جمعه , ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

نقدی بر نمایشگاه هندسه درون پویی در گالری آس

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

 نقدی بر نمایشگاه هندسه درون پویی در گالری آس
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
رضا حسینی

چنانچه امروز می‌دانیم هنر اساسا همه جا هست و همواره یکی است، اما با دو گویش متضاد که در بیان‌های متعدد این گویش ها پدیدار می‌گردد. در اولین گویش انسان‌ها سعی دارند تا با آفرینش صریح  زیبایی جهان را مقصد حمله خود کنند و در نوع دوم بیان زیبایی شناختی خود را ، به عبارتی آنچه تجربه می‌کنند و آنچه می‌اندیشند . در نخستین روش، کوه‌ها و دریاها و آن عظمت و هیبت زیبا را منعکس می‌کنند . و در روشی دیگر سعی در انگاشت و بازتاب  تفکرات عظیم و رفتارها یی مانند محبت، موسیقی، نسیم و  نور دارند.

نخستین شیوه واقعیت عینی را نمایش می‌دهد و دومین روش به منطق ذهنی کار می‌کند. هنر در بستر واقعیت عینی را هنر فیگوراتیو می‌خوانند و دومین را هنر آبستره.

روز جمعه بعد از ظهر به گالری تاره تاسیس آس  رفتم  این حضور  به دعوت یکی از هنربانان جوان رخ داد. پرهام دیده‌ور چند سالی است که در گالری‌های تهران به طور مرتب مشغول به تولید و ارائه نمایشگاه‌هایی از هنرمندان نقاش است.

دانیال ملانوروزی

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است.

در مجموع دوازده هنرمند با بیست اثر فاخر و دکوراتیو در این کارنما حضور دارند. اغلب هنرمندان صاحب سبک و کهنه کار بودند و البته چند هنرمند جوان توسط این نمایش بیشتر معرفی شدند.

دیده‌ور خود در بیان انگیزه شکل گیری نمایشگاه می‌گوید: «پایه مفهومی نمایشگاه و عنوان آن ، به پالایش حقیقت عینى و بیرونى در ضمیر هنرمند پرداخته، که ثمره این درون پویى و خود کاوى آگاهانه بر بستر بوم نقش شده است. نقشى که بیش از اینکه به بیان ملموسات زندگى روزمره پرداخته باشد به واکنش حسى این هنرمندان در قالب رنگ و فرم منتهى شده است.»

daroon poyi ace gallery 3
ساسان نصیری

در بدو ورود به سالن با اثر هنرمند با سابقه و تثبیت شده  رضا حسینی مواجه شدم . چندی است که با اشعار او هم آشنا گردیده‌ام و برایم جالب بود که وی در شعر کلاسیک قلمی شیوا دارد. آنچنان که در نقاشی دارای چنین توانی است باز تاب بی مفهوم و بدیع طبیعت در آثار حسینی قابل تحسین است شما نه کوهی می‌بینید نه گلی نه آبی نه خاکی اما همگی را در فرم‌های درخشان و زیبای  این هنرمند احساس می‌کنید .

عیسی جباری

تک اثر عیسی جباری  در سمت دیگر سالن و دیوار ورودی . جلب نظر می‌کند. وی معلمی سخت کوش و صاحب ادراک و باسواد نظری و دیدگاهی فلسفی  است که من بارها از فهم آکادمیک او از نقاشی لذت برده‌ام. کژ نمایی کلاژ گونه جباری سعی در فهم زبان بصری معاصر و دریافت واقعیت‌های اجتماع و زیستن امروز ما دارد لحن بیانگرای وی در گریز از زیبایی مالوف دارای مختصاتی یگانه و بدیع است.

فتان دهقان

در گوشه سالن اثری از هنرمندی تازه وارد در عرصه هنر حرفه‌ای دیده می‌شود. فتان دهقان با تک قاب مواج وپر تحرک خود نیروهای بصری و شاعرانگی  تصاویر علمی و شاید  زمین شناختی را در قالب موسیقی کهکشانی  محصور کرده است.

در کنار اثر بزرگ ودیواری دهقان دو اثر از هنرمند روایت گر شیما خشاشی رخ می‌نماید. خشخاشی هنرمند جوانی است که نمایش انفرادی و گروهی متعددی داشته است ولی آثار ارائه شده وی دراین سالن قابل تامل  و دستخوش تحول کیفی است وی هنرمندی است که بیشتر به ارائه فضای زیر آب تمایل دارد و در این مجموعه از بازنمایی واقعگرایانه به سمت تحلیل فرم‌های موقعیت درگیر با عمق آبها دارد.

دانیال ملا نوروزی  نقاش جوانی است که من شاهد دو نمایش انفرادی ازوی بودم  ملانوروزی سعی در یافتن راه کاری برای تولید زبان بصری بومی است. و در این راه به مطالعه اثار بزرگان این حوزه مشغول است. در این کارنما دیوار نماهای خود را ارایه داده است ما شاهد این مجموعه در آخرین نمایش انفرادی وی  در گالری چهار بودیم.

daroon poyi ace gallery 6
شیما خشخاشی

یکی از هنرمندانی  که حضورش در این کارنما  مرا به هیجان آورد . ساسان نصیری است نصیری را باید یکی از پیشکسوتان هنر مفهومی بعد از انقلاب دانست که منتقدان و آگاهان این دوران از تاریخ هنر معاصر وی را به خوبی می‌شناسند. وی سال‌های زیادی در بیرون از ایران به کار فعالیت مشغول بود وچندی است اورا در فضای تجسمی کشور می‌بینیم. نصیری معمولا با دستان و انگشتان خود نقاشی می‌کند و حس و حالی کودکانه را برای هنر خود انتخاب کرده، البته از نظر اینجانب تحرکات طراحانه و بدوی  او بسیار غنی و نیرومند فرم‌های تصویریش را با رنگ و بافت هماهنگ کرده و فضایی زیبا و دکوراتیو خلق نموده است.

دیگر هنرمندان این کارنما  مانی مهرزاد ، فرح ابوالقاسم ، حسین چراغچی ، سیاوش حاتم ، همایون تک و الهام روشنی می‌باشند دیدن از این نمایشگاه را به دوستان هنر دوست پیشنهاد می‌کنم.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

تودگی حمیده حجار گالری نگر

«تودگی» حمیده حجار در کشاکش زیست معاصر انسان

«تودگی» در کشاکش زیست معاصر انسان یادداشتی بر آثار حمیده حجار در گالری نگر سایت ...

یک نظر

  1. فتان دهقانى

    ممنون از نقد زیباى استاد رمضانى و زحمات آقاى دیده ور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.