

شهروز نظری، تندیس: کتاب «کوسه‌ی شکم پر، ناقابل ۱۲ میلیون دلار» با ترجمه سلیس و خوانای اشکان زهرایی و پی‌نویس‌های مترجم، مجلد روشنگرانه‌ای است درباره درک آنچه در بالاترین رده بندی هنری در جهان اتفاق می‌افتد؛ کتابی درباره سیستم و ساز و کار برندها، حراج‌خانه‌ها و بنگاه‌های هنری. بنابراین بیشتر ...

ادامه نوشته

دنیای گالری‌ها، لارنس میلر

نیویورک | بخش چهارم لارنس میلر پیش از تاسیس گالری هم در زمینه فروش عکس صاحب تخصص بوده است. او از ۱۹۴۰ بر روی عکاسی امریکا و از دهه ۵۰ بر آسیا تمرکز داشته است. او هم‌اکنون در زمینه بین المللی در زمینه عکس و تصویر عکس بنیاد[۳٫ Photo based ...

ادامه نوشته

نمایشگاه امیر فرهاد در «هما»

حال در مجموعه اخیر خود، رنگ را کنار گذاشته و شاید بتوان گفت به طراحیِ بد 1 روی آورده. «رژه» عنوان مجموعه اخیر او است که پنج تابلوی بزرگ و هفت تابلوی کوچک را در برمی‌گیرد. آن‌چه در این آثار به چشم می‌خورد، تلاش برای نمایشِ «بی‌معنایی» است. تابلوها پر ...

ادامه نوشته

در آستانه‌ی حراج تهران

حراج تهران

به احتمال زیاد اگر مرا بشناسید می‌دانید برای بازار هنر اهمیتی ورای آنچه به چشم می‌آید قائلم؛ به واسطه‌ی اینکه دیده‌ام کشف و توجهات بازار هنر چگونه خواسته ناخواسته زمینه‌ساز التفاتات فرهنگی پس از خود بوده و از نوعی پیش‌دستی نسبت به حوزه روشنفکری هنر برخوردارست. کافی است لیست هنرمندان سرشناس ...

ادامه نوشته

از گربه‌های میرداماد تا سندی اسکاگلند

زینب ثقفی؛ تندیس: بر تنه دو درخت قطع شده در تقاطع ولیعصر- میرداماد پنج گربه صورتی در حال تلاش هستند. جالب است که این مجسمه‌های واقع‌نما با مقیاسی کمی بزرگ‌تر از واقعیت شباهت زیادی به مجسمه‌های معروف سندی اسکاگلند[1] دارند. او مجموعه مجسمه‌هایی با نام گربه‌های سبز رادیواکتیو [2] دارد. این روزها بازار ...

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.