یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶
خانه | پژوهش (برگه 20)

پژوهش

معرفی هنرمندان پست مدرن (قسمت سوم) اریک فیشل ۱

اریک فیشل

سایت تندیس به قلم علی نورپور | اریک فیشل در سال ۱۹۴۸ در شهر نیویورک به دنیا آمد و در حومه لانگ آیلند دوران کودکی و نوجوانی خود راگذراند.او به عنوان یک نقاش ومجسمه سازبین المللی در دنیای هنر معاصردرحوضه پست مدرنیسم شناخته شده است آثار هنری خود را در بسیاری از موزه ها برجسته در سراسر جهان به نمایش گذاشته و در بیش از یک هزار انتشارات برجسته آثاراو را به چاپ رسانده اند.منتقدان تاریخ هنرمعاصربا بررسی دستاوردهایی که اریک فیشل در طول زندگی حرفه ای خودخلق کرده او را یکی از نقاشان فیگوراتیو با نفوذ ترین در اواخر ۲۰ و اوایل قرن ۲۱می نامند...... ادامه در سایت تندیس

ادامه نوشته

پرونده هندسه مقدس |قسمت سوم | شمسه

شمسه

در قسمت اول نقوش دایره و نیم دایره مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه ی آن جا دارد به نقش شمسه و بته جقه اشاره کنیم چرا که این دو نقش در مسیر تکامل خود از شکل های پایه به فرم های اصیلی دست یافته اند که جایگاه منحصر بفردی در هنرهای سنتی و به عبارتی فولکلور در تمامی فرهنگ ها و حتی ادیان به خود اختصاص داده اند.از معنای شمسه چنین بر می آید که اشاره ای مستقیم به خورشید دارد. خورشیدی که مایه حیات است و بر این اساس، نمادی است از خداوند.....

ادامه نوشته

خلاصه کتاب هنر مسیحی| مریم عذرا

مریم عذرا

بنا بر آموزه‌های مسیحیت، به دلیل گناهی که در ذات آمیزش جنسی وجود دارد، نطفه‌ی همه‌ی انسان‌ها با گناه بسته می‌شود. و این گناه تنها پس از تولد و به واسطه‌ی غسل تعمید پاک می‌شود. بر سر این موضوع که آیا مریم نیز همچون مسیح از نطفه‌ای معصوم به‌وجود آمده یا خیر، مباحثات بسیاری انجام گرفت. و نهایتاً در سال ۱۸۵۴ میلادی، به‌عنوان عقیده‌ی جزمی اعلام و از آن پس مورد بحث واقع نشد. در این بین هنرمندان تصاویری خلق کردند، مبنی بر پرهیزگاری والدین مریم و پاکدامنی وی.

ادامه نوشته

نقدی بر نمایشگاه جزر گالری راه ابریشم

نمایشگاه جزر

نمایشگاه جزر، نمایشگاهیست که با این جمله تکان دهنده آغاز می‌گردد، این فریاد دادخواهی آب است... و این نمایشگاه گروهی از هنرمندان را گرد هم آورده تا آن را اقامه کند. نمایشگاه گروهی جزر متشکل از گروهی از هنرمندان در رشته‌های مختلف است که همگی ارتباطی سببی یا نسبی با بخشی از طبیعت ایران به نام دریاچه ارومیه دارند. این گروه که از عکاسان، نقاشان، مجسمه‌سازان، موسیقی‌دانان و ... تشکیل شده، دریاچه ارومیه را به عنوان استعاره‌ از محیط زیست به طور عام و آب به طور خاص قرارداده‌است و هر کدام از این هنرمندان به فراخور سبک و تکنیک‌شان به آن نگاهی از زاویه دید خود انداخته‌است.

ادامه نوشته

ملک محمد قزوینی اولین خط نقاش |بخش چهارم

ملک محمد قزوینی

آقای آغداشلو چنین گفته است : ملک محمد قزوینی که از قلم نی برای خط هایش استفاده کرده، با گوشه ی همان قلم نی شکل ها و نقش و نگارهایی را ساخته و پرداخته که از قاعده ی استفاده ی سنتی از قلم نی بسیار فراتر رفته است....

ادامه نوشته

خلاصه کتاب درباره عکاسی |اشیای مالیخولیایی قسمت دوم

خلاصه کتاب

سوزان سونتاگ |بخش سوم کتاب| وجه تجاوزکارانه عکاسی دقیقا در اتحاد میان عکاسی و جهان گردی است که با نزدیک شدن به اواخر قرن، ارتش جهان گردان برای ثبت یک نمای زیبا با استفاده از خط راه آهن بین قاره‌ای به غرب هجوم آورد. سیاست استعماری هم از طریق عکاسی وارد شد. نمونه سرخ پوستان آمریکا، وحشیانه ترین مورد بود که با عکاسی از اشیای مقدس، رقص‌ها و مکان‌های مذهبی، وارد حریم خصوصی سرخ پوستان شدند، حتی اگر لازم می‌شد به آنها پول می‌دادند تا برایشان ژست بگیرند یا ......ادامه در سایت تندیس

ادامه نوشته

رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر|داگ و مایک استارن‌

داگ و مایک استارن‌

داگ و مایک استارن‌ را از دیر باز پیگیری می‌کردم از زمانی که خودم مشغول چاپ امولسیون مایع نقره و به طور کلی شیوه‌های آلترناتیو شدم و مجذوب آثار بزرگ آن‌ها با این تکنیک بودم تا..... ادامه ی مطلب در سایت تندیس

ادامه نوشته

نقدی بر نمایشگاه نهست | خانه هنرمندان ایران

نقد نمایشگاه نهست

بودن و نبودن، نیستی و هستی، مضامین جهانشمولی هستند که به اندازه عمر دراز مدت انسان تاریخ دارند و به همین اندازه نیز در تفسیر و توضیح آن شرح داده شده‌است. اما رابطه این مفاهیم را با عکاسی، بابک برزویه در متنی که بر نمایشگاه « نهست» نوشته است، این گونه شرح داده است: « در هنر عکاسی نیز عکاس به دنبال ثبت واقعیات و در جستجوی حقیقت است و واقعیت جز بودن (و نبودن) و حقیقت جز هستی (و نیستی) نیست. ادامه مطلب در سایت...

ادامه نوشته

پرونده هندسه مقدس |قسمت دوم|چهار گوش و مثلث

مثلث

بررسی نمادین نقوش سنتی نقوش هندسی در تذهیب به قلم نویسنده مخاطب سایت تندیس فاطیما صفوی چهار گوش یا مربع شکلی است که بر چهار پهلو استوار شده است،چنین شکل ایستایی مبین استقرار،استحکام و حتی رکود است و نمادی از زمین ،دوزخ و همچنین باغ عدن به شمار میرود، چنان چه اورشلیم نیز.... ادامه در سایت تندیس

ادامه نوشته

ملک محمد قزوینی اولین خط نقاش |بخش سوم

ملک محمد قزوینی

چرا ملک محمد قزوینی جزو خوشنویسان متفاوت است؟ ، زندگینامۀ مختصر ملک محمد، معرفی کلی آثار ایشان، دسته بندی خط های ملک محمد که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند در دو گروهِ خط های دارای تزئینات و خط های تزئینی و نهایتاً بررسی اجمالی چند اثر از خط های دارای تزئینات ایشان..... ادامه در سایت تندیس

ادامه نوشته
مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.