یکشنبه , ۱ مهر ۱۳۹۷
خانه | مجسمه | مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا

مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

مینی‌منتالیسمِ [۱] شادِ شاد
نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا

سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده

lienhard05
احجام لینهارد فرم‌هایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شده‌اند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم می‌کنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجم‌ها تعدیل شده اما امکان ارتباط فضایی بین درون و بیرون در آن‌ها گرفته شده است. این سطوح فضایی پیچ خورده در یک نقطه/دَم برهم چین می‌خورند و تصوری از جهان‌های جداافتاده ازهم را پدید می‌آورند با سیاهچاله‌ای در انتها، که در آن زمان متوقف می‌شود. جهان‌هایی بدون تلاقی و بدون ارتباط، مگر در یک چیدمان که در آن احجامی بزرگ و کوچک به هم متصل شده‌اند.lienhard07
هنرمند با ماده، بسیار ساده و حتا دم‌دستی برخورد کرده، با پیچش‌های اتفاقی و درلحظه ترکیب‌بندی‌ها را پدید آورده. لبه توری‌های فلزی به سادگی رها شده، حتی در بعضی موارد پایه مجسمه از خود آن تمیزتر پرداخت شده. چیدمان گوشه سالن گویی حاصل دورریز حجم‌هایی است که در کارگاه هنرمند باقی مانده بوده و فقط کمی فضای گالری را پُرتر نشان می‌دهد. حجم‌های بزرگتر رها و آویزان از سقف و در چارچوب‌های فلزی معلق مانده‌اند و ارتباط فضایی با هم برقرار نمی‌کنند. اگر به استیتمنت(گزاره) شاعرانه هنرمند رجوع کنیم تنها قرار است تک به تک نمایی رومانتیک و زیبا با رنگ‌هایی که پیدا و پنهان می‌شوند را به نمایش بگذارند. حجم‌هایی خیال‌انگیز که می‌توان زیر یکی از آن‌ها لم داد و به پیچش‌های نرم و آرامش بخش آن خیره شد و در رویا فرو رفت. لامپ‌های رشته‌ای بدون هیچ توجیه معنایی، در ترکیبی دیگر از این احجام آویخته شده‌اند تا به همراه صدای نرم و مهربان مارک نافلر، شاعرانگی فضا را دوچندان کنند.lienhard04
اگر هنرمند بازی با این احجام ساده و خلاقانه را گسترش می‌داد یا مخاطره اجرا در ابعادی بسیار بزرگتر را به ذهن خود راه می‌داد، این‌ها می‌توانستند به عنوان نمونه‎هایی موفق از منظر فرم و مطالعه فضا، در حیطه احجام محیطی و شهری مورد توجه قرار گیرند. اما مطالعه فرم در آثار لینهارد محدود است و چنانکه از مینیمالیسم انتظار می‌رود تنها یک وضعیت را برمی‌سازد. اما مینیمالیسم لینهارد به رومانتیسم آغشته شده و چیزی نئوپاپ (در فرم) از خود تولید کرده که از آنجاکه در متنِ‌سخن اجتماعی نمی‌گنجد نئوپاپ هم نیست. این وضعیت التقاطی اگر بر بستر معنایی مربوط سوار می‌شد، موجه می‌نمود اما هنرمند نتوانسته آثار را به پشتیبانی متنی متناسب قوام دهد، گزاره هنرمند بیش از آن شاعرانه است که بتواند نوری بر ذهن مخاطب بتاباند و ارتباطی ورای محدوده زیبایی‌شناسی حسی بوجود بیاورد. lienhard03
این یک نمایش شاد و زیبا‌ ست در تابستانی رخوت زده که سنتیمنتالیسم هنرمآبانه جامعه تجسمی را دمی سیراب می‌کند. عاری از هرگونه وجه انتقادی، زیبا، لطیف و دور از مخاطره‌ای حتا در نحوه ارائه و چیدمان. آثاری که در محدوده حس باقی می‌مانند و راهی به تعقل نمی‌برند، پس محکوم به حذف از تاریخ‌اند و تنها دَمی می‌پایند. تاکید نام مجموعه و گزاره بر رها شدن از گذشته و آینده فارغ از آن که در اتفاقی بودن شکل‌گیری فرم‌ها و نیز وضعیت ذهنی هنرمند در خلق حجم‌هایی درون‌گرا بازتاب یافته، بی‌ریشگی متن‌ِسخن مجموعه را توجیه می‌کند. کل مجموعه همچون بالنی است که از زمانه خود جدا شده و بی‌تاریخ، معلق مانده است.
[۱] – ترکیب برساخته از مینیمالیسم و سنتیمنتالیسم

lienhard01

متن گزاره هنرمند:
رها از گذشته و آینده، این کاوشی است آزادانه در اکنون، در “دم” برای شکافتن پیله‌های زمان.
میان سرمستی و هوشیاری بالنی شدم که برای اوج گرفتن تمام وزنه‌های زمان را رها کرده و حالا بی‌ثانیه‌ام،
بی‌دقیقه
بی‌ساعت …

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

bratislava biennial iranian artwork 4

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیب‌ها و پلاک‌های طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای …

۰ comments
ava bahrami vista gallery 1

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با …

۰ comments
donya rostami mah art gallery 9

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا …

۰ comments
farshad05

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و …

۰ comments
hoda kashiha etemad gallery 8

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور …

۰ comments
najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments
ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.