جمعه , ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال
بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم
تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

20160721 145012 l

رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که به توصیف پیرامون دنیای خود همت گماردند در پیشبرد این جنبش موثر بودند.

the wood sawyers 1852.jpgLarge

در نقاشی کوربه را نماینده رئالیسم می شناسیم زیرا وی پیگیرانه در راه اثبات حقانیت جنبش جدید می کوشد؛ از کوربه نقل قول‌های زیادی است (هنرنقاشی فقط شامل بازنمایی اشیاء مرئی و ملموس برای نقاشی است؛ از مانیفست و دیگر نوشته‌های او چنین بر می‌آِید که او فقط میخواهد به زمان خویش متعلق باشد و صرفا به نقاشی چیزهای مرئی می پردازد کاستا نیاری در ۱۸۶۳ می نویسد (کوربه آنچه را که می بیند طرح می کند، این در واقع یکی از اصول بدیهی مطلوب اوست که هر چیزی که بر روی شبکیه چشم ظاهر نمی‌شود خارج از قلمرو نقاشی قرار دارد، از این دیدگاه نقاشانی چون دلارش و رژم فقط توهم‌های خود را کشیده‌اند گر چه این تصورات واقعی به نظر می‌رسد شانفلری در۱۸۷۵می‌نویسد؛ آقای کوربه یک رئالیسم است؛ آقای کوربه یک انسان نو است.

Courbet Autoportrait

رئالیسم برای اینکه بیانگر زندگی نو باشد به طرزی اجتناب ناپذیر با سیاست درمی‌آمیزد به عبارت دیگر دید اجتماعی و سیاسی هنرمند رئالیست ملازم دید زیبایی شناختی او می‌شود. تفاوت دو نگرش رئالیستی را در دو پرده با مضمون‌های متفاوت باز می نمایاند، عامیت و بی‌زمانی نمایش خشونت آدمی توسط گیا، و بازنمایی عینی یک روستایی رنج کشیده و بردبار توسط میه مورد نظر است.

Jean Francois Millet Rest after work 1866 2

ژان فرانسوا میه(۱۸۱۴-۱۸۷۵)دهقان زاده‌ای که دوران کودکی و نو جوانیش را درمزرعه گذرانیده بود، از همان کودکی همانند جتو از آدم‌ها دام‌ها و اشیای محیط خود طراحی می‌کرد در ۱۸۳۷به پاریس رفت و در کارگاه دلارش به هنر آموزی پرداخت. در سال ۱۸۴۰ به سالن راه یافت و از ۱۸۴۸ در دهکده باربیزن اقامت گزید و در تنگدستی زندگی دهقانان را دنبال کرد، ستایش وی از مردم تهیدست موجب شد که او را سوسیالیست بنامند. میه یک رئالیست مسیحی است و درون مایه آثارش باور مذهبی وی را باز می‌تابد، بودلر در مورد میه می گوید؛ (او سعی دارد به هر قیمتی چیزی به شعر ذاتی موضوع‌هایش بیفزاید هنر میه زمانی رادیکال و زمانی سانتی مانتال تلقی شده است.

او واقعگرای صادقی بود که بیش از هر چیز بر اخلاق و اعتقاد و زندگی روستاییش تکیه داشت، میه فقط به آن طریق اخلاق گرا بود که فقط یک هنرمند بزرگ می تواند باشد.

jean francois millet haystacks

انوره دمیه(۱۸۰۸-۱۸۷۹) از راه عرصه فرعی ژورنالیسم وارد نقاشی شد؛ او نخست طراحی بزرگ و چاپگری ماهر بود سپس نقاش، در ۲۲ سالگی برای روزنامه کاریکاتورهای سیاسی می کشید. بالزاک در مورد دمیه می گوید: (این پسر میکل آنژی زیر پوستش دارد) بودلر گفته: (در پاریس دو نفر را می شناسم که میتوانند به خوبی دلاکروا با مداد نقاشی کنند اولی دمیه و دومی انگر) دمیه مانند گیا از ریا دروغ و بی‌عدالتی نفرت داشت و علیه آن می جنگید دمیه نقاش بدعت گذار بود. او از زمره نقاشان خود ساخته ای بود که طراحی را از طریق مشاهده آموخت و در مقام یک کاریکاتور ساز ظاهر شد. در گذر از طراحی طنز آمیز به جدی با چند خط پیچان و یکی دو لکه آب مرکب می تواند حجم جسمانی، حرکت و سرشت درونی موضوعش را به چنگ آورد.

795px Honoré Daumier 003

در این مورد شبیه رامبراند است و خود را شاگرد او می داند، او تنها نقاش برجسته فرانسوی سده۱۹  می‌باشد؛ که کاملا مستقل از آکادمی بود هنرمندی حرفه ای با حداقل درآمد که آن را هم از نشریات بدست می آورد پیش از دمیه هیچ گاه طراحی ژورنالیستی تا این حد از ارزش هنری برخوردار نشده بود.

800px Honoré Daumier 032

طرح های او کاملا از بی مایگی و ابتذال به دور اند موضوعات هجو آمیزش را از لایه های قشر پایین بورژوازی بر میگزیند، این طرح های هجایی دمیه آثاری هستند که همچون برجسته ترین آثار نقاشیش از روح انسان دوستی وی مایه می گیرد، منظره شرارت را از دید رئالیستی تندی می نمایاند بطوری که گویی، ما خود در میان این قربانیان افتاده بودیم آری دمیه از نخستین نقاشانی است که پدیده های زندگی نوین را بیان، گاه بر تنهایی و مرارت وسرگشتگی و گاه سرگرمی‌ها عادات و علایق مردم شهرنشین را نشان می دهد.

779px Honoré Daumier   Gargantua

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۱ comment

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

جودی پاف هنرمند چیدمان

چالش فضا در چیدمان | جودی پاف هنرمند پیشگام در چیدمان

چالش فضا در چیدمان | جودی پاف هنرمند پیشگام در چیدمان معرفی هنرمندان چیدمان سایت تندیس ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.