چهارشنبه , ۲ خرداد ۱۳۹۷
خانه | خبر | گفتگو با پگاه محمدی پیرامون نمایشگاه «کهن الگو» در گالری خط سفید

گفتگو با پگاه محمدی پیرامون نمایشگاه «کهن الگو» در گالری خط سفید

گفتگویی با پگاه محمدی پیرامون نمایشگاه نقاشی «کهن الگو»

در گالری خط سفید

سایت تندیس: مریم روشن فکر

pegah mohamadi 8

« تمامی آثار پیش رو نه طبیعت بلکه ابعاد مختلف ذات بشر است… و من تنها رسانایی هستم برای عبور این نادیدنی به فضای بیرون…»

این بخشی از گزاره نمایشگاه خانم پگاه محمدی در گالری خط سفید است. محمدی در سومین نمایشگاه انفرادی خود عنوان «کهن الگو» را برای مجموعه آثارش برگزیده است، آثاری که برپایه بافت و با رویکردی بیان‌گرایانه خلق شده‌اند و همان‌گونه که محمدی خودش نیز بر آن اذعان دارد، آثار او برپایه نگرشی غیر سوبژکتیو به منظره و نقاشی شکل گرفته‌اند و بیشتر در پی نشان دادن رابطه انسان و کهن الگو و در سطحی بالاتر از تمام کائنات دارند. او برای نیل به این مقصود از بافت اکسپرسیو در فرم آثارش بهره گرفته و آن را تا حدی به کار می‌برد که هر آن چیز دیگری که در تابلو قرار گرفته را تحت الشعاع بدهد. محمدی سعی می‌کند در آثارش فرم را به نهایت درجه ممکن خلوص برساند و با تقویت لایه‌های فرمی اثر معنای آن را برای خود تعریف کند، او همچنین مخاطب را به چالشی پیرامون فرم می‌رساند که به وسیله ایجاد هیجان در بافت و برانگیختن باورهای ناخودآگاه نقبی را در آگاهی او نسبت به معنای همگانی و کهن‌الگویی آثارش حفر کند.pegah mohamadi 9

خانم پگاه محمدی دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و دارای مدرک بین‌المللی روانشناسی است و از سال ۱۳۹۲ تا کنون نمایشگاه‌های متعددی را در حوزه نقاشی در تهران، اصفهان، ایتالیا و فرانسه برگزار نموده است.

خانم محمدی در رابطه با آثارش ابتدا با توضیحی از کهن‌الگو آغاز می‌کند، «برای توضیح و توصیف ناخودآگاه باید گفت، کهن‌الگوها برگفته از ادراکات و دریافت‌هایی هستند که در طی هزاران سال در وجود همه انسان‌ها ریشه دوانده‌اند و بخشی از ناخودآگاه او را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر هم هست که اسطوره‌ها در تمام جهان شبیه به هم هستند و به عقیده من حتی بین انسان‌ها و تمام کائنات نیز مشترکند.»pegah mohamadi 7

محمدی در ادامه می افزاید: «بازی با بافت برای من اهمیت زیادی دارد، من بافت‌های مورد نظر خود را خلق می‌کنم و با مواد مختلفی مانند آلومینیوم، خاک، مِل، روغن و غیره آن را می‌سازم. من با بافت بوم‌های خودم را زیرسازی می‌کنم و به همین خاطر هم هست که کارهای من از دور و از نزدیک دو برداشت متفاوت را برای مخاطب ایجاد می‌کند.»

او در توضیح رابطه این آثار و مبحث کهن الگو می‌گوید: « وقتی اسم کهن الگو مطرح می‌شود، اغلب به نمادها و اسطوره‌ها باز می‌گردند و به نمایش آن می‌پردازند در صورتیکه کهن‌الگو نماینده ناخودآگاه جمعی است که براساس غرایز شکل گرفته‌است و من با تلفیق آن با عرفان ایرانی تلاش کرده‌ام تا به تصویری ناب دست‌یابم و از برداشت ظاهری و سطحی نسبت به کهن الگوها پرهیز کنم.pegah mohamadi 1

به همین خاطر در آثار من منظره «منظره» نیست، بلکه «فضا» است، ممکن است که بیننده از دور آن را منظره ببیند و از نزدیک بافت، این بستگی به برخورد او با اثر دارد، هدف من بازنمایی منظره نبوده‌است و وجود کارماده را دستاویزی برای معرفی کهن‌الگو قرار داده‌ام به همین خاطر هم هست که با مواد مختلف و متنوعی کار می‌کنم زیرا از دید من نوع برخورد یکی است »pegah mohamadi 15

پگاه محمدی درباره حضور فرمول‌ها و علائم ریاضی در آثارش ابتدا از تفاوت بین اکسپرسیونیسم و نئواکسپرسیونیسم صحبت می‌کند که «اگرچه در هر دو این سبک‌ها بیانگری و ناخودآگاه نقاش دخیل است اما در نئواکسپرسیونیسم فلسفه و منطق نیز ظاهر می‌شوند و استفاده آگاهانه از آن در تولید آثار صورت می‌پذیرد. من نیز در آثار خود برای تکمیل کردن فرم اثر از این المان استفاده کرده‌ام، زیرا در واقع با توجه به پیشینه تحصیلی‌ام همواره شکل این علائم ریاضی در ذهن من زیبا بوده و آن را به شکل المان بصری جالب توجه می‌دیده‌ام و به همین دلیل نیز هنگام آفرینش این آثار هنگامی که برای تکمیل تصویر به چیزی احتیاج داشته‌ام این المان را به کار برده‌ام و این کاربرد صرف تکمیل و به سامان رساندن فرم اثر بوده‌است، علاوه بر اینکه به آن بعد سوم و عمق بصری داده‌است و با منطقی فرم‌گرا این آثار را تولید کرده‌ام.pegah mohamadi 3

هرچند باید خاطر نشان کنم که این آثار حاصل یک پروسه پژوهشی درباره روانشناسی یونگ بوده‌است و حاصل تحقیق و کاوشی است که همچنان ادامه دارد.»

در پایان  خانم محمدی بر این نکته تاکید می‌ورزد که در نظرگاه او ارتباطی بین ناخودآگاه بشر و کل کائنات برقرار است، «وقتی این ارتباط همسو می‌شود برای همه مخاطبین حسی مشترک را بیدار می‌کند. در واقع من خود را یک مدیوم یا برقرارکننده این ارتباط می‌دانم که وقتی با این جریان همسو می‌شوم آن را بر روی بوم نقاشی قرار می‌دهم.»pegah mohamadi 2

نمایشگاه «کهن‌الگو» در گالری خط سفید برگزار گردیده و شامل ۱۷ تابلو نقاشی با تکنیک آکریلیک و ترکیب‌مواد در ابعاد ۱٫۵در ۱٫۲۰ تا ۲٫۵ در ۱٫۵ است و تا ۲۴ اردیبهشت ماه در معرض بازدید عموم قرار دارد.pegah mohamadi 5

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

historical photography 3

در باب پژوهش، نگاهی به دروازه‌های تهران قدیم

نگاهی به نمایشگاه «نگاهی به دروازه‌های تهران قدیم»، کیانوش معتقدی موزه عکس‌خانه شهر در باب پژوهش سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر موزه‌ها به مثابه مکان‌هایی برای ثبت و نگهداری میراث فرهنگی، جدا از توجه و حفاظت از بخشی از پیکره یک فرهنگ، وظیفه دارند از امکانات آن فرهنگ برای استعلای جامعه استفاده کنند. …

۰ comments
alale navai farmanfarma gallery 3

نقد نمایشگاه عکس «بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما 

نقدی بر نمایشگاه عکس «بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما  سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر فضای عریان شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو …

۰ comments
hilde

دو روی سکه | معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص در نگارخانه عمارت روبرو دو روی سکه | نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن سایت تندییس به قلم مریم روشن فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن …

۰ comments
aldosalucci IranianArtistforum 5

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments
allahyar najafi aaran art gallery 18

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی گالری هور

چیزها و جاها نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی در گالری هور

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی عنوان: چیزها و جاها  گالری هور  گشایش: جمعه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۷ ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.