خانه | پژوهش | استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان
به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – اکنونی» سخن می‌گوید، آنچه موقعیت اکنون وی (مهاجربودن) را در کنکاش با جریان هستی شناسی که انسان را غریب در این جهان فرض می‌کند. اما به نظر من این دو گانه قابل تفکیک نیست، منظورم انسان هبوط کرده از بهشت به زمین و انسان مهاجرت کرده از وطن به غربت. انسان ایرانی که من با تجربه زیسته‌اش عجین شده‌ام همیشه در کلافگی زیستن و فشار اقلیم  تحرک داشته، زمانی خواستگاه تحرک و مهاجرت هند بود و در زمان استبداد صغییر عثمانی و امروز ممالک محصوره غربی. البته بیم جان و مهلت کار مهم ترین انگیزه این رفتن‌ها بوده است.masoud sadedin

باید اعتراف کنم که آثار سعد الدین را دوست دارم  نه اینکه شاگرد الخاص بود و  خود راهی دیگر آزمود  بلکه به آن جهت که زیاد این فرم‌های واقعگرای نقاشانه  نقاشان معاصر را  درگیر درون ندیدم.

 منشاء آنان بیشتر کنشی عکاسانه است این را در مقام منتقد نمی‌گویم در مقام عکاس و نقاشی که به مقتضای زیستن و تجربه کردن از هر دو راه زندگی گذراندم و تولیداتی داشتم می‌گوییم. نقاشانی مانند خلیلی، افسریان، حمید رضا امامی، طاهر پور حیدری و غیره …  همگی از عکس عزیمت کردند و هیچ تمایلی به جریان بیان بافت و حس و طراحی نیست بلکه   کیفیت رها شدگی ادوات نقاشی در آثارشان است، این کیفیت در درون روابط انسانی آنان هم قوام نمی یابد. نتیجه، شاعرانگی با اتمسفر بازنمایی واقعگرایانه است،  این‌ها مقهور فلسفیدن نشانه شناسانه عکس شده‌اند چرا که دوران راحت فهمی با  تظاهر به پیچیدگی است.  وجود رفتارمطالعاتی  گرام محور (اینستا گرام و تلگرام و ….)  گواه من است. جنس این جمله هولناک که: «خواندن این مطلب پنج دقیقه وقت می خواهد» در ذیل مطالب سایت‌ها و کانال‌های فرهیخته  نیت من را پدیدار می‌کند.danje gallery geography and culture 3

دیدن این نقاشی پنج دقیقه هم  وقت نمی‌خواهد  شما در آن دیوار، آب، حیاط قدیمی، یک شی کهنه و ….  می‌بینید و متوجه می‌شوید چیست البته در ظاهراین نکته ضروری است که بگویم من این را متوجه نقاشان نمی‌بینم، شرایط معاصر و گفتمان‌های غالب این چنین جبری را حادث می‌کنند. خریداران معاصرهنر ما که کم سابقه‌اند و در مقابل مفاهیم و تصاویر غامض احساس خوبی ندارند و چنانچه بضاعت فکری خود را حقیر ببینند تمایل به حضور در گالری و خرید را ناخود آگاه در خود کم می‌بینند… در حوزه نقد هم همین است مقایسه کنید مقاله «به سوی لائوکون جدید» گرینبرگ را با مقالات جری سالتز که جایزه پولیتزر را در نقد گرفته است.

اما در آثار سعد الدین آن لحظه عکاسانه را نمی‌بینم گرچه از عکس تولید را آغاز می‌کند ولی به نظر من این حد فاصل دو مدیا همین لحظه زمانی درونی است گر چه آثار وی دارای همان لحن فرم واقعگرایانه است اما تصویر برساخت کامل ذهن اوست. گویی صحنه عکس هم تحت تاثیر ذهن وی شکل گرفته و چیده شده اند. به واقع دغدغه‌های رویت پذیری و  ساختاری هنرمندان مدرنیسم مد نظر من نیست بلکه مقدار وابستگی نقاش به انسجام معنایابی و شفافیت درونی بی‌زمان است که کارکرد نقاشی امروز را تعیین می‌کند. در نقاشی‌های سعدالدین انسان مهمترین آبژه در گیر است و صحنه با روندی کند و بی‌زمان سامان داده شده است. از سویی این همان پیوند هستی شناسی تاریخی با زیستن امروز هنرمند است. به این جهت من این دو تجربه زیبایی شناسی را در تفکیک از هم نمی‌بینم. تصاویری که در افق تاریخ مانوس و در زاویه اکنون غریبند.

از منظر من او نقاشی است که طی یک پروسه  تصاویر را به سمت تغییرات محتوایی سوق می‌دهد این جریان با تغییرات کوچکی که در صحنه پس از تصویر برداری شکل گرفته است رخ میدهد. توجه به جنس جامد و جاندار و تامل این دو در جریان تولید نقاشی نخست به لحاظ پدیداری شکل میگیرند واز بستر مصرفی و هویتی اکنون خود منفک میگردند. این جنس از آشنازدایی عمیق، هنر سعدالدین را متمایز می‌گرداند.masoud sadedin 14

مسعود سعدالدین در سال ۱۳۳۵ در سمنان به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۹ در مقطع کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او نقاشی را از استادانی مانند وزیری، شباهنگی، آذرگین، ممیز،گریگوریان، حمیدی و هانیبال الخاص آموخت. وی از سال ۱۳۶۳ مقیم کشور آلمان است.

دستاوردها
۱۳۸۲- منتخب هنرمندان مهمان شهر بن در مرکز فرهنگی هنری شهر لوبک، آلمان.
۱۳۸۲- منتخب نمایشگاه جمعی آیکن.
۱۳۸۲- منتخب نمایشگاه جمعی به یاد لوکاس کراناخ.
۱۳۸۳- منتخب جایزه‌ی هنری شهر Dierdof.
۱۳۸۳- منتخب نمایشگاه جمعی سندیکای هنرمندان در مرکز هنرمندان شهر بن، آلمان.
۱۳۸۳- منتخب نمایشگاه جمعی موزه‌ی شهر Neuwied.
۱۳۸۳- انتشار کتاب Memories are Landscape، آلمان.
۱۳۹۵- برنده جایزه Rheinische Kunstpreis (هنر راین).
نمایشگاه‌های انفرادی
۱۳۶۵- دانشگاه شهر تور، فرانسه. تور.
۱۳۶۷- گالری بوترمارکت، کلن.
۱۳۶۸- کتابخانه دولتی شهر آلبورگ، دانمارک.
۱۳۶۹- مرکز فرهنگی بروت ، آلمان.
۱۳۷۸- موزه ترویزدورف، آلمان.
۱۳۸۵- موزه زیگبورگ، آلمان.
۱۳۸۵- موزه ترویزدورف، آلمان.
۱۳۸۶- گالری آریا، تهران.
۱۳۸۶- گالری هما، تهران.
۱۳۸۸- گالری هما، ایران. تهران.
۱۳۹۳- گالری Lülsdorfer Turm، آلمان.
۱۳۹۳- فرهنگسرای ترویزدورف، آلمان.
۱۳۹۵- موزه LVR – Landesmuseum ، آلمان.
۱۳۹۵- موزه ترویزدورف، آلمان.
نمایشگاه‌های گروهی
۱۳۵۴ تا ۱۳۶۵-ده‌ها نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران، اصفهان، رشت و سمنان.
۱۳۷۹- گالری Shambala، دانمارک.
۱۳۸۲- موزه ترویزدورف، آلمان.
۱۳۸۳- موزه نوی وید، آلمان.
۱۳۸۹- گالری Il Gabbiano، ایتالیا.
۱۳۸۹- گالری Brigitte Schenk، آلمان.
۱۳۹۰- موزه ترویزدورف، آلمان.
۱۳۹۱- فرهنگسرای ترویزدورف، آلمان.
۱۳۹۲- فرهنگسرای ترویزدورف، آلمان.

نقدهای دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا ببینید:

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.