چهارشنبه , ۲۱ آذر ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | زمانی از آن خود و کشفی فراتر از زمان در آثار حامد صحیحی

گالری طراحان آزاد

زمانی از آن خود و کشفی فراتر از زمان در آثار حامد صحیحی

نگاهی به نمایشگاه «زمانی از آن خود» حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد
کشف و شهودی معنوی فراتر از زمان

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی

hamed sahihi a time of ones own 2
زمانی از آن خود ؛ عنوان نمایشگاه نقاشی های حامد صحیحی است که به تازگی در گالری طراحان آزاد به نمایش درآمده. آثاری در خور توجه که هنرمند بیشتر از آن که به جنبه زیبایی شناختی و جلوه بصری آن توجه کند به دنبال مفهوم و به تصویر کشیدن دنیای درونی خود می‌گردد. حضور مؤلفه انسانی در تمام آثار، آنها را هدفمند جلوه کرده و پیچش و چیدمان المان‌های انتزاعی را حول محور دنیای خیالی وی هویت بخشیده است. ناگفتنی‌هایی که در فضایی فرمالیستی تحت تسخیر خود هنرمند قرار دارد. صحیحی در اجرای آثارش همانند نمایشگاه‌های قبلی که تحت عناوینی همچون؛ خواب‌ها و خاطرات، کتاب خوان، سرخط، جعبه سفید و …. برگزار کرده از دریچه نگاه خود به اتفاقات می‌نگرد و آنها را کاملا انتزاعی و در فضایی سورئال به تصویر می‌کشد. گاهی رنگ‌ها را آکروماتیک و گاهی کروماتیک انتخاب می‌کند و مخاطب را اصولا با تعاریف استعاری خود که در لایه لایه‌های کارهایش پنهان داشته درگیر می‌کند.hamed sahihi a time of ones own 1
روایتگری در آثارش جزئی جدا نشدنی است و همواره همچون یک تصویرگر، ذهنیات و دل مشغولی خود را تحت عناوینی که انتخاب می کند مرور کرده و نقطه‌ی آغاز و پایانی برای آن در نظر می‌گیرد . اصولا زمانی از آن خود؛ در پی هستی شناسی و چیستی متافیزیکی از جنس رفتاری دیگر با جوهره و ذات انسانی که درگیر گذر زمان است می‌گردد . وی عامل زیباشناسی را از مباحث استدلالی و روان شناختی مورد تحلیل قرار داده و نقش مایه‌هایش را استوار بر فهم درونی خود از زندگی نشان داده است. هنرمند مفهوم گرایانه در آثار، خلقت را در بستر زمان ریشه کاوی کرده و سیالیت را غالب در کلیه آثارش به نمایش گذاشته است . روند تشکیل لقاح تا تولد با استعاره ی ترک خوردن یک تخم مرغ برای زایش در این دنیا و عبور از مسیر پر فراز و نشیب زندگی با اجرای فرم‌های سنگ واره و اتاقهای پر از تیغ در تنهایی محض به گونه ای از رفتار درونگرایی را در مواجهه با مشکلات از وی نشان می دهد . او خود را نظاره گر تمام لحظه هایش می‌داند و در یک فضای سیال و فرا واقعی به کشف و شهودی آمیخته با رشد ناسازه های وجودی خود می داند . هنرمند با اندیشه ورزی این سیر و سلوک معنوی را در فضایی سیاه و سفید، سرد و خاموش و با محوریت تک ابژه انسانی خود به نمایش گذاشته و بدون محدودیت در اجرای فرمهایی که صرفا مخیله ذهنی اش را نشان می دهد با خروج از مرزبندی های معمول در پی خوانش معنایی است که در هنر عام کمتر می توان آن را جستجو کرد.hamed sahihi a time of ones own 4
آثار حامد صحیحی قائدتا الهام گرفته از زندگی شخصی و متعلقاتش شکل گرفته ، فضایی که در خیال ، هر آشوب و سقوط و نظمی را متعلق به دنیایی درونی می داند و شاخصه هنر مدرن و انتزاعی در طراحی های وی می تواند باشد او مسیر زندگی را هستی شناسانه طی طریق می کند و در نهایت این راه را به نور و هدایت خدا می‌رساند و تنهایی خود را در اتصال به این قدرت بی همتا معنا می کند و حال و هوای آثارش را چه در ذات و چه در عالم تعقل در شکل گرفتن ماهیت وجودی انسان در پس تحمل رنج می داند ، رنجی که طلب انسان را برای وصل به عبودیت بیشتر می‌کند. سکوت در تنهایی و حضور در دنیایی به غایت ظلمت بار شاید جذابیت‌های بصری به همراه نداشته باشد و جسم را آسایشی به ارمغان نیاورد ولی در پس این مراقبه کردن و غور در وجود ، اندیشیدن را در انسان ریشه مند می کند و معنایی در شکل و فرم را بدور از مادیت ملموس خلق می‌کند.hamed sahihi a time of ones own 3

نقد نمایشگاه‌های دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

هیچ‌هایی در پی تکرارهای بی‌جواب| نگاهی به «هیچ و همه» پرویز تناولی و شاگردان

به قلم الهه رحمانی خاکی
نمایشگاهی از آثار حجمی پرویز تناولی و شاگردانش چندی است در گالری باغ موزه کتاب برپا شده است . آثاری که همگی مفهوم گرایانه در پی به چالش کشیدن انسان و زندگی صنعتی او برگرفته از سرمشق های ” هیچ ” تناولی به حجم کشیده شده اند .

۰ comments

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک …

۰ comments

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیب‌های تازه‌تری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی …

۰ comments

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دوره‌ی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه …

۰ comments

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.