یکشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

آشنایی با عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید
فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت
آشنایی با عکاسان معاصر 

سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش

Fiona Struengmann 1

فیونا استرونگمن Fiona Struengmann
در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند. اما آنها با چه انگیزه‌ای فعالیت می‌کردند؟ می‌توان در پاسخ به این سؤال چنین گفت که آنان در جستجوی یک محمل هنری بودند نه در اندیشه دست یافتن به ابزار یا دستگاهی مفید. چرا که هنرمند قادر است با ایجاد یک سوراخ کوچکِ اندازه‌ی سر سوزن در روبروی دیدگانتان، شما را به تأمل و تعمّق در آنچه می‌بینید وا دارد. هنرمند با گزینش واقعیات، نور جدیدی بر اشیاء تابانده و از طریق بازتاب آن، روایت خویش را به بیننده نمایش می‌دهد.Fiona Struengmann 6
فیونا استرونگمن یک هنرمند همه فن حریف است، چراکه با طراحی‌های زیبایی که تاکنون داشته بهترین نمایش‌ها را در عکس‌ها و نقاشی‌های خود ارائه کرده است. زمانیکه از فاصله دور به کارهای استرونگمن نگاه می‌کنیم عکس‌هایش بیشتر شبیه به نقاشی و نقاشی‌هایش بیشتر به عکاسی شباهت دارند. نزدیک‌تر که می‌شویم، درمی‌یابیم کسی نمی‌تواند از شکیبایی و زمانی که در ساخت کارهای او صرف شده بگذرد.
نقطه‌گذاری‌های مکرّر در نقاشی‌هایش با سیاحت‌های بی‌حدّ و مرز او پیوند خورده و این پیوند در کارهایی که جایگاه تفکّری ما در جهان هستی را متذکر می‌شود نشان داده شده است.Fiona Struengmann 34
او دبیرستان خود را در رشته طراحی گذراند و با مدرک عکاسی/طراحی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. استرونگمن اغلب به دنبال مسیر خلاقانه خود رفته است و در دوره‌های مختلف، در صنعت مد و فشن، فیلمسازی و معماری نیز کنکاش کرده است.
در سال ۲۰۱۳ او استدیو خود را از نیویورک به آلمان منتقل کرد و هم‌اکنون در آنجا زندگی و در مونیخ و برلین کار می‌کند.Fiona Struengmann 4
او درباره مجموعه‌ی «روزنه‌‌‌دید سوزنی» می‌گوید:
«من درون لنز دوربین، روزنه‌ی خودم را ساختم که به نور اجازه می‌داد از یک پین‌هول بسیار کوچک (اندازه سر سوزن) عبور کند.
در واقع با یک تغییر در اتاقک تاریک دوربین، اجزای دور و نزدیک تصویر بواسطه عمق میدان معیّن تار دیده می‌شوند. این باعث می‌شود کار را متفاوت ببینید و یک تعمّق درونی در آن داشته باشید. لحظات، زمان را از دست داده و تمرکز بر گفتگوی بی‌کلام میان خود تصویر و تماشاگر استوار می‌گردد. «روزنه‌‌دید سوزنی» مجموعه‌ای است که محیط طبیعی اطراف من را مستند می‌سازد و در عین حال یک تفحصّی به درون مرزهای شخصی است که با اشکال، فرم‌ها، نور و سایه توصیف می‌شود.»Fiona Struengmann 32
استرونگمن به تازگی مجموعه‌ای از کارهای خود با عنوان: «درست مثل شما امّا متفاوت» (۲۰۱۷) به نمایش گذاشته است. در کارهای این مجموعه (که از یک آرشیو ۷۰۰۰ قطعه‌ عکسی استفاده شده که در طول ۵۰ سال گرد‌آوری شده است) از خاطرات و یادبودهای تکه تکه شده جهت تغییر فرم سنت‌های نظری استفاده شده است. هنرمند با استفاده از پاک کردن، نقاشی کردن جزئی با رنگ روغن و یا سوزن‌دوزی روی عکس، ماهیت ذهنی خاطرات ما را تقویت می‌کند. جزئیات منحصربه فرد و موتیف‌های خاص، کانون اصلی آثار شده و یک روایت شکننده و گرانقیمت از گذشته را به ارمغان می آورد.Fiona Struengmann 33
استرونگمن در مورد این مجموعه بیان داشته است که : «من جدیداً به آرشیو ۷۰۰۰ قطعه عکسی برخوردم که یک زن در طول ۵۰ سال جمع آوری کرده بود. معمولاً ناپایداری عکس‌های قدیمی من را متحیّر می‌سازد. درباره این مجموعه هم یک چیز مشخص وجود داشت که با من صحبت می‌کرد. این عکس‌ها پیامی را از خانواده‌ها، مکان‌ها، لحظات باقیمانده‌ی خاطرات از دست رفته در آلمان از زمان نیمه دوم قرن بیستم بود که توسط اولین نسل از شهروندان عکاس مستند شده بود.Fiona Struengmann 38
در میان این خاطرات خاموش، خودم را درون هر عکس یافتم. اشیاء، اشارات، محیط و حتی فرم و شکل انتزاعی. در بسیاری از جهات، اِلمان‌های هر عکس شفاف‌تر از ترکیب بی‌عیب و ‌نقص آن با من صحبت می‌کرد. بنابراین شروع به انتخاب عکس از مجموعه و از نو قرار دادن آنها و جداسازی عناصر مربوطه درون هر تصویر از طریق یک فرآیند شیمیایی کردم. از طریق این فرآیند حذفی و با در نظر گرفتن چیزی که در آخر باقی ماند یک روایت دقیق‌تری از گذشته آشکار شد.Fiona Struengmann 10
با این کار، گذشته و حال، به یک تجربه جمعی از خاطرات تقسیم می‌شوند که اگر با دیگران به اشتراک گذاشته شود، خواه از طریق داستان باشد، یا آهنگ یا تصویر، به نوعی نور جدیدی را بر قسمت‌هایی که به نظر می‌رسد کلی‌تر از اصل است، می‌تاباند. این آثار، من را در گفت‌وگویی با گذشته قرار داده که در زمان حال حاضر برگزار می‌شود.»Fiona Struengmann 9
نمایشگاههای هنرمند به شرح زیر می‌باشد:
فستیوال عکس آتن- یونان ۲۰۱۸
فوتو لندن- لندن ۲۰۱۸
فستیوال سرکیولیشن پاریس-فرانسه ۲۰۱۸
عکس‌های دیده نشده آمستردام-هلند ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶
«IDN x Struengmann» لندن- انگلستان ۲۰۱۶
«ولوم ۲» برلین-آلمان۲۰۱۶
“Parsons Alumni” نیویورک – آمریکا ۲۰۱۶
Jahresgaben”” مونیخ-آلمان ۲۰۱۵
Commission Room”” برلین-آلمان ۲۰۱۵
«شروع» لندن-انگلستان ۲۰۱۵
Pretty Please”” نیویورک- آمریکا ۲۰۱

Fiona Struengmann 26

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر …

۱ comment

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه …

۰ comments

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، …

۰ comments

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت …

۰ comments

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll

پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll سایت تندیس: ترجمه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.