شنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | آرمانشهر امین اشرفیان در آوانگاردی از خط نقاشی

نگاهی به نمایشگاه امین اشرفیان با عنوان اتوپیا ؛ شهر خیال در گالری چهارده

آرمانشهر امین اشرفیان در آوانگاردی از خط نقاشی

آرمانشهر امین اشرفیان در آوانگاردی از خط نقاشی
نگاهی به نمایشگاه امین اشرفیان با عنوان اتوپیا ؛ شهر خیال در گالری چهارده

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی

amin ashrafian 14 gallrry 1
اتوپیا ؛ شهر خیال امین اشرفیان عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی خط است که چندی پیش در گالری چهارده برپا شده بود . اتوپیا به گفته هنرمند اصطلاحی است برآمده از تفکر افلاطون که در فرهنگ فلسفی ایرانی به آرمانشهر یا مدینه ی فاضله از آن اسم برده می شود ، آرمانشهر حقیقتی دست نیافتنی و ایده آل انسان فضیلت اندیش است که گویی نماد زمینی نخواهد داشت . این هنرمند با استناد به چنین مفهومی به اجرای کارهایش پرداخته که در بخشی به آثار مدرن جکسون پولاک ؛ جامه ی دست نویس ایرانی پوشانده و در جایی دیگر در اصلوب معماری حجمه ایی از حروف را به عنوان بافت و استراکچر اثر انتخاب کرده است . خط نگاره هایی که به قاعده ثلث و نسخ در ترکیب بندی پیچیده و بافته شده و درهم ، مشقی را به وجود آورده که دیواره ها و سرستونهای اتوپیای هنرمند را ساخته است وی در این نمایشگاه از آثارش با رویکردی مدرنیته شده ولی در مفهوم آوانگارد حروف و کلمات را در حکم دیوار پوش و کاشیکاریهای مرسوم در معماری قبل و بعد از اسلام در ترکیب با فرمهای اسلیمی و هندسی تذهیب به اجرا درآورده . آثاری که ادامه سنت و هنر خوشنویسی است که ریشه در تاریخ دارد و با این وجوه زیبایی شناسانه و ذات گرایانه به اجرایی نو از این هنر کهن پرداخته است . وی با نگرشی فرمالیستی در یک پیکره از طرح و رنگهای اکسپرسیو به یک پیچیدگی و فهمی از تاریخ و ساختار کتابت آن رسیده که بیننده را به تامل وا می دارد که شاید این خط نگاره ها روایتی باشد از این دیواره ها و سازه های اتوپیایی هنرمند … amin ashrafian 14 gallrry 7
اشرفیان در کنار این آثارش به اجرایی دیگر و از منظری متفاوت به خوشنویسی پرداخته که شاید در مقوله نقد بتوان آن را به اجمال یا پارادوکسی از هنر مدرن اروپا (منظور آثار جکسون پولاک در این آثار) و خوشنویسی ایرانی در همان جایگاه قاعده مند خود به عنوان نستعلیق و یا نسخ معنی کرد . ترکیبی که از اصول بدیهی این هنر جدا شده و به حروف و کلمات به عنوان خطوط رنگی صرفا نگریسته شده است ؛ ترکیبی که شاید در مفهوم تعارض داشته باشند ولی در حکم و قاعده ماتریالیستی هم تراز هم باشند ، این مفهوم دو پهلو به هنرمند این امکان را داده که در دنیای انتزاع به سراغ این ایده برود ، اتفاقی که به دلیل نو بودن نمی توان نقدی بر آن وارد کرد زیرا دنیای مدرن در هنر جای هر اتفاقی را در خود باز گذاشته تا هنرمند در فراغ خاطر بتواند به اجرای آثار خود بپردازد ؛ حال این اتفاق در هنرهای تجسمی باشد و یا در فضای هنرهای نمایشی و یا موسیقی و این اولین قانونی است که می توان برای این هنر از آن یاد کرد . امین اشرفیان در تابلوهای بزرگ خود رنگ و فرم و حجم را در کل صفحه اجرا کرده و تنالیته های فام اصلوب کلی آثارش را رقم زده است وی با پیروی از نگارگری ایرانی در اجرای تک بعدی و بدور از پرسپکتیو یه یک اجرای خام و نوظهور و کولاژ وار عناصر در کنار هم رسیده است که توانسته با یک ترکیب بندی منطقی کیفیت استعاری آثارش را صادقانه به بیننده انتقال دهد . در مجموع آثار این هنرمند را می توان یک نوع ساماندهی عناصر ، موتیف ها ، خط نگاره ها و رنگهای ایرانی و اروپایی در کنار هم دانست که شاید این پازل تازه اجرا شده لحن متفاوتی از آثار نقاشی خط باشد که با الگوی رفتاری خاص خود به اجرا درآمده است .amin ashrafian 14 gallrry 5

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:

caligraphy painting idea gallery 3

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک …

۰ comments
bahram hanafi sarebann gallery blue caligraphy 10

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیب‌های تازه‌تری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی …

۰ comments
fereidon oliar iric gallery caligraph 3

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دوره‌ی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه …

۰ comments
caligraphy painting 1

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و …

۰ comments
aref amrolahzadeh 2

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

نقاشی شاهین کیمیاگر گالری گلستان

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.