شنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
خانه | مجسمه | جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر
جهان‌های مقابل

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

mahsa karimzade iranshahr gallery 1
«ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو بخشید، یاریم کنید مرا از شر دروغ‌ها و دود دم فسادآور این جهان خلاص کنید و تو ای خدای بزرگ بر من ارزانی دار فیض سرودن شماری ابیات زیبا را تا بر خودم آشکار شود که من پست‌ترین ادمیان نیستم که من از آنانی که خوارشان می‌شمارم حقیرتر نیستم.» بودلر ساعت یک بامداد.
کشاکش روح اسطوره‌ای جهان مدرن در میان گسیختن ایمان و زندگی سرشار از همهمهِ غمناکِ زیستن است. اضطراب بار هستی آنگونه که رنجی مزمن روح را رنجور می‌کند درمانی ندارد مگر زیبایی و طلوع در مرزهایی کهکشان و ابدیت درون و برون. mahsa karimzade iranshahr gallery 27
زمانی که به بیرون می‌نگریم انبوهی از مفاهیم و قوانین با شاعرانگی نوابغ فیزیک در هم می‌آمیزد و تخیل را به اعماق درونی بدن سوق می‌دهد فارق از آنچه ما تاریخ و هنر می‌نامیم. ایجاب بودن چنان نیرومند، انسان را می‌فشارد که سیل پرسش‌ها جاری می‌شود.
سخت است تفکیک پرسش بیننده و سازنده اما هر دو یک مبدا دارد. رنج بودن در جهان امروز. آنچه من در دیدار با این نمایش اندیشیم چنین بود.
تن چیست و باز نگری به تن در نگاه مردانه و زنانه چگونه تفکیک می‌شود. آیا تن خود را دریافت می‌کند. ذهن گستره خود را چطور تعریف می‌کند. جهان اکبر و جهان اصغر چه گفتمانی را شکل می‌دهند. تنانگی توجه به پوسته و مرز بین دو جهان است مرزی که به سختی در نگاه سوبژکتیو انسان معاصر سامان می‌گیرد. mahsa karimzade iranshahr gallery 23
آنچه بواسطه دست ساخته‌های مهسا کریمی زاده دریافتم تهی از آنچه ما در قضاوت عالمانه خود می‌دانیم بود. در بدو ورود به نمایشگاه مواجهه مخاطب با حجمی عظیم است، انحنای زمان و مکان در قالب نیشگونی درد آور همچون فریاد کودک در بدو ورود به جهان هستی است. بی‌اعتنایی وی به آنچه در مرزهای هنر مجسمه‌سازی معاصر ایرانی رخ می‌دهد ساده و خالی از تبختر است. حجم‌های سیال با ادغام سوزن و تیغ‌های آلوده به سرخی نشان‌های بدن انسان، واکنشی به گسترش بیرونی تماس بدنهاست.mahsa karimzade iranshahr gallery 25
دسته دیگر این پدیدارها نشانی درونی داشت، همچون درون رها شده هنرمند و شاید بهتر باشد بگوییم سیال شدن و این نقش‌ها با فلز گونگی سیال به سمت جاذبه ابدی زمین حرکت می‌کردند. گویا همچون رخوت و آرامش و سادگی طلوع کرده بودند. خطوط بیان گرای طراحانه بر روی سطح این حجم‌ها بیشتر وسواسی بود در برابر هنرآموختهِ شده و یا خاطره‌ای از گذشته‌ی ساختن‌های هنر گونه. mahsa karimzade iranshahr gallery 39
جسارت کریمی زاده درشکل دادن به تخیل فلسفی خود و رها شدن از مضامین سطحی و ایده محور، درک عمیق وی را از فضای درونی به نمایش می‌گذارد. آنچه تا کنون در کارنامه وی به سختی حس می‌شد نگاهی صرفا ذهنی بود. سویه‌ی اندیشه‌ی هنرمند در گذشته بیشتر عطف به دغدغه‌های عقلانی در برخورد با پهنه کائنات می‌باشد.
هنرمند در مسیر تکامل خود قدم بزرگی به جلو برداشته است. رسیدن به سادگی و عمق با رها شدن از ترس‌های حرفه‌ای گذشته، تخیل سیال وی را سیلان بخشیده و دوره آثار جدیدی را خلق نموده است. حضور فرم‌های زنانه بیشتر گواهی تن آگاهی زنان است. تا ایجازی برای تاکید به زنانگی صرف، شاید این گونه آثار را نشانه‌های سمبلیک از کهکشان درونی انسان باید دانست.mahsa karimzade iranshahr gallery 24
این نیشگون‌ها نشان از آغاز جهانی دارد که در گستره کهکشان بدن به وقوع پیوسته‌اند و در کسری از ثانیه ناپدید می‌گردند. انحناهای دردآوری که عالمان امروز جهان‌های موازی نامیده‌اند و از سیاه چاله‌ها گریزی ندارند. کریمی زاده از سخت‌ترین آزمون هنر، یعنی سادگی و خود باوری عبور نموده و در آستانه‌ی پدیدارکردن لحنی مولف و شخصی است، در این میان براین باورم هنرمندی صاحب سبک در حوزه مجسمه‌سازی در حال طلوع است.mahsa karimzade iranshahr gallery 21

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

ali soltani sohrab gallery 23

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

Mohammad Khalili ogallery 2

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

akram sarsakhti sales gallery 14

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

ogalleryhamidreza emami 1

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت تندیس، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هفت سال است که مدیریت سایت خبری هنری تندیس را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

محمد هادی فدوی

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود گفتگوی جاوید رمضانی، مدیر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.