خانه | نقدوبررسی | نقد | چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

گالری زمان هنر

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر
چرخه بی پایان مبارزه
گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر

زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی افقی نا معلوم دارند.
آنا ذرشین در مجموعه تازه‌اش کشتی‌گیرانی را به تصویر کشیده که در میانه جدالی ابدی و ازلی گرفتار مانده‌اند و زندگی در پیرامونشان با سرعتی سرسام آور در حال عبور است.

در علم فیزیک تغییر مکان جسم در ارتباط با «زمان» را «حرکت» می‌گویند. و حرکت چهارچوب زیستی ما در کره زمین است. مفهوم «سرعت» نیز در همین تعریف بر میزان جابه‌جایی متحرک در زمان اتلاق می‌شود. ذرشین نیزسه مفهوم «زمان»، «حرکت» و «سرعت» را با برهم نمایی دو جهان ساکن و متحرک نشان داده‌است.
او از مفهوم چرخش و تکرار به سمت حرکت رفته است. چرخشی که در آثار پیشین او در ترکیب‌بندی و عناصر سمبلیکی مانند چرخ و جنین دیده شده و در این مجموعه به تناقض میان حرکت و سکون رسیده‌است. وجود کشتی‌گیران منجمد شده که به هم درآویخته‌اند در پیش‌زمینه و جهان آشفته و مغلق پس زمینه، که مملو از عناصری روزمره مانند مترو، خیابان، تونل، ترافیک و غیره است. عناصر پس زمینه در آثار ذرشین دارای مرزهای مشخص نیستند و مانند یک سرگیجه بصری در هم ادغام شده‌اند و مرزی ندارند، گویی جهان مانند فیلمی که تند شده‌ باشد در حال گذر است در حالی که دو کشتی‌گیر به مثابه نمادی برای من و شما در حالت ایستا قرار گرفته‌اند، ایستاده در میانه نبردی بی‌زمان بدون شکست یا پیروزی، معلق در میانه.
زندگی شهری در حالی در آثار ذرشین حضور پیدا می‌کند که دو عنصر مشخص در فرم آن یادآور اخبار تلویزیونی و به طور کلی تصاویر خبری هستند. اولی قطعه قطعه بودن و دومی زاویه دید عکاسانه – یا بهتر بگوییم از ورای لنز- آن است. مانند زوایای دید از پایین، زاویه دید باز (لنز واید)، عمق میدان وضوح متغیر و غیره. تصاویر ذرشین نیز در همان سبک و سیاق اخبار، بی مهابا در پس زمینه ریخته شده‌اند و از گوشه و کنار تابلو مانند جرقه‌هایی بیرون می‌زنند و زود خاموش می‌شوند.
ذرشین حتی در نحوه رنگ‌گذاری نیز این قطعه‌قطعه بودن را وارد کرده و با انواع مختلفی از پرداخت نقاشانه، تابلوهای خود را به فرجام می‌رساند. در جایی به ساخت و ساز روی می‌آورد و در جایی رنگ‌ها را ریخته و سپس رهایشان می‌کند. استفاده از کارماده آکریلیک نیز او را در تحرک میان رنگ‌های جسمی و روحی یاری کرده‌است. او همچنین با حذف کردن و مخدوش کردن خط افق آثار را در خود بسته و محصور نگه می‌دارد و این امر سرعت و حرکت را در کار او تشدید می‌کند.
شاید بتوان گفت آنا ذرشین نقاشی است با دستی قوی در فن و ذهنی پر از سوال است، اما اولین نمایشگاه انفرادی او که در گالری زمان هنر برپا خواهد شد به ما می‌گوید که ذرشین در عین حال هنوز در پرورش معانی انتقادی که در ذهن دارد نیازمند کوشش بیشتری است. او نیاز دارد قطعات تیز و برنده گشتاور زندگی شهری و سرعت بی‌امان زیستن را همانند برخی از آثار گذشته خود از سطح به عمق بیاورد و برای بازی ذهن مخاطب فضای بیشتری ایجاد کند، جایی برای کشف مانند فضای خالی میان کلمات یک شعر. ذرشین توان تکنیکی خود را در ابعاد میانه و بزرگ (از یک تا ۳ متر) به اثبات رسانده ولی برای بازتر کردن فضای آثارش نیازمند همان ایهامی است که در مجموعه‌های پیشین در جهت ایجاد شاعرانگی حضور پیدا میکرد و اینجا ابزار خوبی خواهند بود برای بیان‌گری و انتقاد. به عبارتی تکرار، سرعت و حرکت به سمت هیچ‌کجا، که در چرخه زمان مستهلک می‌شود مضمون آثار اوست، اما تکرار در استفاده از کادر عمودی و الگوی دو مرد در حال کشتی‌گرفتن شاعرانگی شخصی او را کم‌رنگ کرده و بین هنرمند و اثرش فاصله انداخته‌است.
آنا ذرشین ۱۲ سال سابقه تدریس نقاشی دارد، آثار او تا کنون در نقاط مختلف دنیا از جمله موزه سنت آگوستین ایالت فلوریدا، لینکس ایتالیا و LICC انگلستان برگزیده شده و به نمایش درآمده‌است و مجموعه «نظام آباد» نتیجه ۹ ماه کار پیوسته در دوره‌ی پیشبرد و ارائه آموزشگاه سکو زیر نظر عیسی جباری و زروان روح‌بخشان است و هنربانی این نمایشگاه را عیسی جباری به عهده داشته‌است.

لازم به ذکر است نمایشگاه انفرادی آنا ذرشین با عنوان «نظام آباد» در گالری هنر زمان جمعه ۲۰ مهر گشایش خواهد یافت و تا ۲۷ مهر ادامه دارد.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در …

۰ comments

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

باغ سکوت شکوفه فلاح گالری اُ

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.