چهارشنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

نقد نمایشگاه نقاشی سپیددندان

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱]
نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده

ava bahrami vista gallery 5

نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با نوعی بی‌علاقگی و تمایل به ماندن در سکون و بی‌قیدی مشغول وقت گذرانی در بهشت کاهلان هستند؛ یک پیک نیک در ارتفاعات بدون هیچ قید و بند فکری. نقاش کنار گذاشتن بندهای عقلانی را با بطری‌ها و لیوان‌هایی که تنها دارایی این آدم‌ها و تنها ابزار این پیک نیک است نمایان کرده. در این جا با یک وضعیت خنثای ذهنی روبرو هستیم که با طبیعت بی‌برگ و بار آرام و کوه های یخی و سگ‌هایی که مانند آدم‌ها به بیرون از کادر نگاه می‌کنند و اهلی شده‌اند، نمایان شده. کارکترهای بهرامی لزوما از رهایی و خاصیت خودبخودی و در لحظه بودنِ طبیعی لذت نمی‌برند،‌ بلکه تنها در این وضعیت هستند چون میلی ندارند. در اینجا اثری از نیروی زاینده و الهام بخش طبیعت نیست، همه این قوای روانی رمانتیک زیر غباری از بی‌تفاوتی معنایی و تکنیکی پوشانده شده است.ava bahrami vista gallery 4

رنگ‌های ملایم، ترکیب بندی‎های متناسب و آرام، رنگ گذاری تخت و پرهیز از سایه پردازی همگی آثار بهرامی را از گذشته او دور می‌کنند. تلاش‌های رئالیستی تا رنگ گذاری های طراحی‌گونه و اکسپرسیو آثار گذشته این هنرمند، زیر لایه‌ای از ملاحظات تکنیکی پنهان گشته و معقول و موجه شده و اینچنین توحش و بی‌قیدی طبیعت فردی، کنترل و خنثا شده است. این همان اتفاقی است که برای “سپبد دندان” به میل خود او می‌افتد.  “سپید دندان” سگ-گرگی است که از جهان وحوش وارد اجتماع انسان‌ها شده و به قواعد اجتماعی آن‌ها تن می‌دهد. همانطور که آوا بهرامی نیز وجوه اکسپرسیو طراحی‌گونه آثار گذشته خود را زیر لایه اصول و قواعد مبانی و ترکیب‌بندی و انسجام فرمی پنهان کرده. گویی لبه‌های تیز فردیت  نقاش صیقل خورده و او اهلی شده و آثاری مردد و محتاط خلق کرده است.ava bahrami vista gallery 1

اما در مقابل، در خود آثار اتفاقی معکوس می‌افتد؛ انسان وارد طبیعت شده، قواعد آن را می‌پذیرد و به غریزه باز می‌گردد. آراستگی در معاشرت با دیگری را کنار می‌گذارد و چنان رفتار می‌کند که گویی در خلوت است. این بی قیدی جا بجا با نمایشِ خالی کردن محتویات مثانه در آثار نمایانده شده؛ رها کردن خود از اضافات، بیرون ریزی بی تعارف و آزادانه. با این وجود آدم‌ها در این آثار تقریبا بی‌صورت تصویر شده‌اند. اگرچه میل به بیانگری در بعضی صورت‌ها که جلوی کادر قرار می‌گیرند دیده می‌شود، بقیه چهره‌ها با کنترل نقاش بی‌حس شده‌اند و بجای آن که با برداشتن نقاب‌های اجتماعی خود با بازگشتن به طبیعت مشعوف از قوای حسانی شوند بی‌حس و بی‌تفاوت شده‌اند. سپید دندان، برق موحش دندان‌های درنده‌ش را پشت لبخندی ملایم پنهان کرده و موجه و معقول در مهمانی رسمی جامعه هنر حاضر شده است. ava bahrami vista gallery 7

این مجموعه بیش از آنکه نمایانگر آزادی از قید و بند مناسبات مالکیت و تظاهرات غیرطبیعی و مصنوعی اجتماعی ناشی از حاکمیت عقل باشد و به فردیت رومانتیک بها دهد، سرگشتگی و بی‌خود ماندگی انسان‌هایی را نشان می‌دهد که ادای طبیعی بودن را در می‌آورند و هنگام که با ذات وحشی خود تنها می‌مانند، تنها می‌توانند در حد نوشیدن و ادرار کردن آزاد و طبیعی باشند.

[۱] – نام داستان دیگری از جک لندن است که در آن سگی اهلی وارد دنیای وحوش می‌شود.

ava bahrami vista gallery 3

ava bahrami vista gallery 2

ava bahrami vista gallery 6

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

donya rostami mah art gallery 9

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا …

۰ comments
farshad05

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و …

۰ comments
hoda kashiha etemad gallery 8

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور …

۰ comments
najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments
ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مینا فشنگچی در تاریکی گالری ویستا

تجربه زیست مینا فشنگچی | میان بودن و نبودن

میان بودن و نبودن نگاهی به نمایشگاه مینا فشنگچی با عنوان «در تاریکی» گالری ویستا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.