خانه | نقدوبررسی | نقد | گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

روایت درمانی

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران
روایت درمانی
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

 روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ آنهاست؛ انعطافی که روایت درمانی را به عنوان رویکردی پویا، قابل بازنگری و دگردیسی در بسترهای مختلف فرهنگی به فعالان شاخه‌های مربوط در سرتاسر جهان معرفی کرده‌است.

توزیع مناسب  محسوسات جامعه هنری در بین مخاطبان به واقع همان واقعیت‌های ادراکی فضای کنونی ماست.

تاریخ از میان همین ادراکات به آیندگان منتقل می‌گردد. نوشتار روایی در مقابل تصاویر روایی امکان کمتری برای فرار از دایره قدرت دارد. مشخصا ترکیب این دو نظام ارتباطی در باز تاب امر واقعی قدرتمند تر و در هنرهای تجسمی در عین جدید بودن  درخورده فرهنگ‌ها سبقه بسیاری دارد.

هفته گذشته  به دیدن  نمایشی از ابراهیم اسکندری در گالری آران رفتم. در بدو ورود با نوشته‌ای بر روی دیوار مواجه شدم که بیشتر داستانی بود در سیاق ادبیات دهه پنجاه، روایت راننده‌ای که در انتظار مسافران است. صحنه‌ای که تا کمی قبل از پدیداری تاکسی‌های اینترنتی بسیار با آن برخورد می‌کردم.

اما در اینجا با جریان محاوره‌ای مواجهیم که نویسنده از زبان راننده پیکان سوار با مسافران دارد. نشانه‌های بینامتنی نویسنده این محاوره حاکی از شکل‌گیری متنی سمبولیک است که خواننده را به رمز گشایی وامی‌دارد. پرداخت قسط بهمن ماه. مسافر کش‌های بدون مجوز. اوضاع قاراشمیش. و شیری که از اتوبوس پیاده می‌شود و دنبال مهرآباد می‌گردد.ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

در امتداد نوشته، هنرمند  تصاویری را بر روی دیوارهای گالری نقاشی نموده است. دروازه بوستان شهرارا. در اتاق بَعدی حجم کوچکی از پیکان قرمز با راننده در کنار آن قرار داده و در بک‌گراند این حجم، نمایی از رستوران چاتانوگا بر دیوار نقش شده و با جمله جوانان ۵۷ اشاره‌ای دو سویه به مدل ماشین و یا تفرجگاه جوانان بورژوا در آن سال‌ها (چاتانوگا) دارد و در اتاق دیگر ماکتی از اتوبوس دو طبقه به رنگ آبی متالیک و شیری که در حال پیاده شدن از آن است که این منظره با تصاویری از فرودگاه مهراباد در پشت این ماکت کامل شده است.

اما نقطه اوج فنی هنرمند در حیاط شکل گرفته است. ماشین پیکان جوانان ساخته شده ازفایبر گلاس با تمام جزییات همراه با راننده آن در مقیاس طبیعی.

اسکندری روایتی از تاریخ را با شیوه‌ای مخصوص به خود نقل می‌کند. وی از نسلی است که گذشته را از روایت دیگران درک کرده است. و بازتاب آن را با تکیه بر قدرت فنی و تحلیلی خود بازتاب می‌دهد.ebrahim eskandari shahrara aran gallery 1

این بازتاب، تاریخ را در دوران و تکرار تبیین می‌کند. به باور افلاطون نوشتار و نقاشی سطوح معادل نشانه‌هایی صامت و محروم از نفسی است  که با گفتار زنده جان می گیرد  و آنرا با خود حمل می‌کند.

سطوح تخت در این منطق در تقابل با عمق به معنای سطوح سه بعدی قرار نمی‌گیرند. آنها در تقابل با امر زنده قرار دارند و سطح صامت نشانه‌ها به نمایش درآمده در مقابل عمل گفتار زنده قرار می‌گیرند که گوینده به سوی مخاطبان در خور خویش روانه می‌کند. اسکندری در فراروی از هنر مدرن و بازتاب روایتی گفتگو محور و کمک گرفتن از حجم  بر حول سبک مفهومی هنر خود را شکل داده است، و سعی دارد تا سطح تخت هنر نقاشانه را از یک گفتار یا از یک صحنه زندگی از عمق خاصی چون تاثیر یک کنش و یا انتقال معنا بر خوردار سازد. از منظر من این نوع ایده‌ال از تئاتر انسانی نوین است.

صحنه‌ای که پیروزی رمان بر صحنه تئاتر خالی از زیستن اکنون را شکل می‌دهد. این منطق جهان تقلیدهای هنری را از جهان دغدغه‌های حیاتی و شکوه سیاسی اقتصادی جدا می‌کند.

تداخل و آمیزش بین هنرها ساختمان نظری مدرنیزم را ویران می‌کند. تطور اخیر هنرها در این چرخش ترکیب جدیدی از نقاشی و زبان حاصل کرده‌اند که فارق از موضوع ایده و روایت خود، به ذات نوعی از نظام سیاسی والا گرا را منهدم می‌کند. اسکندری گرچه به جریان تحول سیاسی جامعه خود حساسیت نشان داده است، اما آنچه کارنمای وی را ارزشمند می‌کند ادغام سرنمونی فرهنگ ایرانی در برخورد با روایت و گفتگو با جریان مسلط هنر معاصر است، هنری که در محیط فرضی رسانه محصور نمی‌شود.

در این نو جویی وی، از ضعف همیشگی تقلید بی‌روح  حاصل از واردات سبکی و اجرایی ناقص رنج نمی برد (آنچه هنرمندان وطنی سبک مفهومی از آن رنج می‌برند).

روایت و گفتگو مجرایی تربیتی در ادبیات کلاسیک ایرانی است. هنرمند ما اما سویه تربیتی این رسانه را در ادغام با زیبایی شناسی امروزین به قامت درمان و تصفیه مطرح می‌کند. تجربه زیبایی شناسی نمایش وی مفرح است آنچنان که گفته‌اند با هنر از فشار مرگبار حقیقت می‌توان گریخت.  

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.