چهارشنبه , ۲۳ آبان ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی
«هیچ بزرگ»

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند.

در آثار عزمی عروسک‌ها عروسک‌هایی معمولی نیستند، همان‌طور که سایر تصاویر نیز تصاویری معمولی نیستند، او عروسک‌ها و تصاویرش را از رسانه‌ها انتخاب می‌کند. رسانه‌هایی که ایدئولوژی‌های خود را در قالب داستانِ شخصیت‌ها به خورد مخاطبین می‌دهند و این شخصیت‌ها را به آیکون تبدیل می‌کند و این آیکون‌ها ذهن‌ها را برای دریافت هرآن‌چه رسانه بخواهد کد گذاری می‌کنند.

این بخش اول موضوع است ولی بخش دوم، پرداخت او به این عروسک‌هاست که ناشی از احترام عمیق به نقاشی است که با دقتی وسواس گونه و علاقه‌ای حرفه‌ای، آنان را می‌سازد و می‌پردازد و در ابعادی بزرگ و با تکنیکی والا به تصویر می‌کشد.

رنگ‌های گرم با رنگمایه سرخ، نارنجی و صورتی، یادآور حال و هوای صحنه تئاتر هستند، صحنه‌هایی که به واقع نیز در کار او وجودی فیزیکی و معنوی دارند. آثار او چیدمانی با دقت از مجموعه عناصری هستند که در ذات برساخته‌هایی از تخیل انسان را شامل می‌شوند.

عزمی سعی می‌کند سویه انتقادی خود را نسبت به این جهانِ افسانه‌های دروغین در انباشت عروسک‌های بیجان و پرتره‌های شخصیت‌های سینمایی آیکونیکی مانند چاپلین و مرلین مونرو نشان دهد. حتی در آثار دیگرش نیز سنگ‌های معلق و نقشه‌های جغرافیایی، بشکه‌های نفت و نوشته‌های طلایی به زبان انگلیسی به صورتی مستقیم و بی‌پرده قطعات جملات بعضا «اعتراضی» او را شکل می‌دهند.  فرم اعتراضی عزمی از جنس آثار برادران چپمن است (Jake and Dinos Chapman[1]) اما انباشت و فشار در آثار او به مدد مدیای نقاشی کم‌رنگ‌تر است و در محدوده به تصویر کشیدن صرف سوژه‌ای انباشته باقی می‌ماند. به عبارتی تفاخر نقاشی به خودی خود جنبه اعتراضی این آثار را زیر سوال می‌برد.siamak azmi 2

عزمی سعی می‌کند در صحنه پرشکوه خود که با انبوه شخصیت‌های سینمایی و کارتونی پر شده، تهی شدن را نشان دهد. یک تهی زیبا و خوابگون که گرد طلایی رویا بر آن پاشیده شده‌است. مانند صحنه آخر یک تئاتر عروسکی با پس زمینه نقاشی شده و آکسسوار به دقت چیده شده و فضای رومانتیکش.

و در این آثار حتی آناتاگونیست نیز از ارجاعات مبری نمانده‌است، بخشی از تابلوی ایلیا رپین، مرلین مونرو، چارلی چاپلین، زنی با چرتکه و ساعت و فرشته عدالت. نمادهایی کاملا شناخته شده و واضح که با کوتاه کردن جمله از روش چپمن‌ها فاصله گرفته و به سمت غلبه زیبایی می‌رود. چیره دستی او در فن است که ساخت و ساز این صحنه‌ها را با حداکثر جزییات ممکن ساخته‌است و دقت وسواس‌گونه او که در پی هیچ است.

هیچ او با صدایی بلند لحظات بزک شده واقعیت‌ها را مجددا آراسته و همچون مشاطه‌ای برجستگی‌ها و نقاط تاکید را تا حد ممکن بزرگتر و پررنگ‌تر می‌سازد. او آثار خود را در قطعی ۱تا۲ متری تولید کرده و از رنگ و روغن که متریال ساخت و ساز و لایه‌لایه بر هم گذاشتن است بهره می‌برد و موضوع خود را نیز با آن می‌پرراند. اما شاید بتوان گفت ایرادی که بر او وارد می‌شود این است که این «هیچِ اعتراضی» بسیار کلی است و به امری جهانشمول و بیرون از او اشاره می‌کند و ردپای تجربه زیست شخصی هنرمند در پس هیبت نقاشانه آثار گم می‌شود.

عزمی نقاشی در دهه چهل عمر است و با توجه به کارنامه هنری  و حضور موفق در عرصه فروش، نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی باید گفت او در ارتباط با مخاطبینش موفق عمل می‌کند و از صراحت و طعم گرم آثارش برای تضمین این اعتبار بهره می‌برد. او عروسک‌هایش را در آرایشی زبانی می‌چیند و هر عنصری در تصویر را به مثابه واژه‌ای جهانشمول مورد استفاده قرار می‌دهد، اما ماندن در مدیای نقاشی بال‌های اعتراضی او را در ویترین قرار داده و قدرت پرواز بلند را از او سلب کرده‌است. هرچند سخنان او شفاف، قابل فهم، جهانی و در اعتراض به زندگی معاصر هستند، اما عدم حضور رد زخم شخصی در آثار او تفاوتی است که او را از هنرمندان هم سبک خود جدا می‌کند، به واقع او خود را در جایگاه تماشاگر قرار داده و از بخشیدن وجوه ابهام آمیز و سوال انگیز به آثار رو بر تافته. در آثار او به جای دیوچه[۲]‌ها و شیطانک‌های آثار چپمن‌ها، عروسک‌های خوش رنگ و لعاب نشسته‌اند و بی نقص بودنشان بیش از پیش موجب اثبات تهی بودن و «هیچ» بودنشان است. که در عین بیان محتوی خود را در حجاب فرم پنهان کرده‌اند.

لازم به ذکر است نمایشگاه سیامک عزمی جمعه ۳۰ شهریور در گالری ۷ art استانبول گشایش یافت و تا ۱۰ مهر ادامه دارد.

پی نوشت:

[۱] هنرمندان انگلیسی نامزد جایزه ترنر که مجموعه گسترده‌‌ ای از آثارشان مسائل اعتراضی نسبت به احتماع، سیاست و فرهنگ در دنیای امروز است و از شخصیت‌های آیکونیک مانند هیتلر و دلقک مک دونالد استفاده می‌کنند.

[۲] Dimon

 

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

م.اسمارت گالری دلگشا

م.اسمارت در گالری دلگشا به روایت جیک چپمن

بیا و ببین م.اسمارت در گالری دلگشا به روایت جیک چپمن «زنبورها گل می خورن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.