یکشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج
بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک

تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

romanticism 7

روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت (۱۶۰۰-۱۶۸۰) فرانسوی که همزمان با پوسن در رم به سر می‌برد در صدد آرمانی کردن منظره نبود بلکه می‌کوشید جنبه‌های شاعرانه و روستایی و غمگین را مجسم کند؛ او آنچه را که از یک چشم انداز کشف می‌کرد با احساسی شاعرانه از هماهنگی انسان و طبیعت می‌آمیخت.

 در سده هفدهم، آنهایی توانستند در منظره به موفقیت دست یابند که مسئله نور و سایه را از طریق مشاهده عینی حل کردند. آکادمیسم سده هجدهم رشد طبیعی منظره‌سازی را مانع شد حتی نقاش معتبری چون گینزبارو هم به چهره‌نگاری کشانده شد، اما از مهمترین رویدادهای سده نوزده اعتلای منظره‌سازی بود آنگاه که کانستبل و ترنر به ضرورت درخشش و پویایی نور و رنگ در منظره‌سازی پاسخ گفتند؛ در اینجا عامترین برداشت آدمی از طبیعت و گونه صمیمیت با آن، آدمی را به سوی خواست‌هایش پیش می‌برد.romanticism 6

در نیمه دوم سده نوزده منظره‌سازی نه فقط با کم بها دادن و یا حذف پیکره آدمی، موجب ناانسانی کردن هنر نشد، بلکه دریچه درک هنر را به روی بینندگان بیشمار گشود. ساموئل پلمر (۱۸۰۵-۱۸۸۱) به نوبه خود بر منظره سازان سرزمینش اثری معنوی گذارد او طبیعت را به کیفیتی روحانی آراست و در این راه کمتر از وردزورث به پیش نرفت. پیش از این ریچارد ویلسن (۱۷۱۳-۱۷۸۲) و تامس گینز بارو با تجربیات منظره‌سازی خود مقدماتی برای تحول فراهم کرده‌بودند. البته ویلسن هیچگاه نتوانست طرز برخورد پویای هلندیان را با نور به خوبی هضم کند و به نتایج تازه‌ای برسد.romanticism 4

 نقاشان آبرنگ چون تامس گرتین (۱۷۷۵-۱۸۰۲) و جان کاتمن (۱۷۸۲-۱۸۴۲) نه فقط جلوه‌هایی واقعی‌تر از سرزمین انگلستان را نشان دادند، بلکه در تجربه‌های نور به نتایج بهتری رسیدند. در کار این آبرنگ کاران انگلیسی”سادگی خالص طبیعت” مورد تایید قرار می‌گیرد.

جوزف مالورد ویلیام ترنر (۱۷۷۵-۱۸۵۱) فرزند با استعداد زودرس یک آرایشگر اهل لندن بود در بیست هفت سالگی به عضویت کامل آکادمی شاهی پذیرفته شد، او همواره در جهت نوآوری و تکامل هنرش محتاطانه گام برمی‌داشت. پرده‌هایی بزرگ و تیره و تصنعی نقاشی میکرد و در این آثار هیچ ردی از آن کاشف آینده رنگ‌ها و روشنی‌ها به چشم نمی‌آید. او از سال ۱۸۳۰ تا زمان مرگش مضمون‌های طبیعت را نقش زد و پرده کولاک برف کشتی بخار دور از دهانه لنگر‌گاه را آفرید؛ این پرده را می‌توان ثبت عینی یک صحنه به شمار آورد، چندان عجیب نیست که معاصران، کار ترنر را نمی‌فهمیدند، کار او از حیث مقصود با فوتوریسم قرابت دارد، ترنر تحول رنگشناسیش را مدیون کار با آبرنگ بود او در جریان کار با آبرنگ، چیزی را کشف کرد که میتوان عنوان استقلال رنگ به آن داد. او پی میبرد که رنگ‌ها را می‌شود بصورت یک مجموعه هماهنگ و مستقل از طبیعت درآورد. او نخستین نقاشی بود که وقتی یکی از کارهایش را وارونه به دیوار می‌آویختند گفت؛ مهم نیست اینطور بهتر به نظر می‌آید!romanticism 5

کانستبل اما به مشاهده دقیق طبیعت می‌نشست و جلوه‌های متنوع و متغیر آن را باز می‌نمود. از این رو است او در مقابل ترنر یک نقاش طبیعت‌گرا محسوب می‌شود؛ او می‌گوید: کار یک نقاش طبیعت گرا رقابت با طبیعت نیست، بلکه آن است که چیزی را از هیچ کشف کند و تلاش وی در این راه باید تقریبا از نیازی شاعرانه برخوردار باشد “او در پی کشف واقعیت هنر است نه واقعیت طبیعت” دید کانستبل به طبیعت با فلسفه علوم طبیعی نزدیک است خود او می‌گوید: نقاشی یک علم است و باید به شکل پژوهشی در قوانین طبیعت دنبال شود در جمله مشهور دیگری به مشابهت وظیفه نقاش و دانشمند تاکید می‌ورزد: حرفه ما حرفه‌ای است قابل تدریس منظم؛ هم علمی است هم شاعرانه و قدرت تخیل هرگز نتوانسته است و نمی‌تواند آثاری را بیافریند که قابل مقایسه با واقعیات باشند. بینش کانستبل و وردزورث بسیار با هم غرابت داشتند وردزورث می‌گفت: همه چیز سرشار از شکوفایی است؛ در هر گامی که بر‌میدارم و بر هر شی که مینگرم، گویی کلام والای کتاب مقدس (من رستاخیز و زندگیم) در کنارم ادا می‌شود. کانستبل می‌گفت در عمرم هرگز چیز زشتی ندیده‌ام.romanticism 3

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۰ comments

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

جودی پاف هنرمند چیدمان

چالش فضا در چیدمان | جودی پاف هنرمند پیشگام در چیدمان

چالش فضا در چیدمان | جودی پاف هنرمند پیشگام در چیدمان معرفی هنرمندان چیدمان سایت تندیس ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.