شنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها
نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد

سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده 

hoda kashiha etemad gallery 8
خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور کند. هدی کاشیها در “تصادف با خورشید” هفده تابلو از آثار دو سال گذشته خود را به نمایش در آورده. شوخ طبعی نقاش در این مجموعه نشان می‌دهد که او توانسته از فضای سنگین آثار گذشته خود فاصله بگیرد و شفافیت ذهن کودکانه خود را بازیابد، ذهنی که گرفتار بازی‌های طراحی ذهنی و بداهه پردازی روانشناسانه نشده بلکه هرکجا عمل نقاشانه در اولویت قرار گرفته انعطاف به خرج داده است. hoda kashiha etemad gallery 2
رنگ‌های کاشیها شفاف و چشم‌نوازند، کاراکترهای آثارش بی‌دلیل می‌خندند و یا صادقانه می‌گریند، هنرمند در انتقال احساسات مختلف از طریق میمیک چهره‌ موفق بوده و گویی مخاطب در حال دیدن پلانی از یک انیمیشن است که کاراکترهایش به سادگی احساس‌های پیچیده انسانی را منتقل می‌کنند، همینجاست که حیطه نقاشی و کارتون در کار کاشیها مخلوط شده و روایت وارد تصویر می‌شود، بویژه با افزودن عناوین توضیحی برای هر تابلو مخاطب درصدد تطبیق نوشته با تصویر برمی‌آید و روایتِ تصویرسازی‌شده بر نقاشی چیره می‌گردد. فارغ از این مسئله کاشیها توانسته شیوه خود را جایی بین انتزاعی و فیگوراتیو معلق نگه دارد و این برگ برنده آثار او است چراکه هنرمند و اثرش را از افتادن در دام قطعیت می‌رهاند. hoda kashiha etemad gallery 3
کاشیها پس‌زمینه آثار را با اسپری کردن رنگ روی بوم ایجاد می‌کند. در این حالت زمینه‌ای رنگارنگ با مرزهای رنگی محو و نامشخص پدید می‌آید و بعد طرح فیگورها و تقسیم‌بندی‌های فضایی با خطوط آزاد طراحی بر زمینه اضافه می‌شود. روند خلق اثر هنرمند نشان می‌دهد که با وجود حس بداهگی فراوان در آثار، کاشیها بر اساس طرحی مشخص پیش می‌رود و بداهگی بیشتر در جزئیات اتفاق می‎افتد. مرزهای رنگی محو و درهم شونده و لایه نازک رنگی که از میلیون‌ها قطره رنگ تشکیل شده، عدم قطعیت و ضدیت با مطلق‌اندیشی را نمایندگی می‌کند. گویی هنرمند برای واقعیت بستر استواری قائل نیست بلکه در نظر او تنها ظواهر و اتفاقات سطحی هستند که با وضوح بیشتری قابل تفکیک و تشخیص‌اند اما همان نیز دائم در حرکت است. در نگاه کاشیها همه چیز در حال فروغلتیدن در هم و تغییر از حالتی به حالت دیگر است و او این وضعیت ناپایدار و آشفته را با طنزی ابزورد روایت می‌کند. hoda kashiha etemad gallery 1
آثار کاشیها در دوره کاری گذشته هنرمند وجه فیگوراتیو قویتری داشتند و دارای فضای سنگین، رنگ‌های پخته و نگاه انتقادی جدی اجتماعی بودند. طراحی کاراکترها و المان‌های بصری و نیز در جاهایی تکنیک اجرایی هنرمند در آن آثار مخاطب را به یاد آثار نیکزاد نجومی می‌انداخت. اما در سری حاضر هنرمند به سراغ فضایی رهاتر متاثر از انیمیشن و شگردهای تصویری کارتون و گرافیتی رفته، رنگ‌ها شفاف و طراحی فیگورها ساده و کودکانه شده، مضمون آثار بیش از گذشته بر تخیل شخصی هنرمند تکیه می‌کند. اما کاراکترها هنوز طراحی یکدستی ندارند جایی انیمیشن‌های شرقی، جایی کارتون‌های ایتالیایی و جایی فیگورهای ساده شده پیکاسو را فرایاد می‌آورند، گویی هنرمند هنوز در جستجوی لحن شخصی خود است و با آنکه توانسته در مضمون استقلال ذهنی خود را بیابد اما در فرم در حال تجربه‌گری است.hoda kashiha etemad gallery 5
طبیعتا هنر کاشیها آبشخوری خارج از فرهنگ ایرانی داشته چراکه هنرمند دوره کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه بوستون گذرانده و خود نیز دلیل تفاوت حال و هوای کار خود با هم‌عصرانش را تجربه زیستن در یک فضای فرهنگی متفاوت می‌داند. اما اگر این توان بصری که در آثار مشهود است بتواند از تاثیرات بیرونی رها شود و نیز از بند روایت خلاصی یابد می‌توان منتظر ظهور و بروز نقاشی توانا در آینده بود.

hoda kashiha etemad gallery 6

گزاره(استیتمنت) هنرمند اگرچه کمی دچار پرگویی اما ساده و دقیق است و در سه لایه مضمون، ساخت‌مایه و فرم، کار هنرمند را توضیح می‌دهد. متن از زبان اول شخص نگاشته شده که با صمیمیت و شفافیت آثار در تناسب است. در اینجا متن گزاره را می‌خوانید؛
«این مجموعه، نقاشی‌های سرخوشانه‌ای است که بین زندگی واقعی و تخیل‌هایم در حرکت است. ثبت کردن لحظه‌های مضحک تلخ و غیرطبیعی که در یک چشم‌به‌هم‌زدن اتفاق می‌افتد و تصویر کردن هر ‌آنچه به ذهن می‌رسد و باعث برانگیختن تخیل می‌شود،‌بدون هیچ سانسوری.
در کارهای من شخصیت‌ها احساس‌های متناقض و موقتی را در لحظه تجربه می‌کنند، علاقه و بیزاری، خشونت و آرامش و قدرت و بی‌قدرتی، این دوگانگی‌ها من را به تصویرکردن رابطه متقابل زن و مرد علاقمند کرده است. در بسیاری از این کارها مرز مشخصی بین تعریف‌های سنتی “زن” و “مرد” وجود ندارد و به این خاطر شخصیت‌ها از داشتن جنسیت مشخص سر باز می‌زنند و نقش غالب و مغلوب مدام بین آن‌ها عوض می‌شود.
تن نقش مهمی در کارهایم بازی می‌کند. ما با بدنمان، جهان اطراف را احساس می‌کنیم و می‌بینیم. تصویر کردن این نقش، نه تنها بازتاب خواسته‌ها و تجربه‎های شخصی، که نشانی از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی این روزها هم هست. شوخی کردن با خشونت و استفاده از طنز برای جدی نگرفتن آن تم همیشگی کارهایم بوده است اما در این مجموعه چالش اصلی‌ام شکستن قرارداهای ذهنم درگذستن از مرز بین نقاشی و کاریکاتور، با استفاده بدون واهمه از کارتون، جوک و ایموجی‌ست.
درهم‌شکستن ابژه‌ها و بازسازی آن‌ها در قالب فرم‎های انتزاعی به من برای خلق کارهایی پویا که پیشروی زمان را در یک قاب نمایش می‌دهد کمک کرده است. درعین حال این تکنیک اجازه ایجاد “فرم‌های باز”ی را می‌دهد که از یک حالت به حالت دیگر در تغییر است. کیفیت بخشنده و خودبخودی طراحی به واسطه حضور مستقل خط در کارهایم باعث خلق موقعیت‌های درهم و برهم و مفرحی می‌شود که می‌بینم و تخیل می‌کنم.

hoda kashiha etemad gallery 7

نقد های قبلی به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments
ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

محمد هادی فدوی

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود گفتگوی جاوید رمضانی، مدیر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.