شنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

به قلم جاوید رمضانی

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

Mohammad Khalili ogallery 4

نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان زبان تصویر را دست مایه ارائه مفاهیمی سمبولیک و دریافت از شهود خود در لحظات تامل و تفکرمی‌کنند.
آنان در عین تعهد به زیبایی تلاش در پرده گشایی از جهان درونی خود دارند. با امتداد در این کنش آنان تاریخ را فارغ از محدودیت‌های زبان نوشتاری شکل می‌دهند. نوشتار امکان دستوری بودن دارد آنچنان که تاریخ همیشه با صداقت روایت نمی‌شود ولی تصویر از ارائه حقیقت کمتر توان گریز دارد. نگاه به هنر دوران‌ها همیشه معنایی ملموس‌تر و جوانب گسترده‌تری از زندگی انسان و تمدن‌ها ارائه می‌کند. آنچه به زبان تصویر غنا می‌بخشد امکان تفسیر و تاویل است این توانایی برای مخاطب زوایای متفاوتی از واقعیت مورد نظر نقاش را مطرح کرده و دریافت و ادراک بینندگان را گسترده تر می‌نمایید.
در طی سال‌های اوایل دهه هشتاد هنر ایران شاهد ظهور و حضور نقاشانی بوده است که امروزاز پس تداوم و پیوستگی تولید محتوای نقاشانه جایگاهی در خور کسب نموده‌اند.
اصلی‌ترین خصوصیات این نقاشان را می‌توان توجه به حقیقت زیستی عمیق درونی و یافت بیان شخصی دانست. درنسل گذشته نقاشان ایرانی، بیشتر با تکیه به فرم‌های بیرونی و گاها سطحی و نقوش قومی و رویکردهای تاریخ هنری رسیدن به این مقوله را امکان پذیر می‌گرداند. گر چه باید گفت هنرمندانی بوده‌اند که در این مسیر به نتیجه رسیده‌اند. اما در این دوران هنرمند مولف با تکیه بر تجربه زیسته و الحان شخصی فارغ از دستوری شدن و رویکردهای خشک اکادمیک امکان ظهور یافته‌اند. آنچنان که بیننده را در مقابل جهانی مستقل و قابل دریافت و تاویل قرارداده و حس هم زاد پنداری در مخاطبان را بر می‌انگیزند. این هفته به دیدن آثار محمد خلیلی نقاش تربت جامی رفتم، وی که امروز در تهران کار و زندگی می‌کند متولد سال ۱۳۵۰ است و دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی است.
درکارنامه خلیلی ما شاهد برپایی ۹ نمایش انفرادی و تعداد قابل توجهی نمایشگاه‌های گروهی هستیم. نگاه کمینه‌گرای وی به تصویر تحت تاثیر ادبیات معاصر است. باید گفت که وی به وضعیت انسان معاصر با نگرانی می‌اندیشد تا جایی که در نگاه به آثار گذشته وی فرم‌های انسانی تحلیل رفته و مکان‌های طبیعی جای خود را به مکان‌های دست ساخت بشر داده‌اند.
رویکرد و لحن خلوت آثارش در هر دو دوره قابل تفکیک، گواه سکوت و خلوت گزینی اوست. شاید بتوان تاثیر اقلیم و خاطرات کودکی نقاش را در این نگاه جستجو کرد. بی‌شک از منظر نقاش سفری که انسان آغاز نموده ارزش‌مند است و ارزش زیستن را دارد. Mohammad Khalili ogallery 2
تلاش جدی وی در حوزه طراحی و دقت در کار با مواد و ابزارهای نقاشی حساسیت قابل توجهی در اثارش بوجود آورده .او که با نگاهی بدبینانه وضعیت اکنون را رصد می‌کند و قریحه‌ای عجیب برای یادآوری لذت دیدن و تعمق به دیگران دارد. این درون گرایی فراموش شده و خلوت مطبوع، حسی است که در دیدار آثار خلیلی به شما دست می‌دهد.
نمایشگاه افتتاح یافته خلیلی سمت خاموش نام دارد. توان هنرمند درنشانه‌ای کردن پدیده‌ها برخورد و رفتاری است که امروزه بسیار مقبول نظر اندیشمندان است سرعت گیری ریتم زندگی روزانه در قالب‌های مدرن اجتماعی و ارتباطی آرامش و مهلت تامل و تعمق را ربوده‌اند و هنر شاید بتواند این شیرینی و لذت عقلی و ادراکی را استحکام بخشد.
در بدو ورود به نمایش اکنون وی با تصاویر مکان‌هایی مواجه می‌شویم که دست ساخته‌های انسانی است آنچنان که در بیانیه نمایشگاه آورده‌اند؛ سمت خاموش مکانی تاریک و بی نور نیست سمت خاموش وضعیتی ادراکی است وضعیتی که در آن اشتیاق و هراس، وزنی برابر دارد. دیواره‌های بتونی و سیمانی پله‌هایی به سمت پایین و آب جاری گرفتار شده در این فضاهای محصور هر یک معنایی دارند توجه نقاش و قرار دادن این تصاویر ساده باعث نشانه‌ای شدن آنان می‌گردد. و هر کدام از عناصر مورد نظر مفهومی را منتقل می‌کنند. اشتیاق می‌تواند در ذات آب معنی یابد و هراس در بدنه‌های سیمانی. این اتاقک‌های آب گرفته چه حسی به ما می‌دهند. ادراک ما از برخورد با هیبت کوه و گستره آسمان چیست. آیا این دست ساخته‌های انسان راهی به فلاح و رستگاری دارند.
این تصور که شما تصویر اتاقکی آب گرفته را در مقابل خود دارید و حس درونی خود را در آن جستجو می‌کنید، تلاش برای باز نگری و تحریک تعقل انسانی است تا رسالت جستجوی حقیقت را در زیستن خود فراموش نکند.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

akram sarsakhti sales gallery 14

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

ogalleryhamidreza emami 1

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

محمد هادی فدوی

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود گفتگوی جاوید رمضانی، مدیر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.