پنج شنبه , ۲۴ آبان ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی در گالری گویا

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا
یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا

سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر

farzaneh mahjoobi gooya gallery 1

پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی بر چیز دیگر(سرنوشت) مورد استفاده قرار گرفته است قرآن کریم است(اسراء آیه ۱۳) و پس از آن در نوشته‌های بزرگان دیگری از ابن سینا و سهروردی گرفته تا عطار نیشابوری و مولانا  پرنده به صورت نمادهای متنوع بسته به موقعیت و حالتش مورد استفاده قرار گرفته.farzaneh mahjoobi gooya gallery 2

البته اکثر بزرگان از آن به مثابه جایگزین معنایی روح یا نفس استفاده کرده اند. به طوری که مولانا در این باره می‌گوید:

«بس مرغ پران بر هوا از دام‌ها فرد و جدا

می‌آید از قبضه قضا بر پر او تیر بلا»

این مرغ روحی است که به حالات مختلف می‌افتد، مرغی که خاصیت و ذات او پرواز است و اوج گرفتن، اما به سبب برخی موانع در دام می‌افتد و به اسارت گرفته می‌شود.

farzaneh mahjoobi gooya gallery 3 فرزانه محجوبی، در نمایشگاه اخیر خود در گالری خانه فرهنگ و هنر گویا، مجموعه را با محوریت پرنده به تصویر درآورده است. آثار او در تکنیک و رفتار نقاشانه و همچنین موضوع و رویکرد، معنوی، سنتی و فرم‌گرا هستند. او نقاشی‌های خود را در ادامه سنت خانوادگی پدرش حسین محجوبی ادامه می‌دهد، پالت رنگی با چیرگی حوزه آبی‌های گرم و وابستگی به ابژه طبیعت.

اما او پرنده را موضوع اصلی قرار داده است و در تصویر کردن پرنده نیز به راه استاد طاها بهبهانی می‌رود. پرندگانی نمادین، با تصویری ساده شده به صورتی انتزاعی. آثار محجوبی کمتر به بازنمایی جهان بیرونی اشتغال می‌یابند و بیش از هر چیز بازتاب رویا تخیل و جهان درونی هنرمند هستند.farzaneh mahjoobi gooya gallery 4

طیف رنگ های آبی و طلایی در کنار بنفش ملایم و اندکی سبز به همراه تصویر طاووس شبهه ای در اشاره به قدسیت و قلمرو معنوی باقی نمی‌گذارند و محجوبی حتی در جایی که رنگ سرخ زمینی را به اثر وارد می‌کند در تناقض میان زمینی و آسمانی، به سمت آسمان میل کرده است.

آثار محجوبی مملو از پردیس هایی است که دارای دروازه و حریم هستند و در میانه شان پرندگان آزاد اما در استراحت و آرامش هستند و نه در حال پرواز . همچنین به ندرت پرنده‌ای تنها در آثار او دیده می شود، و بیشتر به صورت جفت یا گروه حضور می یابند.farzaneh mahjoobi gooya gallery 5

این پرندگان آرام در خواب، بیداری یا خلسه فرو رفته‌اند و غالبا رو به سوی آفتاب دارند که به صورت دایره‌ای حاضر و ناظر در آثار دیده می‌شود. در واقع  تعداد زیادی از آثار او با خطوط و حرکت هایی نرم، منحنی و دایره در تکرار همان حس سکون و آرامش حرکت می‌کنند. گاهی نیز پرندگان در همجواری گل ها به تصویر در می آیند که نقشمایه و فرم شخصی شده نقاش است و اشاره دوره به سنت گل و مرغ دارد همچنین به مدد تکنیک بالا و تسلط بر ایجاد فرم ، نقطه برجسته نمایشگاه او را تشکیل می‌دهند.farzaneh mahjoobi gooya gallery 6

در واقع او نوای عشق را به صورت مرغان عاشق در بهشت به تصویر درآورده که متعلق به آن و بخشی از آن هستند و این بهشتی بودن به تعلق عشق به ازل اشاره دارد. این مرغان از هوس به دور و با متنانتی شاعرانه به تصویر کشیده شده‌اند و ریتم آرام موسیقی‌ای که در آن ها جریان دارد، که با تکرار نقشمایه پرنده، گیاه و خورشید تجلی یافته است.

فرزانه محجوبی دارای کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی است او ۱۳ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۶۰ نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد و علاوه بر نقاشی مدیریت گالری آشیان نقش مهر را نیز از سال ۱۳۸۴ تا کنون بر عهده داشته است.

محجوبی نقاشی درون نگر است که از ایجاد چالش و سوال انگیزی انتقادی فاصله می گیرد. او آثارش را با هدف حضور در شئون زیبایی حسی می آفریند و به هماهنگی فرمی و رنگی در آثار بهای ویژه ای می‌دهد.farzaneh mahjoobi gooya gallery 7

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور …

۰ comments

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو …

۰ comments

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی …

۰ comments

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در …

۰ comments

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تودگی حمیده حجار گالری نگر

«تودگی» حمیده حجار در کشاکش زیست معاصر انسان

«تودگی» در کشاکش زیست معاصر انسان یادداشتی بر آثار حمیده حجار در گالری نگر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.