سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت چهارم: “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور

هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران پس از ۶ سال در نیمه‌ی شهریورماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد!

sculpture biennal 4
سیره الموت، باربد گلشیری

از نمونه‌های اولیه دوسالانه که در سال ۱۸۹۵ به عنوان رویدادی فرهنگی در مقیاسی بزرگ افتتاح شد بایستی به بینال ونیز اشاره کرد که عامل منحصر به فردی در نمایش هنر معاصر بود. پس از آن شاهد برپایی دوسالانه‌های بسیاری در نقاط مختلف دنیا بوده‌ایم و عموما به عنوان نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر معاصر شناخته می‌شوند که به مسائل مربوط به اقتصاد هنر، جهانی شدن، نقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌پردازند.
با توجه به نقش مهمی که دوسالانه‌ها می‌توانند در هنر ایفا بکنند، اهمیت وجود تم آشکار می‌شود؛ در این‌صورت است که محور شکل‌گیری آن احداث شده و موضع‌گیری و رویکرد نمایشگاه نسبت به درونمایه‌ی موضوع مشخص می‌شود تا براساس آن نحوه‌ی انتخاب آثار و محل برگزاری صورت گیرد.

sculpture biennal 3
قابلیت بی پایان تفسیر واقعیت، مرضیه سرسریان

“وضعیت” تم مشخص شده در فراخوان هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران بود که در توضیح آن چنین بیان شده است :” امروز، هنرمند ایرانی در وضعیتی به آفرینشگری می‌پردازد که پیوسته خاستگاه و دغدغه‌های وطنی خود را در نسبت با تحولات برق‌آسای جامعۀ جهانی و موج فراگیر «جهانی‌شدن» می‌سنجد. از‌یک‌سو «وضعیتی» که هنرمند ایرانی در آن قرار گرفته پیوندی مستقیم با تسلسل اندیشه غربی ندارد و از سوی دیگر، خاطره قومی‌ هنرمند ایرانی رنگ‌ باخته و پیوند او با سنن تصویری زادگاهش تا حد زیادی گسیخته است… «وضعیت» ویژگی مشترک هنرمندان معاصر ما و تأمل بر آن ضرورتی فراگیر و امروزین است. دورنمای این گزینش را این پرسش رقم می‌زند که هنرمند امروزی چگونه می‌تواند با نگاه نقادانه و ژرفانگر رشته‌ای را بازیابدکه تجربه امروزش را به گذشته‌ و در عین حال به جهان چندپاره معاصرگره بزند.” در راستای پیش‌برد آشنایی هر چه بیشتر با نگاه معاصر به مجسمه در کنار این نمایشگاه، چندین همایش، نشست و سخنرانی برنامه ریزی و برگزار شد که به دبیری دکتر هلیا درابی صورت گرفت و عناوینی مانند: مجسمه از دریچه‌ی عکس، راهبردهای مفهوم‌گرایی در مجسمه‌سازی معاصر، اهمیت گسترش فضا در تکامل مجسمه‌سازی، مجسمه: درنگی در وضعیت و… را در بر می‌گرفت.

sculpture biennal 5
مقدمه-ای بر کتابخانه الف، مهسا الف

از میان ۶۵۶ اثر ارسالی در بخش مسابقه، ۱۰۵ اثر از ۸۱ هنرمند انتخاب شد هم‌چنین تعدادی اثر از هنرمندان مطرح کشور به عنوان هنرمندان مدعو در کنار آثار انتخاب شده به نمایش گذاشته شد. در انتخاب آثار راه‌یافته به موزه‌ی هنرهای معاصر هم‌چنین آثار برگزیده که در روز اختتامیه اعلام شدند، تلاش برای سوق دادن مسیر به سوی هر چه فراخ‌تر شدن مرزهای آنچه مجسمه می‌نامیم هویدا بود. در بیانیه‌ی داوران نیز ذکر شده است که :” هیات داوران از نقش خود از طریق انتخاب آثار برگزیده و پیام آن به هنرمندان و مخاطبین آگاه است و اذعان دارد که رشد مجسمه‌سازی نیازمند گسترش حیطه‌های آن همراه با تنوع هر چه بیشتر روش‌های آن است. با توجه به آثار ارائه شده، هیات داوران چیدمان‌های منتخب را راهی مناسب برای بیان درونمایه دوسالانه یافتند.”

sculpture biennal 2
واگیره، اثر پیمان شفیعی زاده

جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران و نگاه ویژه دوسالانه به باربد گلشیری برای اثر “سیره الموت” تعلق گرفت و تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به او اهدا شد. مهسا الف (احسنی) برای اثر “مقدمه ای بر کتابخانه الف” ، مرضیه سرسریان برای اثر “قابلیت بی پایان تفسیر واقعیت” و پیمان شفیعی زاده برای اثر “واگیره” برگزیدگان دیگر این دوسالانه بودند که تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی دوسالانه را دریافت کردند.

sculpture biennal 1
واگیره، اثر پیمان شفیعی زاده

قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

tehran museum of contemporary art

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم  سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاه‌های مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد …

۰ comments
Tmoca nasser Oveisi 4

کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح …

۰ comments
parviz tanavoli 4

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | پرویز تناولی و شیرهای ایران

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت سوم: پرویز تناولی و شیرهای ایران سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور شیر، در بسیاری از قوم‌ها و فرهنگ‌ها به تعاریف و نمادهای مختلف در اسطوره، معماری، هنر و مذهب مورد توجه قرار گرفته است. نشانه‌های بارز حضور آن را در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، بناها و …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهران

تونی کرگ | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

تونی کرگ و هم‌نشینی مواد | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.