خانه | عکاسی | اشعار بدون مقدمه علیرضا کرم زاده در لایه سکوت منجمد شده

نقدی بر نمایشگاه عکس «سکوت» در گالری هفت ثمر

اشعار بدون مقدمه علیرضا کرم زاده در لایه سکوت منجمد شده

اشعار بدون مقدمه علیرضا کرم زاده در لایه سکوت منجمد شده
نقدی بر نمایشگاه عکس «سکوت» علیرضا کرم زاده در گالری هفت ثمر

سایت تندیس مریم روشن فکر

alireza karamzadeh haftsamar gallery 22

اشعار بدون مقدمه و بدون حاشیه کرم زاده در لایه سکوت منجمد شده و سروده میشوند. تک هجاهایی که ذاتا ادبی هستند، نه از لحاظ فرم.

آثار او را اگر از پیشینه و خودش جدا کنی، نئوتوپوگرافی یا نو منظره‌نگاری‌هایی مینیمال هستند، اما در واقع این طور نیست زیرا این تصایر در تکثرشان این موضوع را نفی می‌‌کنند، چون در عین تداوم از یکدیگر جدا هستند، عکس‌های او موضوع محور نیستند، اما نخی نامرئی همه آثار را به هم متصل می‌کند. این نخ نامرئی همان چیزی است که کرم‌زاده آن را «سکوت» می‌نامد وقفه‌ای که در تحیر میان قبل و بعد از چکاندن دکمه شاتر روی می‌دهد و او و آن‌چه که پیش رویش قرار دارد را در جای خود میخکوب می‌کند، اما زنجیره‌ی صداهای قبل و بعد از این روی‌داد در سکوت حل شده و باقی می‌مانند.alireza karamzadeh haftsamar gallery 15

به عبارتی کرم‌زاده جملاتی را با تصویر شکل می‌دهد که در خود کامل هستند. او در عکس‌هایش حسی روایی را بدون داستان به وجود می‌آورد، این حس برخاسته از تمایل بیننده برای تکمیل یا فرو رفتن در عکس‌ها است که به یک نقطه تمرکز فرمی وابسته هستند. در تمام آثار یک نقطه در عکس وجود دارد که مشخصا بر فضای پیرامون خود چیزی می‌افزاید: یک سطل آشغال در منظره‌ای جنگلی، یک آلونک سفیدرنگ سیمانی، صندلی، سنگ، قبرو غیره. در برخی از آثار این اشیا در کل فضا تضادی آشکار و معنا دار را شکل می‌دهند و موجب به صفر رسیدن برآیند لحظه در این نقطه خاص می‌شوند. آثار کرم‌زاده از همین جهت نیز با عکاسی ددپن فاصله دارند ولی به طور کلی از لحاظ ماهُوی به آن نزدیک هستند. زیرا همان نوع بهت سرد و بدون قضاوت در آثار او نیز وجود دارند. او در صدد ایراد یک گزاره در مورد سوژه عکاسی شده نیست، چه این سوژه موجب تضاد آشکار یا انتقادی نسبت به فضایی که در آن قرار گرفته باشد، چه با آن رابطه‌ای سورئال برقرار کند. در واقع کرم‌زاده بیشتر دنبال کننده یک برانگیختگی ادراکی رفته است. به این معنا که او در مواجهه با صحنه‌ای که می‌بیند چنان انبوهی از افکار و حس‌ها را به یکباره دریافت می‌کند که دربرابر آن چاره‌ای جز سکوت ندارد.alireza karamzadeh haftsamar gallery 14

در این نمایشگاه علیرضا کرم‌زاده به تکرار به این حس باز می‌گردد، او از ترکیب‌بندی‌های خنثی مانند قراردادن سوژه در مرکز قاب، ترکیب‌بندی قرینه و متقاطع استفاده می‌کند تا قضاوت فرمال را به تعویق بیاندازد و برای جلو رفتن مجموعه به حس پنهان روایت ادبی متوسل شود.alireza karamzadeh haftsamar gallery 4

او شاعرانگی آثار را شخصی کرده و آن‌را برای قطعات جدا از جهان خود می‌سراید و به همین دلیل نیز این قطعات نابه جا به سمت فراواقعگرایی یا سورئالیسم متمایل شده‌اند و در اثری که کلبه‌ای را در مه نشان می‌دهد این حس تثبیت شده‌است. هرچند در بیشتر قریب به اتفاق آثار جدا بودن یک شی مشخص از پس زمینه و آشکاری عدم انطباق آن دو با یکدیگر به رخ دادن فضایی سورئال منجر گشته است.alireza karamzadeh haftsamar gallery 21

آثار او واجد طرحی ظریف و درون بنیاد هستند که شاکله خود را از ادبیات مینیمال وام می‌گیرد و هنگامی که به عکاسی می‌آید، واژه را به تصویر ترجمه می‎‌کند.

کرم‌زاده در عکس توضیحی مقطعی از سوژه را ارائه می‌کند که با زمان و مکان بیگانه است و ازین رو ذیل عنوان سکوت آن را مطرح می‌کند. او سکوت را تنها بر فقدان صوت قرار نداده بلکه سکوت او به معنای فقدان زمان و همچنین مکان است. جدا افتادگی و ناب بودن هر یک از مناظر یا سوژه‌هایی که او به تصویر می‌کشد، به طور پیوسته بر معنایی درون‌گرا و فردی دلالت می‌کند که از عکسی به عکس دیگر منتقل می‌شود. در واقع او احساسات خود در برابر منظره مقابلش را به تصویر درآورده و آن احساس، درک لحظه‌ای حضور در آن صحنه بوده‌است. او این حس را در تکرار معنا دار کرده و وجوه مختلفش را نشان داده‌است. مانند درختان در باد و صندلی در کنار شیشه‌هایی که میان یک فضای واحد ایستاده‌اند. گاهی او برای بروز ادراک خود دست به نشانه‌های خشن و پر رنگ مانند، سطل آشغال در تخت جمشید یا برج‌های ساختمانی در دامنه کوه زده‌است ولی در ترکیب با تصاویر رویاگون دیگر معنای آن دچار تغییر می‌گردد و وجه اجتماعی-انتقادی خود را از دست می‌دهد.alireza karamzadeh haftsamar gallery 13

علیرضا کرم زاده کارشناسی تدوین سینما و کارشناسی ارشد ویرایش ادبیات فارسی دارد، او به خوبی از همکناری عناصر ظاهرا بی ربط و رسیدن به موضوعی یگانه اطلاع دارد و آن را در نمایشگاه به کار بسته است. شاید حتی این یک نمایشگاه عکس نباشد، زیرا هیچ وجهی از عکاسی در آن موضوعیت نداشته جز انجماد زمان و حفظ گوهر آن و باقی همه تلاش کرم‌زاده برای ترسیم سکوت خود بوده است که دربرابر جهان متناقض‌نمای بیرون و کشف روابط ناهنجار از حضور در زمان و مکان برای اشیاء و حتی خود عکاس چاره‌ای جز بروز تصویری نداشته است.

alireza karamzadeh haftsamar gallery 11

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه ایران روستا هم دارد در گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه «ایران روستا هم دارد» در گالری ایوان کمک به روستاها برای ایستادن سرپای خود جمع‌آوری کمک برای آغاز توسعه کمک مردمی سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر توسعه پایدار «هنر و نقش آن در پیشبرد توسعه پایدار روستایی» ایران روستا هم دارد، نام پروژه‌ای است که در گالری …

۰ comments

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی …

۰ comments

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور …

۰ comments

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو …

۰ comments

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی …

۰ comments

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در …

۰ comments

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.