شنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو
 قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم

تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

clasisism 8

ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم زندگی روستایی، قلبها را متاثر کند. هنر او یکی از پل‌هایی بود که روکوکو را به راه تازهِ کلاسی‌سیسم مربوط می‌کرد.
ژان‌باتیست شاردن (۱۶۹۹-۱۷۷۹) با مصور کردن صحنه‌های زندگی روزمره همان وارسی دقیق هنر پوسن را گواهی می‌دهد. وجه تشابه این دو را در خردگراییشان باید جست: شاردن واقعیت روزمره و نه همچون پوسن، واقعیت تاریخی و باستانی را تابع ترکیب بندی کاملا حساب شده می‌دانست. تمایز خردگرایی شاردن از خردگریزی واتو و سایر نقاشان روکوکو، آشکار است. شاردن در برابر حالت روان و پر تحرک هنر روکوکو، بر مضمون دوام و استمرار تاکید می‌کند. شاردن در طبیعت بی‌جان‌هایش، اشیاء را از حالت عادی به حالت متعالی ارتقاء می‌دهد. او بسیار عمیقتر از دیگران محتوای عاطفی طبقه‌ای را که به تدریج در برابر اشرافیت برمی‌خیزد را نمایش می‌دهد.اینان شاید ناخواسته به اشاعه نقاشی ادیبانه عامه پسند دامن می‌زنند. چنین روندی به‌نوعی «معناگرایی» می‌انجماد که روی دیگر سکه صورتگرایی است.clasisism 1
کلاسیسیسم نو پیش از آنکه بتواند کاملا جانشین روکوکو شود، از مرحله‌ای که آن را کلاسیسیم روکوکو می‌نامند میگذرد؛ که در آن طبقات مختلف به هم می‌آمیزند و اغلب همکاری می‌کنند، ولی همچنان نسبت به یکدیگر بیگانه هستند. در میانه قرن حدودا سال‌های ۱۷۵۰-۱۷۸۰ کلاسیسیم نو در رم پا گرفت ولی صرفا ماهیت باستان شناسانه و روکوکو داشت، حتی داوید جوان به هنگام عزیمت به رم گفته بود «هنر باستان مرا گمراه نخواهد کرد؛ این هنر جنبش ندارد و عواطف را برنمی‌انگیزاند».clasisism 5
ژاک لویی داوید (۱۷۴۷-۱۸۲۵) در پاریس اقامت داشت، در اوایل کارش از سبک روکوکو مایه گرفت، در سال ۱۷۸۴ پرده سوگند هراتیوس‌ها را نقاشی کرد که به عنوان زیباترین پرده نقاشی قرن و یک اثر انقلابی مورد ستایش قرار گرفت، این اثر نه فقط مرگ قطعی هنر روکوکو را اعلام کرد، بلکه خط روشنی بین کلاسیسیسم روکوکو و انقلابی کشید.
در پرده مرگ سقراط موضوعی باستانی را با صحنه پردازی کلاسیک ارائه کرد، در پرده بروتوس۱۷۸۹ به اوج اشتهار می‌رسد و اینک بخاطر تفسیرهای سیاسی و خلاقیتش ستوده میشود. داوید نقش بی‌سابقه‌ای در سیاست هنری زمان دارد او عضو مجلس کنوانسیون است و نفوذ قابل توجهی اعمال می کند؛ اما در عین حال معتمد و سخنگوی دولت انقلابی در تمامی امور هنری است.clasisism 4
او نه تنها وظیفه تمامی تبلیغات هنری، سازماندهی جشن‌ها و مراسم بزرگ آکادمی را دارد بلکه ساماندهی کل تشکیلات موزه‌ها و نمایشگاه‌ها را انجام میداد و آفریننده انقلابی از آن خویش بود (انقلاب داویدی) که تا حدی نقطه آغاز هنر نوین است؛ در سیر تحول هنر داوید، آمیزش چند گرایش متناقض را ملاحضه می کنیم؛ او از کلاسیسیسم سخت گیر دوران جوانی می‌آغازد و در تصویرهای دوره ناپلئونی به سبک نقاشان ونیزی متمایل می‌شود و در عین حال تمایلی واقعگرایانه را نشان می‌دهد و در پرده‌های متاخرش مجددا به تلطیف عناصر کلاسیک می‌پردازد.clasisism 2
تنوع گرایش‌های داوید نتیجه برخورد فعال وی با جریان‌های فکری و هنری زمان بود. او شاگردان زیادی از جمله گرو، ژیروده، انگر را پرورش داد. در سال‌های نخست سده نوزده گرایش یونانی داوید بیش از هر یک توسط انگر مورد پیگیری قرار گرفت؛ انگر هنر داوید را مقید به طبیعت می‌انگاشت. جدایی انگر از داوید نه فقط در قالب که در محتوی بود، اگر داوید به نیروی محرک هنر می‌اندیشید، انگر به هنر ناب باور داشت و با همه خودرائی زیر سیطره معیارهای کلاسیک بود و این را می‌پذیرفت و می‌گفت «شک در مورد آثار شگفت انگیز قدما به معنی عیب جویی ازآنهاست»، همچنین انگر برای نقاشی تاریخی بالاترین مقام را قایل بود.
نقاش دیگری که دست کم به عنوان یک معلم نقش مهمی داشت پیر گرن (۱۷۷۴-۱۸۳۳) فرانسوی است که ژریکو و دلاکروا را در هنرکده‌اش پروش می‌یابند.Pierre Narcisse Guérin
نفوذ مکتب داوید در انگلستان در زمانی که فرانسه هنوز مرحله کلاسیسیم روکوکو را می‌گذرانید مشهود است، انگلستان حرکتی به سوی رمانتیسم آغاز کرده بود و برای نخستین بار خصوصیت رسمی و تصنعی چهره‌نگاری درباری را ترک می‌گفت تا از مفهوم طبیعی بودن دفاع کند، کینز، بارو و رینولدز از پیشگامان این مکتب بودند.
جاشوا رینولدز (۱۷۳۲-۱۷۹۲) از بنیانگذاران و رئیس آکادمی شاهی بود. علاقمند به ترسیم پرده‌های بزرگ تاریخی به شیوه گرانمایه داشت ولی تحت تاثیر جو و سفارش‌های تکچهره، خود را عمدتا در مقام یک چهره نگار متاثر از نقاشان ونیزی و روبنس معرفی می‌کرد.clasisism 6
او بیش از گینز بارو در قید گفتن چیزی درباره مدل‌هایش بود و می‌خواست گزارشی از خصوصیت فردی و حتی شغل صاحب چهره ارائه دهد. در دهه‌های نخست سده نوزده تام لارنس (۱۷۶۹-۱۸۳۰) همزمان با نقاشان چهره‌های متظاهر اشرافیت جدید فرانسه می‌کوشید لطافت و جذابیت معصومانه‌ای را در مدل‌هایش نشان دهد.
بنجمین وست (۱۷۳۸-۱۸۲۰) نقاش امریکایی که در رم به کلاسیسیسم نو جذب شد؛ چندی بعد شیوه التقاطی در نقاشی ابداع کرد. او در مشهورترین اثرش به عنوان مرگ ژنرال ولف را با پیروی از اصول سنتی به توصیف یک رویداد معاصر پرداخت، یا به تعبیری، ایمان عاطفی را از حوزه دین به سوی حوزه میهن پرستی انتقال داد.clasisism 3
جان فلکسمن (۱۷۵۵-۱۸۲۶) هنرمند انگلیسی بیشتر یک پیکره ساز و رسام بود؛ از این رو در آثارش با جنبه گرافیکی شیوه یونانی مواجه می‌شویم، در کلاسیسیسم او حد نهایی فاصله گیری از حسگرایی روکوکو مشهود است. به قولی تصویر او از کلاسیسیسم، سطحی و منطقی بود؛ اما همین تصور، مشوق شیوه‌ی خطی شد و زیبایی خط او را با نسبت انگلیسی مطابقت می‌دادند.clasisism 7

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

1neb61a

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments
xrr220255 1

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments
9

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments
renaissance 6

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments
baroque 8

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments
El Greco   A Boy Blowing on an Ember to Light a Candle Soplón   WGA10422

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۰ comments
ax1 4

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments
Renaissance 7

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments
Pieter Bruegel

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment
robans

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | شرح واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریۀ عکاسی تا امروز

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | شرح واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریۀ عکاسی تا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.