دوشنبه , ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | گزارش نمایشگاه | دیوارنگاری در گالری | نمایش «کپی آوا» از شهاب سلیمیان

نگاهی به نمایشگاه عکس، چیدمان و پرفرمنس در گالری شمیده

دیوارنگاری در گالری | نمایش «کپی آوا» از شهاب سلیمیان

دیوارنگاری در گالری | نمایش «کپی آوا» از شهاب سلیمیان
نگاهی به نمایشگاه عکس، چیدمان و پرفرمنس «کپی آوا»  شهاب سلیمیان در گالری شمیده

سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب نگار پورشعبان

shahab salimian shamideh gallery 1

 نمایشگاه «کپی آوا» دومین تجربه برگزاری نمایشگاه انفرادی عکس شهاب سلیمیان بود که از تاریخ ۴ الی ۱۱ آبان در گالری شمیده برگزار شد. او پس از برگزاری اوّلین نمایشگاه انفرادی عکس‏‌های خود با عنوان «منِ استمراری» در تیرماه ۱۳۹۶که روایتی انسان محور داشت و پروسه‏‌ای از ورود و حضور انسان در انزوا و ظهور و خروج او از آن را با مجموعه عکسی سیاه و سفید به تصویر کشیده بود این‌بار  در دومین نمایشگاه انفرادی خود با ارائه ی ۴۸ عکس رنگی روایتی مستند و اجتماعی را در فضای خیابانی به تصویر کشید. در مجموعه‏‌ی عکس‌های وی ما شاهد ثبت نیاز یک انسان و تلاش و تقّلای او برای زنده ماندن بودیم، تقلّایی که در پس اعلام و بروز خود بر دیوارهای شهر مفاهیم و تحلیل‏‌های چندگانه‏‌ای را در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد می‏‌کرد و در نهایت به پایانی تراژیک منتهی می‌شد.shahab salimian shamideh gallery 4

شهاب سلیمیان در این نمایشگاه به همراه نمایش مجموعه عکس‌های خود چیدمان و پرفرمنسی را طراحی و ایجاد کرد تا مانند تکّه‌‏هایی از یک پازل عمل کنند و ادراکی متناقض از مفهوم کپی در ذهن‏ بازدیدکنندگان ایجاد کنند تا آنها پس از مواجهه با تناقضات به حدس و گمانه‌‏زنی پرداخته و پرسش‏گری کنند و به جستجوی پاسخ و کشف واقعیّتی به دور از قضاوت در درون خود باشند. شهاب سلیمیان در این ارتباط می‏‌گوید «پازل نمایشگاه به گونه ای طراحی شده تا هر مخاطب با توجه به تجربه‏‌ی زیست خود، دانسته‌‏ها و حتی نادانسته‏‌های خود مسیر متفاوتی از تحلیل، پرسش‏گری و کشف پاسخ داشته باشد.» پازل نمایشگاه نسخه‌‏ای از پاسخ برای مخاطب نمی‏‌پیچید و حتی بدون قضاوت و سمت گیری بارهایی از داده را در اختیارشان قرار می‏داد تا جریان تفکر و درک ایشان، جاری و جاری تر شود.shahab salimian shamideh gallery 3

اجرای پرفرمنس این نمایشگاه را امیرعلی نانکلی از بازیگران تئاتر عهده دار بود. پرفرمنسی که در آن ترکیبی چندگانه از کاراکترهایی ارائه میشد که همه در وجود یک انسان نمادین به اشکال مختلف بروز می‌کرد، گاه با مونولوگی چند دقیقه‏‌ای ذهن مخاطب درگیر موضوعی می‏شد و گاه با حرکات و نمایشی بی کلام این اتفاق شکل میگرفت. دیالوگ کلامی، دیالوگ حسی و دیالوگ انرژی به طور مداوم بین اجراکننده پرفرمنس و بازدیدکنندگان اتفاق میافتاد تا همه‌‏ی این اتفاقات تناقض موجود در راستای مفهوم کپی را عریان‏‌تر کنند.shahab salimian shamideh gallery 7

تکّه‏‌ی دیگر پازل نمایشگاه که بخش عمده‌‏ی فضای نمایشگاه را در بر می‏گرفت کاملاً با حضور بازدیدکنندگان و همکاری آنها ایجاد می‌شد. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه و پس گذراندن زمان کوتاهی از مواجهه و کشف و شهود اولیه، خود را عضوی از زندگی‏ ماننده‏‌ی فضای نمایشگاه دانسته و شروع به ثبت آنِ خود با ابزارهایی مانند اسپری، ماژیک، مداد، قلمو و رنگ و … که در اختیارشان قرار داده شده بود بر روی دیوارها و کف سالن نمایشگاه و حتی بر روی عکس‌ها می‏‌کردند. واژه‌‏ها و جملات، طرح‏‌ها و نمادها و زبان‌های غیر فارسی که توسط بازدید کنندگان ثبت می‏شد فضای نمایشگاه را به موجود زنده ای بدل می‌کرد که هر لحظه ماهیّت جدید و پرنقش‌‏تری به خود میگرفت و این سیر و بروز تا لحظه‏‌ی پایانی نمایشگاه ادامه یافت. دیالوگ‏‌های انسان‏‌های غایب بر روی دیوارها شکل گرفت. آرزوها و حرف‏‌های نزده‌ای بر روی دیوارها جاری شد و گونه‏‌گونی و تنوع حرف‏ها و دردها، سرخوردگی‏‌ها و شعف‏‌ها، اداها و طنازی‏‌ها، اشک‌‏ها و لبخندها، شرارت‏ها و شیطنت‏‌ها، حال‏ خوبی‌‏ها و حال بدی‏‌ها، امیدها و ناامیدی‏‌ها و صدها ویژگی‏‌ها و صفت‏‌ها و حال‏‌مایه‏‌های پنهان همانند آتشفشان در معرض انفجار از ناخودآگاه و آگاه به چشم آمد، به رخ کشیده شد، همچون تقلّایی که دیوارش را یافته و باید بر دلش بنشیند. کپی شد هر آنچه باید و نباید، کپی شد بر دیوار گالری، بر چشمان ما و بر دیوار آگاه و ناخودآگاهمان. حالِ ناگفته‏‌هایمان را دانستیم و دیالوگی که در واقع و در جامعه شکل نمی‌گیرد در غیاب یکدیگر و در نامه‌‏هایی سرگشاده بیان شد. عمق و سطح کپی ها بروز کرد و دانسته شد برای هرکس اما به شیوه ای و طریقی.  و نکته این بود فاصله‏‌ی بین ما تنها یک واژه است، یک حرف، یک نقش و یک نماد. برای پر کردن این فاصله ها گاهی باید ارزش‌هایی کپی شوند همان‏‌هایی که در حال انقراض‌‏اند، همان‌هایی که در حال تعلیق‌‏اند، همان‌هایی که در حال تبدیل‏‌اند و آنهایی که نباید را هم نبایدی در کار اندازیم.    shahab salimian shamideh gallery 9

شهاب سلیمیان متولد اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در شهر رشت می باشد. او ساکن تهران است در رشته‌‏ی مهندسی کشاورزی و مدیریت اجرایی تحصیل کرده و عکاسی را از طریق دوره های آزاد آموزشی فرا گرفته و از سال ۱۳۹۳ عکاسی را تجربه می‌کند. او در چند نمایشگاه گروهی عکس در داخل و خارج کشور عکس‌‏های خود را به نمایش گذاشته است.shahab salimian shamideh gallery 10

لینک ویدئو این نمایشگاه در آپارات را اینجا ببینید.

نمایشگاه های دیگر را اینجا ببینید.

نوشته‌های پیشنهادی

نگارگری فرزانه عبادی فرد

هفت گنبد عشق نقد نمایشگاه نگارگری فرزانه عبادی فرد

هفت گنبد عشق نقد نمایشگاه نگارگری فرزانه عبادی فرد گالری شمیده نگاهی به نمایشگاه نگارگری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.