خانه | نقاشی | نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس
نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر»

جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

meysam nejhad rasouli 2

همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را  به مخاطبان خود عرضه نموده است. ترکیب بین روایت و تصویر درکتب ادبی  گذشته همچون ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه و سمک عیار دیده شده است. در ژانرهای تاریخ و داستان‌های  دینی از جوامع التاریخ و خاوران نامه نیز می‌توان نام برد.

ادبیات تعلیمی و متون ادبی بستر شکل گیری اولین نقاشی‌های باقی مانده از هنر گذشتگان هستند، به واقع آنچه ما از مفهوم نقاشی به عنوان لایه‌هایی از رنگ بر روی یک بستر مشخص تصور می‌کنیم نخستین بار تحت نام نگارگری در تاریخ مطرح گردیده است.meysam nejhad rasouli 3

نگارگری تا دوران صفوی  بصورت تصویری در یک متن شکل می‌گرفته است و درنقش توصیف کننده روایت و متن کاربرد داشته است. نقاشی ماهیتی مستقل نداشته پدیده تصویر در یک قاب همچون یک قطعه و بدون عناصر نوشتاری در این دوران مطرح و در معرض دید عموم قرار گرفت. در عصر صفویان به دلیل گسترش ارتباط با جهان و رونق تبادلات تجاری و فرهنگی سنت حضور نقاشی مستقل از معماری و ادبیات و همچنان قطعات خوشنویسی  دیده شد و به این ترتیب غیر از اشراف تجار و ثروتمندان عادی امکان خرید آثار هنری را پیدا کردند. به عبارتی تصاویر نقاشان مستقل از ادبیات دارای بیان و گسترش زبان تصویری گردیدند.   meysam nejhad rasouli 1

این هفته به دیدن آثار میثم  نژاد رسولی در گالری ویستا رفتم.  نژاد رسولی در این مجموعه از آثارش فارغ از توجه به مفاهیم اسطوره‌ای و انتقادی در تلاش برای تولید متونی تصویری می‌باشد که در غالب تصویرسازی بر روی ادبیات و داستان‌های حماسی شکل گرفته‌اند.meysam nejhad rasouli 4

 مسیر زیبایی‌شناسی وی به سمت در گیر کردن نگاه نقاشانه و کاربست‌های هنر بیان‌گرا در تصویرسازی است. از اصلی‌ترین خواص این نوع از نقاشی استفاده از خط در فرم‌ها و نمایش حالات چهره برای بیان مفاهیم مورد نظر نقاش است. اما از نقاط تمایز  آثار وی استفاده از کادر مربع  جهت کنترل تحرک زیاد عناصر بصری است.meysam nejhad rasouli 7

 نژاد رسولی بطور مشخص از سازمان دادن ترکیب‌بندی و تقسیم سطوح نقاشی توسط نوعی قرینگی درعین تفاوت‌های جزئی سود جسته و زوایای دید صحنه مورد نظر خود را در قالب عمق سازی واقع گرایانه تعریف ننموده است. پرسوناژهای وی از زوایای متفاوتی دیده می‌شوند. هر پرسوناژ بر روی سطوح تخت با رنگ‌هایی فام دیده می‌شوند. تکنیک نقاش بیشتر با حکاکی بر روی همین سطوح و ایجاد خطوط نگاتیو پدیدار گردیده‌اند این تکنیک برای تصویرسازی نزد استادان معاصر بسیار بکاررفته است و دارای ارزش به جهت قدرت طراحی و بکارگیری خطوط برای ایجاد بیان و پیام هنرمند است.meysam nejhad rasouli 8

آنچنان که ذکر شد نژادرسولی بر اساس جریان بیان گرا و اکسپرسیو هنر ایرانی سعی در بازنمود این طرفندها در تصویرسازی است. این نوع نقاشی بیشتر در آثار استاد فقید هانیبال الخاص دیده شده است، لحن اسطوره‌ای، تعلق به ادبیات، آزادی در طراحی و استفاده از رنگ‌های درخشان از خواص مشخص سبک و سیاق این استاد هنر مدرن ایرانی است.

اما آنچه نژادرسولی را در مقام نقاش واجد ارزش می‌کند جستجوی وی برای یافتن مسیری جدید است، بازگشت به نگاه گذشتگان در کاربرد تصویر نوعی تلاش برای پاسخ به جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصراست. از نکات قابل توجه دیگر در این نگاره‌ها حضور تصاویر واقعگرایانه کلاژ شده مانند تصویر خانه‌ای کاه گلی است که از سنت خیالی‌نگاری عدول کرده است.meysam nejhad rasouli 6

توجه به موتیف‌ها و نقوش  مورد استفاده بر روی لباس‌ها و استفاده از تزیینات در ساختار معماری و یا اشیائ  بازنمود شده همگی از وجوه تمایز و گرایش به  اکنونیت  در آثار هنرمند است.  ویژگی های بصری این تصاویر همگی دارای کیفیتی است که نیازمند فضایی گسترده‌تر می‌باشد. بطور مشخص زمانی که پوستر نمایشگاه را بررسی میکردم متوجه شدم که قطع بزرگتر این نقاشی‌ها مشخصا دارای ارزش بصری بیشتری است. آنچه از منظر من رسولی نژاد را در موقعیت  نقد قرار میدهد توجه بیش از حد به روایت است گر چه وی کارماده اصلی خود را روایت و اسطوره قرار داده است ولی روند فنی کار در نمایش آثار دارای اهمیت است. عدم توجه به نحوه ایجاد تجربه زیبایی شناسانه و کنکا ش بیننده برای کسب لذت دیداری و عقلی از فهم تصاویر نشان از خستگی هنرمند برای اتمام کار داشته است. مشخصا نقاش ما در زندان اصول از پیش تعریف شده خود قرار گرفته این اصول از منظر من اندازه آثار، تعهد به روایت و استفاده از تکنیک مشخص ومحدود است. توازن عقل و احساس برای مدت زمان طولانی از بدیهی‌ترین اصول تولید هنر است هنری که به دنبال زیبایی اصیل است در بند مفاهیم هنرهای کاربردی و صنعتی قرار نمی‌گیرد.meysam nejhad rasouli 5

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس …

۰ comments

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.