چهارشنبه , ۲ خرداد ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | گفتگوهای بی‌پایان

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی |  گفتگوهای بی پایان
گفتگوهای بی پایان بخش هفتم

نوشته هانس اولریش اوبریست | ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی پور

1

اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و از آن شیوۀ منحصر به فردش در برقراری ارتباط و ابراز خود هیچ سندی به جا نمانده بود. این اتفاق موجب آن شد که به شکل سازمان‌یافته ضبط صدا را شروع کند.

هانس گفتگوی میان پی‌یر کابان[۲] و مارسل دوشان، دیوید سیلوستر[۳] و فرانسیس بیکن، براسای و پابلو پیکاسو بارها خوانده و معتقد است او را به هنر نزدیک‌تر کرده و ایدۀ گفتگو با هنرمند به عنوان رسانه به ذهنش رسیده است. به نظر او بسیار هیجان‌انگیز می‌آمد که منتقدی با یک هنرمند بارها و بارها حرف بزند و مثل مصاحبه سیلوستر با بیکن چنین مکالمه تاثیرگذاری را بیافریند. اگر به طور مکرر پای صحبت فردی بنشیند، آن وقت است که موضوعاتی سرباز می‌کنند که شاید خواندنش برای دیگران نیز جالب باشد.2

او حین همکاری با موزۀ «در حال ساخت» در وین متوجه شد که مصاحبه در شرایط غیر رسمی(مثلا حین خوردن قهوه یا در تاکسی) جالب‌تر است و به دنبال راهی برای ضبط صدای هنرمندان بود. او دریافت که گفتگوها بی‌شباهت به کارکرد تناوب کشت در کشاورزی برای جلوگیری از فرسایش زمین نیست. هرچه فیلم‌ها و صدها ضبط‌شده زیادتر می‌شد اهمیت بیشتری در فعالیت‌های اوبریست پیدا می‌کرد.3

نمایشگاه ثمرۀ کار یک هنرگردان در زمان حال است، در حالی که نگارش کتاب حفاظت از دستاوردهای گذشتگان است. گفتگوها نه تنها خاصیت بایگانی‌کردن دارند بلکه راهی برای تقویت پروژه‌های آتی نیز هستند.

اوبریست توضیح می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که به مصاحبه‌های دنباله‌دار او قوت بخشید از اریک هابسبام[۴] سرچشمه گرفت. او تاریخ را راهی برای ایستادگی در مقابل فراموشی می‌دانست. خاطره، نقطۀ تماس گذشته، حال و آینده است. حافظه صرفاً ثبت وقایع نیست بلکه فرآیند پویایی است که آن چه از اعماق می‌آید را متحول می‌کند. شیوۀ هانس برای به راه انداختن چنین فرآیندی، همین مکالمه‌ها بود.4

از منظر رزمری تراکل[۵] که با پروژۀ مصاحبه‌های اوبریست آشنایی داشت، می‌بایست بر کسانی تمرکز کند که سراسر قرن را با چشم خود دیده‌اند. در این راستا او با پل ریکور ، ناتالی ساروت‌‌‌‌ و اسکار نیمایر مصاحبه کرد و می‌دانست چهره‌های تاریخی بسیاری هستند که به زمان حال پیوند دارند مثل پی‌یر کلوسوفسکی[۶] که دوست والتر بنیامین بود. با این مصاحبه‌ها هم شناخت بهتری از چهره‌های فرهنگی اوایل قرن بیستم و هم اطلاعات دست اولی از این قهرمانان پیدا می‌کرد.5

اوبریست معتقد است که هنرگردانی حلقۀ زودگذری را تولید می‌کند که حوزۀ عملش محدود است. بخش اعظم تاریخ هنرگردانی شفاهی است، مطالب کمی دربارۀ نمایشگاه‌ها نوشته شده و تاریخ نمایشگاه دچار فراموشی غیرقابل تصوری است و او به خاطر فقدان شدید مستندسازی در مورد نمایشگاه‌ها، ثبت تاریخ شفاهی را ضروی دید. او در پایان بخش گفتگوهای بی پایان می‌نویسد: ” هنرگردان‌هایی که با آنها مصاحبه کردم، خود به خوبی با تاریخچۀ آنچه پیش از آنها اتفاق افتاده بود، آشنا بودند. هرالد زیمان[۷] به شدت به ویلم سندبرگ[۸] علاقه داشت و سندبرگ، الکساندر دورنر را کاملا می‌شناخت. به واسطۀ این مجموعۀ به هم پیوسته از مصاحبه‌ها، کسانی را کشف کردم که همچنان تا امروز تحت تاثیرشان هستم.6

7

پی نوشت:

[۱]  Alighiero e Boetti (1940 –۱۹۹۴) was an Italian conceptual artist, considered to be a member of the art movement Arte Povera.

[۲]  Pierre Cabanne, French journalist, 1921, Carcassonne, France- 2007, Meudon, France

[۳] David Sylvester CBE (1924 –۲۰۰۱) was a British art critic and curator

[۴] Eric John Ernest Hobsbawm (1917 –۲۰۱۲) was a British historian of the rise of industrial capitalism, socialism and nationalism.

[۵] Rosemarie Trockel (1952) is a German artist, She is a professor at the Kunstakademie Düsseldorf

[۶] Pierre Klossowski (1905, Paris – ۲۰۰۱, Paris) was a French writer, translator and artist.

[۷]Harald Szeemann (1933 –۲۰۰۵) was a Swiss curator and artist and art historian.

[۸] Willem Sandberg (1897–۱۹۸۴) was a Dutch typographer, museum curator, and member of the Dutch resistance during World War II.

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

1 6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش …

۰ comments
2 1

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی …

۰ comments
6 1

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت …

۰ comments
1

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments
7

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط …

۰ comments
curating seth1 5

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | سیت سیگلاب

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | سیت سیگلاب هنرگردانی و جهانی شدن هنر | بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور (هنربان) مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک …

۰ comments

درباره هانس اولریش اوبریست بیشتر بخوانید:

obrist shakhes

گفتگو به مثابه هنری نوین | هانس اولریش اوبریست

گفتگو به مثابه هنری نوین | هانس اولریش اوبریست معرفی قدرتمندان عرصه‌ی هنر  سایت تندیس ترجمه و تحلیل نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست کیوریتور گالری سرپنتین در هاید پارک شهر لندن است که زمانی چای‌خانه‌ای انگلیسی بوده و امروزه یکی از مراکز مهم هنرهای معاصر محسوب می‌شود، اوو کسی‌ست که ۲هزار و ۴صد ساعت …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی  پیشگامان هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هری گرف کسلر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هری گرف کسلر هری گرف کسلر | بخش هشتم نوشته هانس ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.