خانه | پژوهش | پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

آشنایی با عکاسان معاصر

پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

پرونده آنچه برعکس می‌نماید 
آشنایی با عکاسان معاصر
تومئو کول Tomeu coll

سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش

Tomeu coll 1

«من کی هستم؟» این سوالی است که هر روز صبح از خودم می‌پرسم. البته وقتی بیدار می‌شوم پس از مدتی متوجه می‌شوم که من تومئو کول هستم و من یک عکاس هستم. فکرم این است که چقدر زندگی بدون شانس عکس گرفتن از چیزهایی که از آنها الهام می‌گیرم برای من می‌تواند سخت باشد. خواسته من یافتن حقیقت است، و اینکه یاد بگیرم و البته از طریق عکاسی تلاش کنم تا به هر کسی این فرصت را بدهم که از هر آنچه من می‌بینم و تجربه می‌کنم بهره ببرد.
این‌ها بخشی از صحبت‌های عکاس این هفته ما تومئو کول بود. وقتی دغدغه‌های او را با خودم یا دیگر عکاسان مقایسه می‌کنم، متوجه نقاط مشترک وسواس فکری عکاسان می‌شوم. ترس از دست دادن تصویر و عذاب وجدان ناشی از نگرفتن آن. زندگی و صحنه‌هایی از آن که هر روز از جلو چشم ما در گذر است و ما گاهی اوقات از کنار آنها می‌گذریم و گاهی اوقات اندکی مکث کرده و به فکر فرو می‌رویم. مسئولیت یک عکاس زیاد است. پرسش‌های او هم زیاد است. پرسش‌هایی که تومئو کول برای یافتن پاسخ آنها به انتهای دنیا سفر کرده است.Tomeu coll 3
تومئو کول در سال ۱۹۸۱ به دنیا آمد. او بیشتر عمر خود را در شهرهای مارویکای اسپانیا و نیویورک گذارنده است. در سن ۱۷ سالگی به دنیای عکاسی وارد شد و در نهایت مدرک استادی خود را از دانشگاه آتونومای بارسلونا در رشته عکاسی به دست آورد. کارهای او در مجلات مختلف به چاپ رسیده و هم‌اکنون به عنوان عکاس آزاد مشغول فعالیت می‌باشد. او جوایز متعددی در عکاسی مستند دریافت کرده است. از آن جمله می‌توان به جایزه « Illes Balears Photojournalism » اشاره نمود که برای دو سال پیاپی موفق به دریافت آن گردید. او از سوی مجله اسمیتسونیان(مجله آمریکایی) به عنوان پدیده عکاسی برای پروژه‌ی «Badlands» شناخته شد. تومئو یک نمایش انفرادی در فستیوال زمستانی ساراژوو با هنربانی آلن جیمز برگزار کرد که این نمایشگاه در گالری ناسیونال ال ای نیویورک به نمایش درآمد. کارهای او عمدتاً بر مبنای مبارزات فراموش شده و یا مکان‌های فراموش شده هستند، اما او همیشه در زمانی که به نظر می‌رسد همه چیز تمام شده، در تلاش برای انعکاس زندگی باقی مانده است.Tomeu coll 19
او در پاسخ به این سوال که پروژه‌های عکاسی‌اش چگونه شکل می‌گیرند اینگونه بیان داشته است که: «آنها Tomeu coll 32 (عکس‌ها) همیشه از احساس من سرچشمه می‌گیرند، از چیزی که توجه من را به سوی خود جلب ‌کند. حال این احساس می‌تواند در مورد کسی یا چیزی باشد که در احاطه‌ی حقیقت است یا خود حقیقتی است که نمی‌توانم آن را انکار کنم. سپس همه چیز به یک چیز غیر منتظره دیگری تبدیل می‌شود، چیزی که باعث می‌شود من به فکر فرو روم. این امر حتی عکاسی را جالب‌تر کرده و آن را دوباره به یک سوال تبدیل می‌کند.»
اگر با قطار ۴۰ ساعت از مسکو دور شوید و به سمت کمربند شمالی حرکت کنید به شهر ورکوتا می‌رسید. این شهر واقع در روسیه توسط زندانیان اردوگاه اجباری کار ساخته شده است، اما ساکنان آن کارگران معدن ذغال سنگ بودند. حالا دیگر خبری از معادن ذغال‌سنگ نیست و نیمی از شهر تبدیل به ویرانه‌ای دست نخورده شده است. تومئو کول در سال ۲۰۰۹ نمایشگاه «Nevermind in Sovietland» را (به گفته‌ی خودش) در تلاش برای ثبت زندگی کسانی برگزار کرده است، که زندگی در شهری که هیچ امیدی به پیشرفت آن نیست را پذیرفته‌اند.Tomeu coll 11
او از یک دوربین لایکا M6 با دو لنز سامیلوکس ۳۵ میلیمتری و ۲۸ میلیمتری استفاده می‌کند و دلیل این استفاده را وابستگی به این نوع دوربین و عکاسان معروفی که دنیای عکاسی را برای او معرفی کرده‌اند بیان می‌دارد. او اعتقاد دارد بافتی که این نوع دوربین ها به تصویر می دهند با روح عکاسی آن عکاسان همخوانی دارد.
او در ارتباط با استفاده از عکس‌های سیاه و سفید اینگونه بیان داشته است که: « سیاه-سفید چگونه دیدن جهان نیست. منظورم این است که رنگ در زندگی هر روز ما وجود دارد… شما نمی‌توانید رنگ را نبینید. عکاسی سیاه-سفید این شانس را به من می‌دهد که چیزها را از یک پرسپکتیو دیگری ببینم، جایی که زمان ناپدید شده و جهان زیر سلطه یک جادو مشاهده می‌شود.»Tomeu coll 18

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

آنچه برعکس می‌نماید | سیاست دیدن والریا چرچی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید والریا چرچی VALERIA CHERCHI آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش عکاسی امروز زبان ارتباطی جهان معاصر است. عکاسی، سیاست دیدن است، دیدن چیزهایی که مردم عادی در زندگی روزمره‌شان نمی‌بینند و یا درآن غرق شده‌اند. عکاسی مستند_سیاسی با آثار عکاسان متعددی از دهه ۱۹۵۰ پا به عرصه گذاشت …

۰ comments

آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش فیونا استرونگمن Fiona Struengmann در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی …

۰ comments

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر …

۱ comment

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه …

۰ comments

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، …

۰ comments

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت …

۰ comments

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

والریا چرچی VALERIA CHERCHI

آنچه برعکس می‌نماید | سیاست دیدن والریا چرچی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید والریا چرچی VALERIA CHERCHI آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.