چهارشنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

نقد نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون
نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون”

سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده

najafabadi05

یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های کلاژمحور خود در گالری دارگون کلیشه آشنای زن، گل و هندسه معماری ایرانی-اسلامی را دستمایه خلق آثار خود قرار داده. این هنرمند در بیانیه آنچه در آثار دیده می‌شود را بوضوح توضیح می‌دهد و این نکته را بر آن می‌افزاید که منبع الهام او گل‌های سوزن دوزی بداهه زنان آذری است و برای او سوزن‌دوزی این زنان نمادی از مبارزه با دنیای سراسر مردانه‌ای است که آن‌ها را در برگرفته و مجال بیان لطافت زنانه را از آن‌ها گرفته است. ترکیب بندی‌های متناسب، پالت رنگی مبتنی بر اصول مبانی تجسمی، اجرای پلان به پلان‌ آثار و بکار‌گیری شگردهای مختلف رنگ‌گذاری و ایجاد بافت نشان از هنرمندِ نقاشی دارد که اصول ساخت و ساز یک تصویر نقاشانه را بخوبی فراگرفته و بکار بسته، -هرچند ضعف رنگ‌گذاری در تکنیک رنگ روغنی و از آن مهم‌تر ضعف طراحی فیگور در چندین اثر مجموعه بوضوح بچشم می‌خورد-. شاید بتوان آثار کوچک مجموعه (طراحی خطی فیگورها با گل‌هایی که به سادگی روی آن‌ها اجرا شده‌) را آثار موفق‌تری دانست. با آنکه همان کلیشه در اینجا در حال تکرارشدن است اما سادگی و بداهگی موجود در این چند اثرِ طراحی‌محور آن‌ها را از فضای عمومی مجموعه کمی جدا کرده و حالتی شخصی و صمیمی به آن‌ها می‌دهد.najafabadi03TARRAHI
این اولین و آخرین باری نیست که تأثیر فشارهای اجتماعی-اعتقادی موجود در جامعه ایران بر زن در هنر جلوه‌گر می‌شود. اما “شورانگیز” حاصل ترکیب عناصری است تکراری که بارها به همین شکل در کنار هم قرار گرفته‌اند و آنقدر تکرار شده‌اند که از معنا تهی شده و یا دست کم نماینده معنایی واحد و سرراست گشته‌اند. مسئله اصلی در اینجا عدم خلاقیت در آثار یک هنرمند مشخص نیست، بلکه مسئله تکرار تفکری است ثابت که در همان حال که داعیه مبارزه علیه زن‌ستیزی را دارد با تشبیهی بشدت تکراری و دستمالی شده زن را به موجودیتی تک بعدی و بی‌معنا تقلیل می‌دهد. تفکری که زنانگی را تنها در لطافت و ظرافت و اغواگری شورانگیزش تعریف می‌کند و این‌ها را حربه‌ای علیه مناسبات سیاسی-دینی حاکم می‌داند گذشته از آنکه با تعریف مقوله‌ای با عنوان “زنانگی” به تفکیک جنسیتی دامن می‌زند، نیز همان تصویر کلیشه‌ای مستقر و پذیرفته توسط عرف و سنت را بازتولید می‌کند. najfabadi02
با آنکه هنرمند منبع الهام بکر و سرشاری برای خلق آثارش یافته اما نتوانسته از ظاهر عمل سوزن‌دوزی زنان فراتر رود و هنر خود را بر بستر معنایی کنش ضمنی این زنان مستقر کند. هنرمند تنها به ساختن ظاهری شبیه به رشته‌های نخ سوزن دوزی با رنگ روغنی بسنده کرده و گاه با استفاده از بافت پارچه توانسته کمی از حضور بقولی زنانه را وارد اثرش کند. این برداشت ظاهری در تصویر زنی که هفت تیری را به دست گرفته بیشتر خود را نمایان می‌سازد، اما باز همان هفت تیر هم به شکلی نمایشی به دست فیگور داده شده و تنها تهدیدی منفعلانه را به نمایش می‌گذارد. با آنکه هنرمند بیش از بدن، پرتره و سر را موضوع اصلی اثر قرار داده اما این چهره‌های زیبا با لب‌های برآمده و بینی‌های خوش‌تراش در سطح ابژه دیده‌شده باقی می‌مانند و حتی در مواردی که فیگور به بیرون از تابلو می‌نگرد شأن سوژگی نمی‌یابند. تنها زن تابلوی شماره ۹ است که توانسته از دام نگاه خیره بیننده برهد،‌ چراکه فارغ از دیده شدن، خیره به جایی است که بیننده بیرون کادر از آن بی‌خبر مانده.najafabadi07TABLOYESHMARE9
در پایان باید افزود این نمایشگاه تنها یک بهانه است برای پرسش پیرامون تصویر زن در هنر؛ آیا مسائلی مختص زنان هست که می‌توان از طریق هنر بدان‌ها پرداخت و یا آنکه هنر مسائلی دارد که با به تصویر کشیدن زن بدان‌ها می‌پردازد! و آیا اساسا می‌توان این هر دو را رها کرد تا به شیوه‌های خلاقانه، غیرجنسی و غیرروانشناسانه خود سخن بگویند!najafabadi06

بخشی از استیتمنت هنرمند:
مجموعه ی «شور انگیز» از گلدوزی‌های بداهه زنان منطقه آذربایجان الهام گرفته شده است. زنانی که هیجان و احساسات زنانه خود را در پستو ها و لابه لای نخ های رنگیِ گلدوزی ها جاری می‌کنند. نقاشی های این مجموعه حاصل عواطف شور انگیز یک زن است که دوست دارد نهایت احساسات زنانه را به نمایش بگذارد؛ رفتاری متناقض با جامعه‌ای متعصب که در آن رشد پیدا کرده است.najafabadi01HAFTTIR

najafabadi04TARRAHI

نقد های قبلی به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

رویای سفید مریم فرشاد ویستاپلاس

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.