سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

در این پرونده مروری دارریم بر نقد نمایشگاه هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۳۵ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه،  پر مخاطب ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که سومین سال خود را بی وقفه سپری می‌کند و هرهفته جمعه‌ها از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

لیست زیر به لحاظ زمانی از  نقدهای اخیر آغاز می‌شود در ادامه مروزی بر هنرمندانی که در سال گذشته توسط جاوید رمضانی رصد شده اند:

anne mohammad tatari 15

دشت‌های ما نجیبند، نقد نمایشگاه آنه محمد تاتاری در اعتماد

نقدی بر نمایشگاه آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد دشت‌های ما نجیبند سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنر بدوی یا پیش از تاریخ واژه‌ای است که به مراحل نخستین خلاقیت هنری انسان اطلاق می‌گردد. این بدویت در ذهن با خام‌دستی و ناتوانی در بازنمایی تصویری عجین است. اما امروز درک انسان از هنر در …

۰ comments
from where to where soroosh milanizadeh 5

«از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده، مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر

نقدی بر نمایشگاه «از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده در گالری ثالث مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی واژه شهود intuition را ابتدا به حدس ترجمه کرده‌اند. تبدیل معنایی این واژه به شهود ناشی از تطور ذهن چند لایـه متفکران ایرانی بود. اگرچه همچنـان مـی‌تـوان در شـهود …

۰ comments
ahmad vakili 10

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی نقدی بر نمایشگاه طراحی و نقاشی احمد وکیلی در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  طی سالیان مدید از ده سی تا امروز طراحی در هنر ایران پیشرفت بسیاری نموده است. تمام نحله‌های نقاشی مدرن  در این سال‌ها به نوعی طراحی کرده‌اند. اما جریان هنرمندان …

۰ comments
jahangir shahdadi 4

تعلیق ایرانی هنر، نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی

نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی در گالری ۱۴ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تعلیق ایرانی هنر طبیعت‌گرایی در هنر کمترین پیوندی با محتوای اصل اثر ندارد. نقاشی از یک گل شاید به هیچ چیزی روی زمین شبیه نباشد. هیچ دستورالعملی در خصوص مضمون برای هنر سنت مدار و یا هنر غربی وجود …

۰ comments
taher pour heidari homa art gallery 4

«پرولترها» نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما

«پرولترها» در نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما نقدی بر نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی ارسطو مفهوم برده را اینچنین شرح می‌دهد: برده آن کسی است که در منطق تا آنجا مشارکت می‌کند که آن را احساس می‌کند، (aesthesis)، اما نه در آن حد که آن منطق را از …

۰ comments
ali nasir 6

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر نقدی بر نمایشگاه علی نصیر در گالری اُ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در هنگام اولین بارش زمستانی در مکان جدید گالری اُ به نمایشگاهی وارد می شویم که نقاشی تنها در مقام یک پدیده مستقل مطرح می‌شود. مجموعه‌ای از رنگ‌های فام و درخشان با لحنی آزاد و …

۰ comments
ahmad esfandiari 5

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم نقدی بر «نقاش آبی‌ها» آثار احمد اسفندیاری در گالری آرت سنتر سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی زنده‌یاد احمد اسفندیاری (۱۳۹۱-۱۳۰۱) در تهران متولد شد. وی بعد از گذراندن دوره دبیرستان و پشت سر گذاشتن کنکور، وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران گردید. سال‌های ۱۳۲۰ زمان …

۰ comments
ali golestaneh 8

تقدس کار | نقدی بر نمایشگاه علی گلستانه

نقدی بر نمایشگاه «گل یاس بنفش» در گالری مریم فصیحی هرندی سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تقدس کار هنرمند چون دوستدار تجربه ناب است به موضوعات و اعیانی که پیش‌تر از معنا اشباع شده‌اند رضایت نمی‌دهد. این به آن معناست؛ که در برخورد با تصویر یک منظره هنگامی که کلیه زوایا، رنگ‌ها، بافت‌ها و …

۰ comments
mehdi hosseini 1

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند نقدی بر نمایشگاه سیلک اسکرین مهدی حسینی در گالری هور سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تلفیق دو امر عینی و ذهنی و یا وحدت در نظام عقلانی و حسانی شرط تعیین کننده هر کنکاش هنری است. این دو ستون متضاد را می‌توان در کلیه رفتارهای ابواب …

۰ comments
daryoush gharahzad 2

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی نقدی بر نمایشگاه «لطفا وارد چمن شوید» در گالری چهارده سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی «طبیعت امروز حقیقتی است که با حقایق متعدد انسانی درگیر و احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش بازبینی دارند.» عبارت کیوریتورینگ در فرهنگ هنر غربی امروز نسبت به گذشته در موقعیت‌های بسیار وسیع‌تری …

۰ comments
alireza spahbod 8

علیرضا اسپهبد | قدرت، شهوت و خرد

علیرضا اسپهبد | قدرت، شهوت و خرد نقدی بر آثار علیرضا اسپهبد در گالری فرمانفرما سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی بی‌شک نقاش راوی بی‌طرف مقولات قابل دیدن نیست و ارائه نقوش تزیینی و یا نقل زیبایی محسوس تنها امکانی برای بیان و نگرش خاص هنرمند است. نقاشان به مانند دروازه‌های ذهن آدمی مفاهیم و …

۰ comments
hamed aslanian 1

حامد اصلانیان | معجزه‌ نقاشی

حامد اصلانیان | معجزه‌ نقاشی نقدی بر نمایشگاه حامد اصلانیان در کاما گالری سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی«هنرمند مخترع مکان‌هاست؛ او فضاها را شکل داده و تجسم می‌بخشد که پیش از این ناممکن و نااندیشیدنی بوده‌اند.» (جورج دیدی Georges Didi -1980) زمانی که در کنش‌های متفاوت هنرمندان تأمل می‌کنیم نقطه تلاقی‌ای به نام خلاقیت …

۰ comments
adel sadedin lovers

عادل سعدالدین | هرجایی بیرون از این جهان  

عادل سعدالدین | هرجایی بیرون از این جهان سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی برگرفته از شعری از بودلر آیا خواب انسان شناختی انسان محوران کماکان ادامه دارد. آیا کسی در این زمین، بن‌بست‌های ذاتی اومانیسم را ندیده است. مگر ما با درخت و خورشید و آسمان پیمان نبستیم آن هنگام که تمدنی کوچک بودیم. …

۰ comments
reza nosrati 2

رضا نصرتی | از دکوراتیو تا ساختارهای ضد زیبا

رضا نصرتی | از دکوراتیو تا ساختارهای ضد زیبا نقدی بر نمایشگاه رضا نصرتی در گالری ساربان سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی چه رابطه‌ای بین فرم و محتوا استوار است. از منظر بسیاری از هنرمندان فرم اصلی‌ترین پایه و بازتاب کنکاش عملی و ذهنی هنرمند است؛ به نوعی برای تکیه بر ادراک مبتنی بر …

۰ comments
basam alrasam 1

باسم الرسام | شاعران در عصر لوله‌ها

شاعران در عصر لوله‌ها نقدی بر نمایشگاه باسم الرسام در گالری الهه سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی گفته‌اند ماندن میان زمین و آسمان، ولادت و مرگ شاعران را پدید آورده است. شعر سعی می‌کند تا خانه‌ای بسازد و آدمی در آن سکنی گزیند تا از بی‌وطنی و سرگردانی که ذات بشر در آن پوشیده …

۰ comments
omid masoumi 7

جهان فانتزی و صداقت بی پروای امید معصومی

نقدی بر نمایشگاه امید معصومی در گالری دلگشا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی آیا می‌توان ملاک خلاقیت یک هنرمند را نگاه متفاوت وی دانست. نگاهی که در پی پیوند برقرار کردن بین محیط پیرامون و عناصر نامرتبط تصویری زندگی روزمره است. این پیوند با چه امکانی رخ می‌دهد. چه مفهومی تمام اشیا و پدیده‌های …

۰ comments
akbar nikanpour44

اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون

اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون نقدی بر نمایشگاه اکبر نیکان پور در گالری ثالث سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در آموزش هنر کودک، علایق، توانایی‌ها و نیازهای پر معنای او وی را در جایگاه کلیدی قرار می‌دهد، بر اساس این دیدگاه، هنر عبارت است از توضیح و تبیین تغییرات کودک در …

۰ comments
maryam salour

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران نقدی بر نمایشگاه «قاصدک» در گالری ایرانشهر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در هنر ایران طبیعت نقشی والا داشته است. ایرانیان سعی در حفظ و نگهداری مظاهر طبیعی داشته و در میان عناصر طبیعی مورد توجه هنرمندان ایرانی، خاک جایگاهی خاص را به …

۰ comments
5 ‘Where do I come from ’ 2013

حسین والامنش هنرمندی دغدغه‌مند و ایده پرداز

حسین والامنش هنرمندی دغدغه مند و ایده پرداز نقدی بر نمایشگاه حسین والامنش در گالری پروژه‌‌های آران با عنوان «از کجا آمده‌ام» سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی براساس ثبت تاریخ، اصطلاح هنر مفهومی به جریانی اطلاق می‌شود که اوج آن بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۲ میلادی در غرب بوده است. آنچه هنر مفهومی را …

۰ comments
vahid mohamdi3

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی نقدی بر نمایشگاه وحید محمدی در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی واقع‌گرای اندیشمند سهروردی فیلسوف و حکیم مسلمان با ارایه نظریه حکمت اشراق، نور را در جایگاهی والا و دارای مراتب تجلی متفاوتی نسبت به هستی‌شناسی ایران اسلامی قرار می‌دهد، آنچنان‌که نور ملکوتی جزء عناصر …

۰ comments
arman stepanian 5

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر بهتر

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر، بهتر نقدی بر آثار آرمان استپانیان سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در پارکینگ پروانه من بسیاری از تصاویر را که کسی به دنبال آن نیست خریداری می‌کنم. عکس‌های قدیمی، تصاویر خانوادگی بی‌ارزش، مکان‌های نامعلوم یا تبلیغات قدیمی، فیلم‌ها و کارت پستال‌های ساده و دیده نشده. این تصاویر را …

۰ comments
saeed emdadian 1

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز نقدی بر نمایشگاه سعید امدادیان در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشی منظره از ابتدای پیدایش آن نه تنها چهره‌ی فیزیکی جهان را بازنمود کرده است؛ بلکه رابطه‌ی انسان و طبیعت و در نهایت روابط انسان‌ها در طبیعت را هم به تصویر کشیده است. در …

۰ comments
kayoumarth kiasat sareban 7

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان من زندگی را انتخاب نمودم سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی مرگ هستی را بر انسان مکشوف می‌کند. در سرشت سوگناک زندگی، انسان در جستجوی امید می‌زید، ابدیت چهره‌ای رازآلود و جاودانه دارد. انسان از نیستی گریزان است و جاودانگی دغدغه‌ی این موجود فانی …

۰ comments
delgosha gallery 11

نقد نمایشگاه نیاز باباتبار در گالری دلگشا با عنوان آبرون

نقدی بر نمایشگاه نیاز باباتبار در گالری دلگشا با عنوان آبرون «آیرونی» سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی آیرونی شگردی از بیان است که در ادبیات نمودی روایی، نقاشی و داستانی دارد. و با مفهومی متفاوت، مطایبه‌آمیز، متضاد و مخالف با ظاهر کلام بیان می‌شود، به عبارتی آیرونی که از واژه لاتین یونانی Eironeia گرفته …

۰ comments
saman farhang did gallery 6

واریانس نقاشی‌های سامان فرهنگی در گالری دید

 نمایشگاه نقاشی  واریانس سامان فرهنگی در گالری دید سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی ابداعات و ارزش‌های جسورانه در هنر مدرن به شکل وسیعی ظهور کرده و پذیرفته شده است. اینکه هنرمندان به ظاهر طبیعت اکتفا نکنند حاصل جریان‌های متفاوتی است؛ که عمده‌ی آن، توجه انسان به چگونگی روند آنچه در ذهن رخ می‌دهد است …

۰ comments
reza doust gallery homa 12

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها

رضا دوست | نقد نمایشگاه نقاشی برای رنگ‌ها نمایشگاه آتلیه به مثابه پرتره در گالری هما سایت تندیس قلم جاوید رمضانی نقاشی برای رنگ‌ها رهیافت هنر جدید در تقابل با هنر بومی و سنتی، فراخواندن اندیشه‌ و فردیت برای ایجاد تغییر است. این تغییر در بافت اندیشه‌ی فکری غرب و شرق نمادی از عصر جدید …

۰ comments
hamed nouraei azad art gallery 8

فقدان دوران فلز نقد نمایشگاه ۲:۳۰ دقیقه بامداد حامد نورایی

فقدان دوران فلز نقدی بر نمایشگاه ۲:۳۰ دقیقه بامداد حامد نورایی گالری طراحان آزاد سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی فقدان دوران فلز ما انسان‌ها را خالقان معنای نشانه‌ها می‌دانند. عالمان معتقدند ما هستیم که معانی نشانه‌ها را می‌سازیم. این فعل با اعمال معنابخش انجام می‌گیرد؛ اشیا و نشانه‌ها به خودی خود معنایی ندارند، زمانی …

۰ comments
Tehran Museum of Contemporary Art 101

پیکاسو، گوگن، پولاک، وارهول و دیگران در تهران

پیکاسو، گوگن، پولاک، وارهول و دیگران در تهران نقدی بر نمایش آثار مشاهیر هنر جهان از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مسافران برلین و رم سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی ریشه‌ی کلمه‌ی موزه از واژه‌ی یونانی موزی   mouseim به معنای مقر زندگی موز  mouse  الهه‌ی هنر و صنعت اساطیر یونان گرفته شده است. این …

۰ comments
omid bazmandegan 5

نقد نقاشی‌های امید بازماندگان در خلوت زیستی خود

در گالری اُ
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
حضور رنگ قرمز در جایگاه نشانه‌شناسی به لحاظ وفور در آثار هنرمند در سطوح متفاوتی مانند جاده، بستر زمین محصور و پیراهن مرد ایستاده و غیره… نوعی عمد و تاکتیک عقلی را نشان می‌دهد که اصالت مناظر هنرمند را تهدید می‌کند، گویی این کنش نوعی رفتار برای انسجام مجموعه است تا حقیقتی عینی در نوع نگاه نقاش به زیست بوم خود… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
pariushe ganji

نقدی بر نمایشگاه شب روز شب پری یوش ‌گنجی در گالری ایرانشهر

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
از منظر پری یوش ‌گنجی همه‌نماهای بیرونی طبیعت صورتکی است که از حیث دیداری نمودار نیروهایی از طبیعت است که در قالب‌های خود، جوشش شور زندگی را نشان می‌دهند، جریان سیالِ نیروی حیات نماینده‌ی حقیقت والاتری از هستی است که هنرمند سعی در ارائه آن دارد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
ehsan ziaii 1

نقد نمایشگاه احسان ضیائی در گالری شیرین

هنر نزد ایران است بس
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
…به هیچ روی معلوم نیست که مرزهای «هنر مفهومی» را کجا باید ترسیم کرد و کدام هنرمندان و کدام آثار هنری را در ذیل آن قرار داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
azin rostami 18

فابل های بی‌نشان | نقدی بر نمایشگاه نقاشی آذین رستمی

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
فابل را در معنی قصه و یا حکایت گفته‌اند، در ادبیات و سبک‌های ادبی Fable داستان کوتاه و قصه‌های منثور و منظومی است که از زبان حیوانات نقل شده است… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
karim nasr 17 1

گاهی درختان واقعی‌اند | نقدی بر نمایشگاه کریم نصر گالری بن

میراث متروک
به قلم جاوید رمضانی
کریم نصر نویسنده‌ای پرتوان و پژوهشگر است که علی رغم مخالفت مشهودش با فلسفه و هنر مفهومی، دارای ذهنی نقاد و عقلانی در حوزه نظری هنر می‌باشد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
flat land 1

نقدی بر نمایشگاه پختستان | گالری شیرین

گسترش تخیل در همکاری ادبیات و هنرهای تجسمی
به قلم جاوید رمضانی
پختستان سرزمین دوبعدی است که مربع، یکی از ساکنان و راوی داستان، زندگی خود را در این سرزمین و نیز تجربه‌هایش را از جهان‌های یک بعدی و سه بعدی در آن روایت کرده است. این روایت دارای سویه و لایه‌های متعددی است… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

 

 

 

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

محمد ابراهیم جعفری نامه ماه فروردین

نامه ماه فروردین | بهار ۹۷ و آغاز رفتن‌ها

نامه ماه فروردین | بهار ۹۷ و آغاز رفتن‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.