چهارشنبه , ۲ خرداد ۱۳۹۷
خانه | خوشنویسی | آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

نگاهی به نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط فریدون علیار در گالری ایریک
از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی

fereidon oliar iric gallery caligraph 2
از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دوره‌ی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه کرد و فرم آن با رهایی و پیوستگی در حروف و سایش و کشیدگی دندانه‌ها و کلمات و اتصالات خط نستعلیق به وجود آمد؛ این خط در زمانه ی خود توسط درویش عبدالمجید طالقانی به اوج شکوفایی خود رسید ولی به دلیل مشکل بودن در خوانش صرفا برای نوشتن اشعار و آثار تزیینی از آن استفاده می‌شد. این سبک نگارش همچنان از جمله خط نگاره‌هایی است که مورد توجه هنرمندان خوشنویس قرار دارد و از اعتبار و ارزش خاصی نزد آنها برخوردار است.
فریدون علیار نیز خوشنویسی است که سی سال تجربه تحریر در همین سبک نگارش را دارد، وی به تازگی نمایشگاهی از آثار خود را در گالری آیریک برپا کرده، مجموعه آثار او در دو بخش به نمایش درآمده، دسته اول کارهایی هستند که کاملا قاعده‌مند به اصلوب خوشنویسی و سنت‌گرا اجرا شده‌اند و دسته دوم آثاری هستند که با رویکردی متفاوت در اجرا و با فرم‌بندی‌ها و فضاسازی‌های کالیگرافی شده تری بر بوم نشانده شده‌اند. آثار خط نقاشی وی در وجه تصویری کاملا جداگانه نسبت به آثار شکسته نستعلیق به تصویر کشیده، آثاری که در آن با ترکیب‌بندی‌های متفاوت از تلفیق خط نگاره‌ها و موتیف‌های ایرانی در دایره اصالت خوشنویسی ترسیم شده‌اند و می‌توان این روند و چیدمان آثار را به گونه‌ایی مروری بر آغاز و پایان خوشنویسی ایرانی تا به امروز دانست. وی در آثار خط نقاشی خود از سبک و روش خاصی تبعیت نکرده و در جایگاه تجربه هر یک از آثار در حوزه‌ایی متفاوت از لحاظ ترکیب‌بندی و رنگ‌سازی به اجرا درآمده است. به گونه‌ایی که شاید با دیدن مجموعه‌ی این آثار مخاطب این امکان را نداشته باشد که سبک وی را شناسایی کند.fereidon oliar iric gallery caligraph 3
در میان آثار خط نقاشی فریدون علیار تعدادی از کارها را در فرم قطاعی و برخی را به صورت حروف کالیگرافی شده می‌بینیم و در دسته‌ایی تلفیقی از خط و اشکال گل و مرغ وجه نمادین آثار را ماهیت می‌بخشد. وی در اکثر کارهایش تذهیب را به عنوان بافت، زینت بخش آثارش کرده است. این هنرمند در تک اثری با نگارش کلمه هیچ بر زمینه‌ی رنگی قرمز نقطه‌ی تاکیدی را در میان آثارش ایجاد کرده، تابلویی که از لحاظ ترکیب‌بندی کاملا نمادین و از لحاظ بصری در میان دیگر آثار کاملا متفاوت جلوه می‌کند، کلمه‌ایی که در جایگاه ابژه به صورت قرینه و عمودی اجرا شده و انتخاب رنگ زمینه به مفهوم‌سازی کلمه کمک می‌کند و به گونه‌ایی بر این کمپوزسیون خط و رنگ رابطه دال و مدلولی ایجادکرده‌است.fereidon oliar iric gallery caligraph 1
تلاش هنرمند در این نمایشگاه از گذشته و اجرایی ناب از اصلوب‌های قاعده‌مند خوشنویسی شروع شده و به آثار خط نقاشی ختم گردیده و به گونه‌ایی در هر اثر بازتابی از حرکت مدرنیته در حوزه نگارش را با سبک و سیاقی کاملا متفاوت به نمایش گذاشته است و به شکلی امکان مرور تمامی کارهای متفاوتی که اجرا کرده به دنبال راهی جدید در این تجربیات می‌گردد تا با عبور از ریشه‌مندی در سبک بتواند یکی از سبک‌های اجراییش را در حوزه خط نقاشی به عنوان شیوه غالب خود انتخاب کند، روشی که به طور حتم با ساخت و پرداخت‌هایی در قالبی مشخص و هدفمند هنرمند را در جهت شخصی شدن آثارش هدایت می‌کند.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:

caligraphy painting 1

نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه گروهی نقاشی خط با عنوان «بهار نقش و رنگ» با حضور جمعی از هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا …

۰ comments
arash karimi cama gallery caligraphy 3

خط نگاره‌های کهن آرش کریمی در گالری کاما

خط نگاره‌های کهن آرش کریمی در گالری کاما نقد نمایشگاه نقاشی خط آرش کریمی  سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی وظیفه و تعهد انتقال حکمت و معرفت و تاریخ از ابتدای خلقت بشر نوشتار بوده است که به مرور زمان به دلیل اهمیتی که به فراخور مسئولیتش داشته تبدیل به هنری والا و مقدس …

۰ comments
aref amrolahzadeh 2

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

۰ comments

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

بهرام حنیفی دوره آبی خط نقاشی‌ گالری ساربان

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش 

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.