جمعه , ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

آغاز شکست سنت

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت

بخش دوم  فصل پنجم

تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

Eugène Delacroix 1 دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست.Eugène Delacroix 2

جریان هنر مبتنی بر سنت، در مسیر کجراهه‌ها عاقبت به تالار آکادمی می‌رسد و در آنجا ته نشین می‌شود. هنر آکادمیک از پشتیبانی منتقدان، مردم و دولت برخوردار بود. در سده نوزدهم سالن‌ها عامل اشاعه هنر رسمی وآکادمیک؛ تعیین کننده رابطه میان هنرمند و مخاطب و ناظر بازار هنر بودند، اما در نیمه دوم سده نوزده واژه آکادمیک در مورد هنر مبتذل و ارتجاعی رواج یافته بود و این نشانه شکست دژ تسخیر ناپذیر آکادمی بود. خواهیم دید آکادمی با تعصبی که در حفظ سنت داشت خود نیز به پیروی از تغییر سلیقه‌ها ناچار به عدول از اصول دیرینه فکری وهنری شد. در اوج شرایطی که سالن به اشاعه هنر رسمی می‌پردازد، تنها بخشی از هنرمندان و هنر شناسان هستند که  هنر راستین، پیشرو و پویا دفاع می‌کنند؛ مدافعان رسمی و نمایندگان کلاسیک با تکیه بر ارزش‌های سنت مرحله گذار به عصر جدید را پیمودند.Eugène Delacroix 3

دلاکروا قهرمان هنر مترقی در آکادمی بر کرسی نشست؛ در حالی که نقاشانی همچون کوربه بخاطر موضع گیری هنری و سیاسیشان در معرض حملات شدید و دایمی کارگزاران هنر رسمی قرار گرفتند. حکومت جدید با نفی دموکراسی و آزادی فکری، عملا تعیین کننده خط مشی زندگی معنوی جامعه شد.

نقاشی رمانتیک فرانسه با دلاکروا به پایان خود رسید. در اینجا به چند تن از شاگردان او و انگر سخن خواهیم گفت که اینان را مقلد می‌نامند.

تئودور شاسریو (۱۸۱۹-۱۸۵۶) او اتهام سرقت هنری دلاکروا را تحمل کرد در واقع او به طریقی خاص، شیوه انگر و دلاکروا را به هم آمیخت؛ او به منزله حلقه رابط بین دلاکروا و نقاشان سمبلیست عمل کرد. نمیتوان وی را دقیقا در رده نقاشان آکادمیک فرانسه قرار داد.Théodore Chassériau 1

Théodore Chassériau 3 توماس کوتور (۱۸۱۵-۱۸۷۹) پرده «رومیان دوره انحطاط» باعث معروفیت وی شد، نخستین نمونه نقاشی آکادمیک سده نوزده، این پرده نشان دهنده مرحله تازه از احیا درام تصویری توسط رمانتیک‌هاست نقاشی او بازسازی دلخواه از وضع رم باستان در دوران انحطاط است.THOMAS COUTURE

پل دلارش (۱۷۹۷-۱۸۵۶) او می‌کوشد حضور شخصیت خویش را خنثی کند، تا بتواند جلوه‌هایی کاملا مستقل از جنبه‌های شخصی بیافریند او صحنه را آنچنان عینی مجسم می نماید، که تماشاگر در تشخیص واقعیت از تصنع مردد می شود.Paul Delaroche 1

ژان لئون ژروم (۱۸۲۴-۱۹۰۴) در اثری به نام «شست‌ها رو به پایین» حتی بیشتر از پل دلارش از سنت دور می‌شود؛ او تمامی جزئیات صحنه را مستند می‌سازد، این پرده مثال کشش فزاینده قرن به سوی واقعیت بصری است.Jean Leon Gerome Pollice Verso

لویی ژاگ داگر (۱۷۸۷-۱۸۵۱) روش عکاسی عملی را برای نخستین بار در سال ۱۸۹۳ ابداع کرد. طبیعتا این پدیده بی‌سابقه، پاسخ هایی برای مسئله واقعیت و نحوه بازنمایی اشیاء و امور واقعی در هنر پیش نهاد، اصلاح و تکمیل فن عکاسی مراحل مختلفی را تا کنون طی کرده است؛ داگروتیپ،کالوتیپ، کلودیون تر، صفحات خشک، فیلم عکس فوری، تصویر متحرک.Louis Daguerre

از همان آغاز عکاسی به عنوان قابل رویت کردن چیزهای غیر قابل معروف شد، دلاکروا از نخستین نقاشانی بود که مجذوب این پدیده شد و گفت “چقدر متاسفم که این اختراع شگفت انگیز چنین دیر پدید آمد و دلارش گفت: از امروز نقاشی مرده است!Paul Delaroche 2

در واقع عکاسی راهی جدید برای دیدن گشود و هنرمند را با کیفیتی از شبیه‌سازی واقعیت آشنا کرد. نقاشان بسیاری عکس را در خدمت بسط دنیای بصری خود قرار دادند از جمله انگر، دلاکروا، کوربه، مانه، دگا، گوگن، سزان، لترک و…پس از این نیز نقاشی و عکاسی در مخالفت و موافقت با یکدیگر،  وظیفه دگرگون کردن سنت را برعهده گرفتند.

Théodore Chassériau 2

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۱ comment

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تودگی حمیده حجار گالری نگر

«تودگی» حمیده حجار در کشاکش زیست معاصر انسان

«تودگی» در کشاکش زیست معاصر انسان یادداشتی بر آثار حمیده حجار در گالری نگر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.