جمعه , ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

گالری ماه

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه
اکنونیت هنرمند معاصر
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا مخاطب دوست است یا دشمن؟

hossein cheraghchi3

موقعیتی دوگانه در بسیاری از برخوردهای زندگی رخ می‌دهد.

در واقع عقل ما می‌‌گوید که مفهوم جملات حاکی از محبت است. ولی احساسات  دریافت شده از گوینده حاکی از چیز دیگری است.

علمای نشانه‌شناسی می گویند حقیقت در حرکت ناخودآگاه  خود را نشان می دهد. این نکته ظریف محور بسیاری از آثار نقاشی آبستره است.

اگر بخواهم توضیح دهم باید بگویم هنگامی که به یک نمایشگاه آثار آبستره می رویم، حقیقت تصویر مقابل ما جنس بافت و رنگ آن است و مانند بسیاری از سبکهای نقاشی  روایتی در خود ندارد. منظور از روایت ، بازنمایی یک شئ و یا منظره واقعی است که قبلا ما آن را دیده ایم. اگر رنگها خشن هستند منظور نقاش خشونت است. تمام عناصر بصری مفهومی مشخص دارند که به سادگی در قالب کلمات نمی توان آن را بیان کرد.

hossein cheraghchi7

این هفته به تماشای آثار آبستره حسین چراغچی در گالری ماه رفتم. بیانیه نمایشگاه بر روی دیوار روبرو قرار داشت که البته  نوشته هنرمند نبود و در واقع مقدمه آغاز نمایش بود. در کاتالوگ با بیانیه مواجه شدم. بیانیه‌ی هر نمایشی موظف است که بیننده را برای دیدن آثار همراهی کند و کمک به رمزگشایی بیان هنرمند باشد . در این کارنما بیانیه خوب نوشته شده بود اما باز« دیگرنوشت» بود  و تعجب مرا بر انگیخت. چگونه در جهان معاصر هنر،  هنرمندی که  آبستره کار میکند  با تجرید نوشتار و مفاهیم آن بیگانه است. این مطلب مرا به یاد نزاع قدیمی بین هنرمندان فیگوراتیو و آبستره انداخت که ناتوانی از باز نمایی تصاویر واقعی آبستره کاران را به وادی تجرید برده است.

hossein cheraghchi2

حسین چراغچی از هنرمندان متولد ده شصت است. ما از ده سال پیش در گالری دی با آثارش مواجه شدیم و بعدها در گالری گلستان و با تعلیماتی جدی‌تر،  نمایشگاههای خوبی را ارایه داد. وی به دور از حواشی هنر معاصر به سختی کار کرده است و سعی در بهتر کردن آثارش دارد. وی که تعلیم دیده جهاد دانشگاهی در رشته نقاشی است، امروزه دارای اعتبار و طرفدارانی است که هنر وی را ارج می نهند .

در مجموعه فعلی  ما با آثاری مواجه هستیم که به گفته نقاش از موقعیت تصویر واقعگرایانه دیوارهای شهری  نشات گرفته است. این دیوارها با بافت‌های مخصوص به خود که حاصل فرسایش زندگی روزمره اجتماعی است  امکان کشف زیبایی شناسانه را مهیا می‌کنند.

hossein cheraghchi1

در بدو ورود به نمایشگاه با اثری سیاه و سفید مواجه شدم که مرا به یاد آثارقدیمی آبستره فرهاد مشیری هنرمند ایرانی و پر فروش حراج‌های  خارجی انداخت. مربع‌های سیاه و سفید که  با حساسیت طراحانه و رعایت غنای خاکستری‌ها گویا دیواری داخلی از حمام  خانه ای متروک است. وجود حروف و اعدا د بر روی این دیوارها امکان تحرک چشم بر روی فضایی جامد و شطرنجی را فراهم می‌آورد. تابلو عموما به چهار لکه خاکستری تقسیم شده است. این لکه ها در عین تفاوت از قرینگی رنج می‌برند که با وجود عناصر کوچک نوشتاری در آنان تحرک بصری ایجاد شده است. این نوع کار باز هم در نمایشگاه تکرار شده است که چالشهای بصری درکادر و وضوح و شفافیت لکه ها،  در آنان مشاهده می گردد. به لحاظ مضمون اثر،  تاثیرات دریافت شده از هنرمند دیگر در این دسته آثار قابل توجه است.

hossein cheraghchi6

اما باقی  آثار نه تنها سیاه و سفید  نبودند بلکه دارای فضا و بافت رنگی قابل توجهی  نیز هستند. در اثر دیگر که  در سالن داخلی گالری با آن مواج شدم و توجه مرا جلب کرد بیننده با کادر عمودی همراه با لایه های رنگی افقی مواجه می‌گردد. رنگ زرد که حاکی از درخشش و نور است سطح عمده اثر را پوشانده است. حال و هوای نقاشی گرافیتی که با اسپری رنگی و بر روی دیوارها کارمی شود  در رنگ مشکی دیده می‌شود و باز تاب دارد.  در واقع تقاطع سبک آبستره بیانگرا و فضای نقاشی معاصر خیابانی که امروزه  در گالری های جهان طرفدار پیدا کرده است در این دسته آثار چراغچی احساس می شود . ازسویی  نوع رنگ گذاری و وجود نوشته ها و لکه های تخت و سیاه رنگ، کماکان به ارزش بصری کار افزوده اند. گویا این اعداد و کلمات به سوی افق طلوع و یا غروبی در حرکت‌اند .

میان ماندن  ذهنی و زیبایی شناسی  چراغچی  در بین سبکها و هنرمندان  و در عین حال تجربه گرایی وی بسیار قابل ارزش است.

hossein cheraghchi4

اما نکته مهم تر از توجه و جستجوی تکنیکی در کار ماده نقاشی توجه به زندگی انسانی و جریانات امروز جهان است که هنرمند معاصر باید اکنونیت خود را به اثبات برساند تا  بتواند شوری در بینندگان خود ایجاد کند. این احساس از جنس والایی طبیعت و ارزشهای نیکو است که با سویه مادی هنر ناهمگن است. عدم توجه به این نکته چراغچی را در حد فن ورز و صنعتگر نزول می دهد. قدرت طراحی و فنون ارزشمند نقاشانه وی باید سمت و سویی معرفتی به خود بگیرد چرا که وی در آستانه ارتقا به سطح هنرمندی طراز اول است و مکلف به ارائه فرم و نگرش مخصوص به خودش. و تنها در این صورت است که ما شاهد طلوع هنرمندی قابل اتکا خواهیم بود.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تودگی حمیده حجار گالری نگر

«تودگی» حمیده حجار در کشاکش زیست معاصر انسان

«تودگی» در کشاکش زیست معاصر انسان یادداشتی بر آثار حمیده حجار در گالری نگر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.