یکشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

گزارش تصویری از نمایشگاه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار
مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

ghasem hajizadeh 1

قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی است که آثاری با مایه هنر پاپ تولید کرده‌است.ghasem hajizadeh 8
آخرین نمایشگاه حاجی‌زاده تیرماه امسال در گالری ماه به تماشا گذاشته شد. حاجی‌زاده در توضیح این مجموعه به بازدیدی که اخیرا از موزه لوورلانس با عنوان «امپراتوری گل‌های سرخ» داشته اشاره می‌کند و از تجربه مواجهه با این حجم از آثار دوره قاجار می‌گوید که محرک و تکانه اصلی برای نمایش مجموعه نقاشی‌های او با عنوان «قاجار» بوده‌است. استفاده از عکس‌های دوره قاجار در اثار حاجی‌زاده از گذشته آغاز شده‌است، اما ایده اولیه شکل‌گیری نمایشگاهی منسجم با موضوع قاجار و نمایش آن برخاسته از همین دیدار است، حاجی‌زاده تابلوهای این نمایشگاه را که به لحاظ زمان خلق با یکدیگر متفاوت هستند از بین آثار انتخاب کرده و با دادن تمی یکدست با موضوع قاجار آن را به تماشا گذشاته است. در این نمایشگاه او همه مجموعه آثاری را که تا کنون پیرامون موضوع قاجار آفریده دسته‌بندی و بازخوانی کرده‌است.ghasem hajizadeh 11
در این نمایشگاه تصویری از یک زن خوابیده دیده می‌شود که یکی از معروف‌ترین تارزنان دوران ناصرالدین شاه است و حاجی زاده تابلوهای بسیاری را از این زن کشیده است. اولین تصویر این زن را حاجی‌زاده در ۱۹۸۶ در پاریس به نمایش می‌گذارد که تصویر بسیار متفاوتی از ایران را نشان می‌داد و همین امر باعث شهرت بسیار برای این اثر و چاپ آن در روزنامه‌های مختلف فرانسه گردید. او طی سال‌ها بارها و بارها این تصویر را با فرم‌های متفاوتی به تصویر کشیده‌است.
در این مجموعه حاجی‌زاده با تکیه بر لحن اجتماعی و طنز گونه خود تصاویری را از عکس‌های به جا مانده از دوره قاجار خلق کرده‌است. او در هنر خود را پیرو هنرمند فقید «اردشیر محصص» می‌داند و روش فلسفی و نگاه او را در تولید اثر در پیش می‌گیرد که صورت آن همین حضور طنز اجتماعی و گزنده و نگاهی پاپ به دوره قاجار است.ghasem hajizadeh 19

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

باغ سکوت شکوفه فلاح گالری اُ

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.