یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶
خانه | نقدوبررسی | نقد (برگه 30)

نقد

فهرست؛ در لحظات اخیر طراحی ایران

سحر افتخارزاده، تندیس: خط، در پیِ نشان دادن چیزی نیست. هر خط، تنها شورِ تحقق یافتنِ خودش است. “بخشی از یادداشتی از سای تومبلی.۱۹۵۷”‘Writings, Oct 2008’, Flash Art International, Laura Cherubini گالری “اُ” در نمایشگاه اخیر خود با عنوان “فهرست” آثار طراحی سیزده هنرمند از سه دهه را که “در ...

ادامه نوشته

دیرینه‌شناسی نابودی

سحر افتخارزاده، تندیس: کلثوم صالحی فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی، از دانشگاه گیلان، در اولین نمایشگاه خود در گالری “اُ” نشان داده که جسارت ورود به حیطه رسانه‌های متفاوت را دارد و مدیوم برای او هدف هنرش نیست بلکه وسیله تجلی آن است. آثار این هنرمند که با کیوریتوری آیدین خانکشی‌پور ...

ادامه نوشته

پیوندِ عکس‌هایی از تاریخِ زندگی

نوید جهانبخش(د.د)، تندیس: “زمان، این حضورِ مقتدر و پر معنا در طولِ زندگی بدونِ کوچک‌ترین خودنمایی با حفظِ تغییرات مارا همراهی می‌کند و هویتِ امروزمان را شکل می‌دهد و من نمی‌دانم مسیرِ عکاسانه‌ی زندگیِ امروزم را چقدر وام‌دارِ پدرم هستم؟! …” این شروعِ استیتمنتِ نمایشگاه «نغمه قاسملو» است که در ...

ادامه نوشته

این ره که تو می‌روی …

سحر افتخارزاده، تندیس: چهارمین فستیوال پرتره سازی با حضور پانزده هنرمند جوان و یازده هنرمند شناخته شده، سیزدهم شهریور ماه، در دو طبقه گالری شیرین گشایش یافت. فستیوال امسال با هدف تعامل این دو گروه و حمایت و معرفی هنرمندان جوان برگزار شده و در ادامه نمایش خود نشست‌هایی تحت ...

ادامه نوشته

گردش چشم به جانب زیبایی

گردش چشم به جانب زیبایی1 یادداشتی بر نمایشگاه «لهستان از پنجره‌ی نگاه ایرانیان» در باغ‌موزه‌ی هنر ایرانی سیدعمادالدین قرشی   تاکنون درباره‌ی پدیده‌ی پوستر لهستان (اواخر دهه‌ی 1950) تاملات بسیاری شده است، چراکه این کشور به‌خوبی توانسته طی دهه‌ها، پوستر را به یکی از عناصر فرهنگی توده‌های مردم تبدیل کند2. ...

ادامه نوشته

وقتی هنر به نفع فلسفه کنار می‌رود

سحر افتخارزاده، تندیس: علی میرعظیمی، فارغ التحصیل رشته گرافیک، در اولین نمایشگاه انفرادی خود در تهران، گالری “اُ” را تبدیل به محل مواجهه با چیزی کرده است که راه را بر هرگونه تلاش معناسازانه ذهن مخاطب می‌بندد. چیدمان میرعظیمی با اسمبلاژهای زمخت، که قطعات خود را در هرگوشه ساختمان “اُ” ...

ادامه نوشته

مغالطاتی از پشت دیوار

آرش کریمی :در شماره ی پیش مجله تندیس(تندیس۳۰۵) آقای شهروز نظری در یادداشتی به مقوله ی عدالت به مثابه ی سهم خواهی پرداختند. ایشان سعی داشتند با استدلال هایی از تعدادی گالری و ساز و کار موجودِ بازار در آن ها دفاع کنند. یادداشتِ “به دنبال کدام سهم هستید؟!”همان قدر ...

ادامه نوشته

دود می‌شود و به هوا می‌رود!

تندیس، سحر افتخارزاده: مجموعه “هر آنچه سخت است و استوار” مهدی حامدی، پس از نمایش در کافه گالری “خورشید” لواسان این بار در گالری “هما” روی دیوار رفته است. این مجموعه همچون بسیاری دیگر از آثار هنر معاصر، حاصل یک تلفیق زیرکانه است؛ افزودن چیزی از سنت به چیزی از ...

ادامه نوشته

سرگرمی و هنر؛ تقابل یا توازی؟

تندیس،سحر افتخارزاده: گالری “هما” از دوم مرداد، میزبان “واقعیت موازی” علی ملک است. ده تابلوی این مجموعه با مدیوم ترکیب مواد بر مقوا کار شده‌اند، البته همچنان خودکار، ابزار اصلی این هنرمند باقی مانده. تقسیم‌بندی‌های هندسی در پس‌زمینه آثار و شبکه شطرنجی سیاه و سفید، فضایی مجازی در تابلوها ایجاد ...

ادامه نوشته

دنیای گالری‌ها، لیلا هلر

بخش ششم | نیویورک خانم تقی‌نیا در سال ۱۹۸۲ اولین گالری خود با نام لیلا تقی‌نیا میلانی را در شمال شرقی نیویورک افتتاح کرد و در آن به نمایش آثار هنرمندان تثبیت شده غربی پرداخت در دهه نود او با تمرکز بر بازارهای جنبی هنر به آرامی وارد دنیای هنر ...

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.