چهارشنبه , ۲ خرداد ۱۳۹۷
خانه | خوشنویسی | نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه گروهی نقاشی خط با عنوان «بهار نقش و رنگ»
با حضور جمعی از هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی

caligraphy painting 1

آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و تامل دعوت کند. هنرمندانی که هر یک با اسلوب و سبک و سیاق خود به اجرای آثارشان پرداخته‌اند که کنار هم قرار گیری این کارها به گونه‌ایی مانند ژوژمان آثار هنری است که هر یک به بیان تاریخچه و سنت خوشنویسی از گذشته تا به امروز می‌پردازد.babak rashvand

 آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه در چند دسته از لحاظ اجرا تقسیم بندی شده است، برخی مانند خوشنویسی‌های اسرافیل شیرچی، محمود زنده رودی و علی شیرازی؛ قدمایی و وابسته به تئوریهای رایج سنت گرایان است و برخی خط نقاشی‌هایی است که از لحاظ صوری اثری تلفیقی هستند و به خاطر سنت شکنی متفاوت جلوه می‌کنند و عرصه جدیدی را در این زمینه به وجود آورده‌اند که در این بخش نیز می‌توان آثاری از بابک رشوند، بهرام حنفی، احمد آریا منش و عین الدین صادق زاده را برای آن مثال زد. هنرمندانی که همگی سکان‌دار این هنر کهن ایران زمین هستند. هنری که برخی در اصل آن را با خط نگاره‌های قاعده‌مند سامان داده‌اند و برخی هنجار شکنی کرده و زبان تصویری جدا از مکاتب تعریف شده را انتخاب کرده‌اند.bahram hanafi

به طور مثال آثار بهرام حنفی را می‌توان از جمله خط نقاشی‌هایی دانست که در فضایی نقاشانه و کاملا اکسپرسیو به اجرا درآمده ، در کارهای او حروف و جملات معنا ندارند و ابژه‌های اصلی در یک ریتم مشخص از چرخش رنگ با قلم‌های بزرگ به اجرا درمی‌آید؛ گاهی تک رنگ و گاهی رنگین، حرکت در آثار این هنرمند حضور دائمی دارد و چرخش رنگ‌ها گاهی طبیعت و گاهی فیگورهای انسانی را نزد مخاطب تداعی می‌کند و اصولا کانسپت آثار وی در غالب فرم بندی‌ها و فضاسازی‌های تک بعدی از لحاظ مفهومی معنا می‌شود.

ahmad arya manesh در ادامه به تک اثری از احمد آریا منش اشاره می‌کنیم، هنرمندی که بعد از پنج قرن مبدع نگارشی نوین در عرصه خوشنویسی شد؛ کرشمه و سفیر رسم الخطی است که وی با قرینه‌سازی و استفاده از رنگ‌های سرد و گرم و در برخی کنتراست‌های مکمل در کنار هم به یک ریتم در کثرت و کمپوزسیونی در رنگ دست یافته است.esrafil shir chi

 تعادلی رنگی و توازن در اجرای حروف در حجمه‌ایی از سیاه مشق‌هایی دارای نظام فرمالیستی، صرفا به ایجاد اثری تزیینی در بازسازی نقش مایه‌ها با بیانی تازه و متنوع با یک نظام فرمی و زبان شناختی مشترک امکان مرور اجمالی این آثار را از گذشته تا به امروز را داده است. هنری که در عصر حاضر از لحاظ خلق آثاری در خور توجه در زمینه آثار تصنعی، بسیار موفق عمل کرده ولی از حضور کارهایی که بتوان آن را در حوزه معنا به نقد گذاشت خبری نیست و به طور قطع و یقیین حرکت خط نقاشی به این سو می‌تواند اتفاقی تازه در این زمینه را رقم بزند.   caligraphy painting 2

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:

arash karimi cama gallery caligraphy 3

خط نگاره‌های کهن آرش کریمی در گالری کاما

خط نگاره‌های کهن آرش کریمی در گالری کاما نقد نمایشگاه نقاشی خط آرش کریمی  سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی وظیفه و تعهد انتقال حکمت و معرفت و تاریخ از ابتدای خلقت بشر نوشتار بوده است که به مرور زمان به دلیل اهمیتی که به فراخور مسئولیتش داشته تبدیل به هنری والا و مقدس …

۰ comments
aref amrolahzadeh 2

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

بهرام حنیفی دوره آبی خط نقاشی‌ گالری ساربان

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش 

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.