چهارشنبه , ۲۱ آذر ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

آنجا که زمان و مکان یکسان است

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ
آنجا که زمان و مکان یکسان است

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

shokoufe fallah o gallery 1

چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو یافته است و امروزه جزء یکی از مدیوم‌های هنر تکثیرپذیر محسوب شده و مورد استفاده هنرمندان بسیاری در سرتاسر جهان است.
در نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح آثار چاپ دستی خود را با تکنیک اچینگ و اکواتینت در گالری اُ به تماشا گذاشته است. این تکنیک که از مجموعه چاپ‌های کالکوگرافی یا حکاکی روی فلز به شیوه غیر مستقیم است، با استفاده از فرآیندی شیمیایی، ماسکه کردن و خراشیدن تصاویر بر صفحات کلیشه فلزی نقش می‌بندند. این فرآیندی ملزم به دارا بودن توانایی‌های بالای تکنیکی است. shokoufe fallah o gallery 5
شکوفه فلاح بیش از یک دهه است که به صورت پیوسته به تولید آثار چاپی و تدریس این رشته در مراکز مختلف اشتغال دارد و اینک از بیشینه امکانات این تکنیک برای خلق مجموعه جدید خود بهره برده‌است، مجموعه‌ای شامل تصاویری لطیف و گیرا از درختان که زیر عنوان باغ سکوت لایه‌های مه‌آلود و ظریف درختانی را ترسیم نموده‌است که با تکنیکی بی نقص فضای این باغ را تشکیل داده‌اند.
نمایشگاه شامل تابلوهایی کوچک در ابعاد ۳۰*۴۰ سانتی‌متر، تک رنگ به همراه یک ویدئو است. همان‌طور که از ابتدا توضیح داده‌شد، در این کارنما توانایی تکنیکی هنرمند برای عمق بخشیدن به آثار در کنار ترکیب‌بندی‌های شاعرانه منجر به خلق فضایی خیال‌انگیر در آثار می‌شوند.shokoufe fallah o gallery 2

هنرمند در گزاره‌ای که بر نمایشگاهش نوشته می‌گوید: «…در آنجا زمان و مکان یکسان است و در میان آنها نه به دنیا آمدنی است، نه پیری و مرگی. باغ آرمانی من خزانی بی‌انتهاست که بر کویری جان بخشیده و دیگر آرزوی هیچ بهاری را در سر نمی‌پروراند.» و همین گزاره اثر دیگر یعنی ویدئو را به باقی آثار متصل می‌گرداند، باغی از درختان خشک با میوه‌های سنگی. باغ سنگی را پیرمردی کرولال به نام درویش‌خان که در اصلاحات ارضی سال‌های دهه چهل زمین‌های خود را از دست داده بود ساخت، باغی که هرگز مشخص نشد به واقع انگیزه اصلی او از ساخت آن چه بوده‌است. باغی در سکوت که از لحاظ ماهوی به گزاره نمایشگاه فلاح بسیار نزدیک است.shokoufe fallah o gallery 6

بازنمایی تصویر درخت جایگاهی ریشه دار در هنر سده اخیر ایران دارد، بزرگانی چون سهراب سپهری، داوود امدادیان و ابوالقاسم سعیدی تنها چند نمونه از هنرمندانی هستند که نقش‌مایه درخت را در زوایای مختلف، موضوع کار خود قرار داده‌اند و دوران‌های طولانی از فعالیت حرفه‌ای خود را به ترسیم تصاویر درختان گذرانده‌اند و در مدیوم‌های دیگر مانند عکس و فیلم نیز عباس کیارستمی را می‌توان همواره علاقه‌مند به تک درخت‌ها در پس‌زمینه‌هایی گسترده دانست.
آثار چاپی فلاح نیز همان‌گونه که خود می‌گوید در فضای میانه سفیدی و بی‌افق، نحیف و خشکیده هستند. در قابی که دو قطعه چاپی را کنار هم قرار داده فاصله درختان و آرزوی میانشان برای رسیدن خود را نشان می‌دهد، آرزویی که در جا خشکیده و به پایان رسیده یا در سکوتی ابدی فرو رفته‌است. در بیشتر آثار فاصله‌ها به انحاء مختلف ایجاد شده‌اند. درختان کنار هم که از یکدیگر مجزا هستند، تنه‌های باریک و کشیده، فضای منفی زیاد و حساسیت‌های فرمی ظریف در پرداخت درختان؛ همچنین سفیدخوانی درپس زمینه از ویژگی‌های آثار او هستند که برایش لحنی کم‌گو و شرقی به وجود می‌آورند. هرچند اگر قطع آثار بزرگتر می‌بود این تاثیر به مراتب بیشتر می‌شد، البته انجام آن با تکنیک حکاکی فلز نیازمند امکانات بسیاری است. shokoufe fallah o gallery 3
جدای از شاعرانگی، و فضاسازی رویایی که مضمون سکوت، خزان و تنهایی را به ذهن متبادر می‌کنند، وجوه فنی این نمایشگاه برجسته و غالب است و بیشتر بار نمایشگاه را بر دوش می‌کشد. پایبندی به موضوع و پرورش فرمی آن در کارماده‌ای مشکل نیز بر غلبه تکنیک می‌افزایند که حاصل تجربه طولانی فلاح در مدیوم چاپ است.
شکوفه فلاح متولد ۱۳۵۲ است و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی، نقاش، هنربان و مدرس نقاشی و چاپ دستی‌است، او نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران و سایر کشورها داشته و آثارش در مجموعه‌های مهم چاپ دستی در نقاط مختلف جهان نگهداری می‌شوند.shokoufe fallah o gallery 4

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی …

۰ comments

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در …

۰ comments

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.