خانه | نقدوبررسی | نقد | نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

گالری اُ

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای
گالری اُ
به قلم جاوید رمضانی

 پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل به بازگشت به طبیعت و سعی در گریز به  نوع زیستن انسان دراوان تمدن دارد. زمانی که سکوت زبان تنها با آواهای غیر معمول شکسته می‌شد و کلماتی برای بیان ابداع نشده بود. برقراری رابطه  با دیگر همنوعان  چالش انسان بدوی است. پس آتش و زغال و دیوار غار در اختیار آدمی است تا مقصود خود را بیان کند.

هفته گذشته در گالری اُ شاهد بر پایی نمایش آثار اشکان صانعی بودیم. صانعی هنرمند جوانی است که سودای شکل دادن هنر شخصی را دارد و این بلند پروازی او را واداشته تا به مبدا نقاشی عزیمتی تاریخی کند. منظورم این است که اولین واکنش‌های تصویری، بصری انسان، یعنی طراحی را بررسی می‌کند. گرچه او این مسیر را به عکس رفته است از نمایش‌های گذشته وی در گالری هما و بررسی آثارش می‌توان غلبه روز افزون طراحی را مشاهده کرد.

امروز به سختی بتوان تصویر درستی از طراحی به عنوان رسانه ارائه داد چرا که دوران مدرن با دگرگونی کارکرد طراحی همراه بود و نظام ذهن گرایانه دوران به ثبت جریانات ذهنی تمایل داشته و طراحی بی‌واسطه ترین و صا دقانه‌ترین بازتاب ذهن انسان بود، از این رو هنرمندان رفتار طراحانه در نقاشی را می‌پسندد. بطور مثال  تحول در طراحی لوازم خانه و یا استفاده مستقل نمایشی از طراحی در موزه‌ها همگی حاصل جریان دوران مدرن است. اما این روند در دوران پسا مدرن متحول شد و طراحی توسط هنرهای جدید مصادره گردید. آنچنان که صانعی سعی در انتقال رفتار خود از سطح دو بعدی به فضای ملموس حسی و سه بعدی دارد.

درک سازوکار ماده و حس انسانی همیشه وابسته به ساختارها و تجربیات ذهن انسان دارد زمانی که شما بویی را درک می‌کنید. چگونه آن‌را می‌پسندید و یا ناخوش‌آیند می‌دانید این وابسته به تجربه گذشته است. صانعی در تلاش برای دست یابی به تاثیرات بصری منحصر به فرد که از منظر هنرمندان مدرن تنها عملی تمرینی و ممارستی به حساب می‌آیند جهان تفکر هنری خود را سامان می‌داد و یا حداقل در نمایشگاه‌های گذشته او ما شاهد این روند بودیم اما در این کارنما آنچنان که خود هنرمند می‌گوید مخاطب را به درون این فضا هدایت کرده است. زمانی که بیننده وارد گالری می‌شود در سالن جانبی با آتشی روشن مواجه می‌گردد که بوی چوب سوخته را در فضای تاریک  پخش کرده و دیوارها همگی سیاه شده‌اند. این قرارگیری در طبیعت و گذشته ملموس در ناخوداگاه جمعی به نوعی سعی دارد تا هنری را مطرح کند که در یک روند شکل گرفته. روند سوختن چوب تولید رنگدانه سیاه و قرارگیری روی کاغذ و سطوح حامل نقاشی. در دیوار حاشیه ورودی مواد اصلی کار خود را هنرمند در داخل کیسه‌های پلاستیکی با ذکر تاریخ بر روی دیوار نصب نموده  تا اشاره مستقیمی به روتد شکل‌گیری داشته باشد.

هنرمند در آثاری که بر روی دیوارها ارائه می‌دهد حساسیت نقاشانه خود را مطرح کرده و بیشتر آثار لحنی کمینه گرا و اتفاق محور دارند تا جریان خلاقیت معقول و محاسبه شده هنر مفهومی صانعی را تعدیل کنند.

تکنیک خلق آثار آنچنان که نگارش شده مداد همراه با لیزر است این خود ابزار جدیدی است که بداهگی طراحی را به وادی ابزار آن گسترش داده است. صانعی تمام تلاش خود را انجام داده است که با انتخاب محیط مناسب برای نمایشگاه خود و حتی کار بر روی شیشه‌های ورودی حیاط نیروها و تاثیرات مورد نظر فضا بر روی بیننده را داشته باشد. این برون فکنی رسانه‌ای محوری‌ترین نکته نمایش هنرمند است. صانعی در عین داشتن احساساتی عمیق به ذات طراحی سعی در عواطف ستیزی داشته و جریان اغراق‌آلود فضاسازی با چیستی کارماده طراحی را مطرح می‌کند. این عزیمت طراحی از نقطه مدیا به سوژه، وی را از منظر محوریت نقاشی به سمت تفکر و پژوهش به عنوان مرکز عمل هنری ارتقا می‌دهد. این چرخش خود آغاز راهی صعب است که قطعا برای بضاعت عمومی هنر ما افقی دور به حساب می‌آید. گرچه فقدان ارتباط زیستی و اجتماعی بطور مستقیم هنر صانعی را رنج میدهد و مخاطبان او را محدود به لایه‌های نخبه قرار داده و از این لحاظ رفتاری مخالف با لحن هنر طراحی محور دارد.

هنرمندان این دوران رسانه دوستند و تعدد رسانه‌ها را می‌پسندد. چه به لحاظ رفتار اجتماعی چه به لحاظ رفتا ر ارتباطی و در پی رسانه‌های ترکیبی هستند تا در جبر جریان‌های اقتصادی محصور نگردند، اما  تا چه حد این در مورد فضای هنر معاصر ما صادق است قابل بررسی است. خوانش صانعی در این کارنما از الحان وارداتی نشات می‌گیرد که تنها با نمایش آینده وی می‌توان صدق این تحلیل را بررسی نمود.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان …

۰ comments

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را …

۰ comments

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس …

۰ comments

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.