خانه | نقدوبررسی | نقد | سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما
موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  

sonia balasanian homa gallery 17

«گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در زمان  شاهپور دوم ساسانی  چند صد هزار ارمنی به ایران کوچانده شدند. این اتفاق بار دیگر در حمله سلجوقیان و در زمان مغول‌ها تکرار گردید آخرین مهاجرت اجباری در زمان شاه عباس صفوی رخ داده است. این مهاجرت‌ها گاهی داوطلبانه و در زمانی با اعمال زور انجام گرفته است. اما بی‌شک فرهنگ ارامنه آغشته به سرنوشت اقلیم و فرهنگ ایرانی است». [۱]sonia balasanian homa gallery 12

این هفته در حال و هوای پاییزی به دیدن آثار سونیا بالاسانیان هنرمند ارمنی ایرانی در گالری هما رفتیم. این اثار عمدتا به تازگی خلق شده‌اند شانزده تابلو که با تکنیک‌های رنگ و روغن و اکرلیک روی بوم همچنین اکرلیک روی کاغذ عکاسی در ابعاد صد در هفتاد و اثار روی بوم ۱۸۹ در ۱۴۵  سانتیمتر و۱۲۶ در ۱۲۶ سانتیمتر خلق گردیده‌اند.

«سونیا امیریان بالاسانیان  متولد سال ۱۳۲۱ شمسی است. وی که در قریه ازنا نزدیک به شهر اراک به دنیا آمد از اوان کودکی مکلف به مطالعه در متون قومی و ادبیات نظم و نثر گردید. وی در تهران به دبیرستان رفت و در حوزه ادبیات و تاتر به فعالیت پرداخت وی از اعضای  گروه تاتر آرمن بود که توسط شاهین سرکیسیان هدایت می‌گردید و از دیگر اعضای مطرح این گروه می‌توان اربی اوانسیان را نام برد.sonia balasanian homa gallery 1

بالاسانیان پس از ازدواج در سال  ۴۴ شمسی به امریکا رفت و در حوزه تجسمی  مشغول به تحصیل شد. وی موفق به دریافت بورس کامل رشته نقاشی شد و درسال ۱۳۴۹ فارق التحصیل گردید.»[۲]

وی در دوران تحصیل خود با جریان‌های ضد جنگ و اعتراضات اجتماعی و دانشجویی مواجه گردید در این حوزه فعالیت بسیاری نمود ولی دست آورد وی از بازنمود نقاشانه جهان اطراف خود سبک و سیاقی آبستره داشت.sonia balasanian homa gallery 3

آنچنان که امروز در آثار بالاسانیان ما شاهد گرایش به معماری، خط و اتنزاعی شرقی هستیم. انتزاع نقاشانه بالاسانیان در سیر آثارش بدل به ریتم و خط و تکرار فرم‌های در حال مهاجرت هستند. هنرمند  آنچنان که خود می‌گوید در دهه هفتاد و شصت مانند هنرمندان ایرانی سعی در شرقی کردن هنر وارداتی داشته و در این امر موفق بودند.

کارنامه بالاسانیان شاهد کار با مدیاهای گوناگونی مانند کولاژ، چیدمان، حجم، ویدئو، اینستالیشن، پرفورمنس و غیره است. وی مدعی است که انتخاب این مدیاها بر اساس جریانات متداول و تقلیدی نبوده و نیاز هنرمند برای بازتاب دادن و مواجه شدن با رویدادهای اجتماعی و تحولات اطراف اوست. و عمده آثار سیاسی اجتماعی وی اغلب در شکل چیدمان ظهور می‌کند.sonia balasanian homa gallery 7

وی در سالهای پنجاه به ایران باز میگردد و در حوزه آموزش نقاشی در دانشکده هنرهای تزیینی  مشغول به تدریس میگردد. اولین نمایش وی در ایران در سال ۵۴ ثبت شده و اثار دیده شده  در ان زمان و امروز کماکان بر اساس تسلط ریتم بر کیفیات بصری دیگر شکل گرفته‌اند این جلوه و اساس بصری شاید از آن رو ست که او در عین کار در حوزه تجمسی در حوزه ادبیات فعال بوده و در قامت شاعر به زبان ارمنی قطعات بسیاری سروده و به طبع رسانده است. چند فرهنگی بودن طبعا نیاز انسان به زبان تصویر را بیشتر می‌کند چرا  که این زبان بین المللی است. در سال‌های دور منتقدی اشعار هنرمند را بهتر از نقاشی‌های وی دانسته است و این  مطلب گواه بر غلبه اندیشه و کارماده ادبیات بر حوزه تجسمی وی است. از منظر نگارنده فرم‌های بالاسانیان در آثار به نمایش درآمده بیشتر ایجابی است تا انتخابی. ما شاهد شکل‌های مخدوش شده و سطور ناخوانا هستیم که دارای غنای فرم و حیثیت طراحانه‌اند. شاید با تفسیری روانی بتوان گفت این آثار گواه فقدان کیفیت بالای ارتباطی هنرمند با فرهنگ‌های حامل وی است و رنج این پدیده به نوعی در آثار تصویری به این صورت بازتاب یافته.sonia balasanian homa gallery 8

زمانی داریوش شایگان هویت چهل تکه را یک پدیده مهم بومی ملی مطرح کرد. اما هنر بالاسانیان با تکیه بر تجربه‌زیست قومی خود، خواسته و ناخواسته بازتاب دهنده این مفهوم در بافتارهای ملی ایرانی است.  وی در مقام یکی از هنرمندان محوری مدرن و معاصر ما خود را ثبت نموده است هنرمندی که دارای سه ظرفیت مهم انسانی است، نخست او یک مهاجر و یک زن است و دارای زبان‌های گوناگونی برای بیان خویشتن. بالاسانیان در کنار این شاخصه‌ها هیچگاه در بند هنر به عنوان یک مقصد نبوده است وی به ندرت در تطور زیستن هنرمندانه خود متوقف گردیده و دچار ملاحظات صحنه و رسانه می‌شود. نام وی در کنار هنرمندان خوب و مشهور ایرانی ارمنی تبار همچون مارکو گریگوریان، سیراک ملکانیان، ادمان ایوازیان، زادیک زادکیان و بسیاری دیگر، همگی نقش موثری در شکل گیری هنر معاصر ایران داشته اند.sonia balasanian homa gallery 16

پی نوشت:

[۱]  – مجله تندیس شماره هفتاد، گفتگو؛ در فاصله دو کوچ، روبرت صافاریان

[۲]  – تغییر نقطه جغرافیا یی، درباره زندگی و تجربه سونیا بالاسانیان،شناخت نامه، ارمان خلعتبری

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

کپی های برابر تر از اصل-موزه

کپی‌های برابرتر از اصل!

کپی‌های برابرتر از اصل! بحران کپی‌برداری از آثار هنری و راهکارهایش مریم آموسا منتشر شده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.