سه شنبه , ۳ مهر ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | تونی کرگ | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

تونی کرگ | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

تونی کرگ و هم‌نشینی مواد | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت پنجم: تونی کرگ و هم‌نشینی مواد

سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور

Tony Cragg 1 در ادامه‌ی برنامه بلند مدت موزه مبنی بر دعوت از هنرمندان خارجی برای برپایی نمایشگاه این بار در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۹۶ آثار تونی کرگ هنرمند انگلیسی-آلمانی با عنوان “ریشه‌ها و سنگ‌ها” به نمایش درآمد که شامل ۶۰ اثر مجسمه و ۱۴۰ طراحی روی کاغذ بود.tony cragg 19
مجسمه‌های او را تا حد زیادی می‌توان بر اساس ماده‌های متعدد مورد استفاده‌اش دسته‌بندی کرد: سنگ، خاک رس، برنز، شیشه، مواد مصنوعی مختلف مانند کربن و فیبر.در واقع حساسیت او به مواد گوناگون نقطه‌ی آغازین آثارش هستند. به دلیل همین گستره‌ی فراخ مواد اولیه، هر انتخاب برای او ایده‌ای می‌سازد و فرم تازه‌ای برای مجسمه‌هایش ایجاد می‌کند؛ مجسمه ساز تمام مهارت و استعداد خود را بر روی مواد اولیه‌ی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و خود نیز به دریافت دانشی تازه نائل می‌شود. این-گونه گفتگویی که میان مخاطب و اثر شکل می‌گیرد تجربه‌ای متفاوت را شکل می‌دهد چون مواد مختلف احساسات مختلفی را هم به هنرمند و هم به ما به عنوان بیننده منتقل می‌کنند.Tony Cragg 2
آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز از مواد مختلفی ساخته شده بودند. از جمله مجسمه‌های پلاستیکی که با فرم‌هایی شگفت‌انگیز، چشم را درگیر پیچ و خم‌های غیرقابل پیش‌بینی خود می‌ساختند. علاقه‌ی او به این پلاستیک از آنجا نشات می‌گیرد که جز مواد مصنوعی به حساب می‌آید و علاوه بر آن نسبت به سنگ، چوب یا برنز اطلاعات خود ارجاع کمتری دارد. از نگاه او هنرمند ایده‌آل کیمیاگری است که وظیفه‌اش درآمیختن متریال مدرن با طنینی شاعرانه است. در راستای این دیدگاه و استفاده از مواد مختلف هم‌چنین وارد کردن اشیا معمولی و پیش افتاده در هنر، تونی کرگ آثاری با اشیای پلاستیکی غیرقابل استفاده یا دور ریخته شده خلق می‌کند. معمولا آن‌ها را بر زمین یا دیوار قرار می‌دهد و گاه می‌توان اشکال فیگوراتیو را در آن‌ها تشخیص داد.Tony Cragg 7
Tony Cragg 6 به دلیل تنوع در مواد اولیه ی مورد استفاده ی او در خلق اثر، نتایج و رفتارهای متفاوتی از آثارش نیز دریافت می‌شود. در برخی از این مجسمه‌ها، به دلیل وجود حفره ها و پیچ و خم‌ها که گاه خود شکل دهنده ی حجم‌ها هستند، چشم ناظر بر آن‌ها میلغزد و متوجه فضایی خارج از آن نیز می‌شود و در برخی دیگر توجه را به انعکاس‌ها و سایه‌ها جلب می‌کند.Tony Cragg 3
مجموعه‌ی دیدگاه point of view» ۲۰۰۴» طراحی‌های رایانه‌ای هستند از موجودات چند سر (hydra-headed) و بدنه‌ای اصلی که هرکدام شبیه به توده‌ی انباشته‌ای از صفحات افقی است که بر روی یکدیگر چرخیده اند. در واقع آنچه واقعا بر هم انباشته شده است طرحی یا مقطعی کلی از چهره یا نیم‌رخ انسان است: بینی‌ها، چانه‌ها، دهان‌ها و حفره‌های چشم. در این آثار می‌توان ارجاعاتی به اثر (the hats makes the man) از مکس ارنست (Max Ernst)، هنرمند دادائیستی یافت که کولاژی از کلاه‌های لبه دار است و برجی می‌سازد یا مجسمه نیم‌تنه‌ی موسولینی اثر فتوریستی رنتو برتلی (Renato Bertelli) که در آن چهره‌ی دیکتاتور را در ۳۶۰ درجه بر محوری ثابت چرخانده است.Tony Cragg 4
با مطالعه و دنبال کردن مجموعه آثار اوست که در تعدد میان فرم‌ها و مواد مخاطب می‌تواند به همگونی دیدگاه هنرمند پی ببرد.Tony Cragg 5

منابع:
https://www.theguardian.com/artanddesign/2011/jul/22/tony-cragg-sculpture-scottish-national
http://www.artmag.com/museums/a_suede/malmo/cragg.html

قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

tehran museum of contemporary art

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم  سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاه‌های مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد …

۰ comments
Tmoca nasser Oveisi 4

کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح …

۰ comments
parviz tanavoli 4

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | پرویز تناولی و شیرهای ایران

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت سوم: پرویز تناولی و شیرهای ایران سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور شیر، در بسیاری از قوم‌ها و فرهنگ‌ها به تعاریف و نمادهای مختلف در اسطوره، معماری، هنر و مذهب مورد توجه قرار گرفته است. نشانه‌های بارز حضور آن را در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، بناها و …

۰ comments
sculpture biennal 4

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت چهارم: “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران پس از ۶ سال در نیمه‌ی شهریورماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد! از نمونه‌های اولیه دوسالانه که در سال ۱۸۹۵ به عنوان رویدادی فرهنگی …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

ریرکریت تیراوانیجا

صد چهره قدرتمند جهان هنر | ریرکریت تیراوانیجا، هنرمندی که مناسبات را به اشیا ترجیح می‌دهد

صد چهره قدرتمند جهان هنر | ریرکریت تیراوانیجا هنرمندی، که مناسبات را به اشیا ترجیح ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.