چهارشنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
خانه | خوشنویسی | نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا

نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا
نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی

caligraphy painting idea gallery 1

چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک در مقوله و مفهومی جداگانه بر بوم نقش بسته تا نگاهی نو را نزد مخاطب در جهت این نوع از اجرا پدید آورد ؛ کارهایی که به فراخور نام خط نقاشی از قاعده خارج شده و رسم الخطی متفاوت را در بستر رنگ و فرم به وجود آورده است که از لحاظ جلوه بصری در سبکی مدرن حضوری فعال را برای خود ایجاد کرده اند. چرخشی از خط و بازی با کلمات در فرمهایی از قلم های شش دانگ که با حجمه هایی متفاوت خود نمایی می کنند هر یک راه و روش و سبک خاص هنرمندان را به نمایش گذاشته است ، برخی از کل به جزء می رسند و تعدادی از جزء به کل . شاید اشاره به دو اثر از محسن کرمی در این نمایشگاه نمونه ایی کامل و متفاوت از نقاشی خط بتواند باشد ، خط نگاره هایی کالیگرافی شده در تنوعی از رنگ و فرم که در یک کمپوزسیون و کنتراست از رنگهای فام چرخشی چند سویه را در کار ایجاد کرده .caligraphy painting idea gallery 2

در یکی ریتمی از تکرار حروف که با رنگ سفید نوشته شده و اصولا خوانششان را در فرم از دست داده اند و تبدیل به یکسری علائم و ایکونهای تصویری شده اند به چشم می خورد و درگیری همین حروف درهم گره خورده تشکیل یک بافت را می کند که در یک نظام فرمالیستی بر بستری از خطوط ایجاد فضایی معاصر را می طلبد ؛ کلیتی که با اجرایی سامان یافته در پی رسیدن به جایگاهی از درک معنایی هنر و اندیشه در خوشنویسی مرزها را شکسته و با بازخوانی و بازنمایی این حیطه الگوهای رفتاری متفاوتی را در خوشنویسی در پیش گرفته است .caligraphy painting idea gallery 3

آثاری که می توان در آن تعادل ، طرح ، فرم و ریتم را مشاهده کرد و به نوعی بازتابی است از حرکت هنر مدرن خط نقاشی در ایران که طی یک پروسه چشمگیر به نوعی اعتلا دست یافته و روندی رو به رشد را پشت سر گذاشته است . رایکا میلانیان دیگر هنرمندی است که آثارش را در این کارنما به نمایش گذاشته ؛ آثار وی را می توان مجموعه ایی از رنگ هایی در فرم و سبک آبستره و دیتیلهایی از خوشنویسی در غالب کلیتی از نقش واره هایی کهن ایرانی توصیف کرد ، آثاری که در رنگ بیشتر معنا پیدا کرده و حس و حال خوشنویسی در آن کمتر خودنمایی می کند و اصولا در بستر کار و تاشهای قلم هایی که در قطع مختلف در میان رنگها حضور پیدا کرده اند. بخش عمده ی آثار وی ملهم از نقاشیهایی است که بیان تجسمی آن در معنا شناسی رنگ و جنبه تزیینی اثر خلاصه می شود .caligraphy painting idea gallery 4

علیرضا جوادی نیز در کارهایش سعی کرده که در ریتمی از تکرار حروف کالیگرافی شده و ریشه مند در خط نسخ فرمی گرافیکی را پازل وار در قاعده ایی منحنی و ایستا و افقی طراحی کند . محسن دائی نبی حروف را صرفا مد نظر گرفته و از رنگ در آثارش بهره نبرده ولی حروف کلمات را به تناسب مفهوم در رقصی از سما تصویر سازی کرده و نظام تصویری را برگرفته از یک پدیده شعر گونه با لحنی متفاوت اجرا کرده است . مجموعه ی آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه همگی با بیانی تازه و در قالب هایی جدید بافت و ترکیب بندی فضایی معاصر را در بطن یک هنر سنت گرا به نمایش گذاشته و هنرمندان با تغییر در زاویه دید آثارشان را به عنوان یک پیکره همگون انرژی های نهفته در این هنر مهجور را شناسایی کردند و روح مطلق خوشنویسی را زیباتر و نقاشانه تر نگریسته و به آن اهمیت داده اند.caligraphy painting idea gallery 5

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب آسمانی و زمینی | قسمت چهارم و پایانی

خلاصه کتاب آسمانی و زمینی | قسمت چهارم و پایانی

خلاصه کتاب آسمانی و زمینی | قسمت چهارم و پایانی سایت تندیس تلخیص: الهه رحمانی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.