خانه | عکاسی | عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

جغرافیای انقضا

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا
نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

hoofar haghighi 5

دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری ، خود را به عنوان عکاسی فعال مطرح نموده است.
حقیقی که فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات است و کارشناسی ارشد عکاسی را در دانشگاه هنر خوانده سوابق درخشانی را داردو اگر درست به خاطر بیاورم این سومین نمایشگاه انفرادی اوست. فعالیت حقیقی از سال‌های ۱۳۸۸ تا امروز در انحصار عکاسی بوده است به خصوص آن جنس از عکاسی که هم نسلان من آن‌را تعریف کردند به واقع جریان مشکل‌ساز و نه البته مشکوک «درباره عکاسی» را می گویم . در توضیح منظورم عکاسی با حال روز حیرت عارفان قرن پنجم است . عکاسی رسانه‌ای است که فارغ از هنر بودن وجوه گسترده‌ای چون علم و صنعت را می‌تواند شامل شود و برای بسیاری حکم شترمرغ را دارد. اگر مسئولیت شتر بودن را بپذیریم که صنعتگریم و اگر مرغ باشیم باید تخم دو زرده خلاقانه بگذاریم.hoofar haghighi 13
اما این کارنمای حقیقی در جایگاه اورکای ارشمیدس قرار میگیرد و این نکته را دریافت کرده که عکاسی چیزی نیست مگر تفکر انسانی در ساده‌ترین مفاهیم زندگی و یا به قول بیکن فیلسوف، تامل در مقولات کوچک .
در مصاحبه و صحبت‌های اطراف این نمایشگاه حقیقی مدعا ی ارائه نوع دیگر از عکاسی شهری است و شاید کمی میترسد بدون کمربند ایمنی شنا کند. اما قطعا او در فضای معنا و هنر عمیق شده است و به هر حال از نمایشگاه گالری مهروا (بازنمایی پرچم) روند او بهبود حاصل کرده است و به واقع سویه سیاه و عکاسانه سیاسی را پشت سر گذارده و به عبارتی باید گفت وی تحت تاثیر فشارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به روشن شدگی هنری دست یافته است. گرچه به نظر من رگه‌های فلسفی کار هنری برای حقیقی جذاب تر از خود مدیا بوده و عکاسی در جایگاه امر قابل تاویل و پدیداری همیشه وی را درگیر کرده حتی در هنگام ارائه سوئه انتقادی در مقام یک هنربان و کیوریتور.hoofar haghighi 16
به هر حال از منظر من او یک هنرمند است و از دوراهی (شتر و مرغ) رها گردیده، حال کمی به آثار او در نمایشگاه بپردازیم . برایم دشوار است که جلوه‌های تصویری آثار هنرمند را شرح دهیم قطعا ادبیات پرتمطراق بیانیه‌هایی که در زیر مجموعه عکس ‌ها قرار داده شده همراه با چینش عکس‌ها و استفاده دقیق و درست عناصر کولاژ گونه ، شیوه‌های نمایش عکس و مخاطب را دچار فضایی روشنفکر مآب میکند که آماده تلاش برای مواجهه با نمایشگاهی سرد و پر افاده می‌گردد. اما رگه‌های کوچکی از شناخت مخاطب قدیمی از کارهای هنرمند وی را مشکوک میکند به اینکه این جلوه‌های زمینی در حال انتقراض ، آخر داستان نیست. با عبور از تمام دیوارها و تصاویر در ویترین بالکن گالری شاهد کولاژی کارآگاهانه و هالیوودی با نخ‌های قرمز و مالیخولیایی ارجاعات بینامتنی هستیم که میان آن عکسی از هنرمند در حال عکاسی از زیره کولر شوره بسته، در کوچه‌ای نه چندان مدرن شهر دیده می شود و تمام این تغییرات آب و هوایی را به دستکاری‌های بشر معاصر نسبت می‌دهد.hoofar haghighi 12
در واقع «زیر جریان» عنوان شده در بیانیه نمایش حقیقت خود را پدیدار می‌کند. روند پارادوکسیکال تکنولوژی انسانی از نگاه حقیقی آسایش و امنیت زیستن را مورد مخاطره قرار داده است. این کولرها توهمی است که درونی را خنک و بیرونی را خالی از امکان زیستن می‌کند. بیرونی که تمامی زندگی وآن درون را در خود جای داده.hoofar haghighi 10
توهم فرمال ارائه شده در تشابه بین زیرکولرها و عکس‌های هوایی از زمین به واقع همان بررسی واقعیتی است که هم نقطه ضعف عکاسی و هم نقطه قوت آن است. این ایماژ حقیقی در نسبت بین تصاویرعکاسانه قطعا حاصل ولگردی در کوچه‌های شهر نیست و شاید حقیقتی فراموش کرده است، دوربین عکاسی را همان تحول سوبژکتیو در اندیشه و فاعل شناسا اختراع کرده است که کولرهای گسترده شده در بستر خودخواهانه فردیت زندگی امروز انسان.hoofar haghighi 11

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.