یکشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۷
خانه | عکاسی | نقد نمایشگاه یاسمین اشکبوس، اسب حیوان نجیبی است…

نقد نمایشگاه یاسمین اشکبوس، اسب حیوان نجیبی است…

نقدی بر نمایشگاه چیزی شبیه یک رویا- عکس های یاسمین اشکبوس گالری ایوان
اسب حیوان نجیبی است…

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

yasamin ashkboos 10

اسب حیوانی است که زیبایی او همواره مورد تحسین بشر بوده است و از همین رو این حیوان در سیر تاریخ تمدن و هنر بشری حضوری پر رنگ و تاثیر گذار دارد.
در دوران هنر رمانتیک اسب سوژه نقاشان بسیاری قرار گرفت، زیرا زیبایی، سرعت، قدرت و طبیعت سرکش و نجیب او همچون شور مکتب رماتیسیزم برهمه قواعد بسته و دست و پاگیر کلاسیک می‌تازد، زیرا در آن حرکت و انرژی در کنار تناسب طبیعی قرار می‌گرفت و با یال‌های افشان او به اهتزار در می‌آمد.yasamin ashkboos 3
اسب همچنین نمادی از شرق اگزوتیک، دور و اسرارآمیز است و در ادبیات فارسی و عرب نیز اسب جایگاهی اسطوره‌ای و نمادین دارد و در ادبیات عرفانی نیز اسب نماد تقرب و سلوک است.
یاسمین اشکبوس در نمایشگاهی که در گالری ایوان برگزار نموده، مجموعه‌ عکسی با عنوان«چیزی شبیه یک رویا» را به تماشا گذاشته‌است که سوژه اصلی آن اسب است.
او اسب‌های خود را به صورتی رویاگونه و در پس زمینه‌ای سفید و بدون جزئیات ترسیم کرده و در اندازه‌ای بزرگ ارائه داده‌است. در آثار او اسب تنها یا تکثیر شده‌است و به صورت بافتی مواج در سطح سفید تابلو در حرکت است، در بیشتر آثار انسان یا سوارکار دیده نمی‌شود و در صورت حضور نیز با اسب یکی شده و در آن محو شده‌است.yasamin ashkboos 6
آثار اشکبوس همان‌گونه که خود نیز در بیانیه نمایشگاه بر آن تاکید کرده به سمت زیبایی‌شناسی نقاشانه رفته‌اند و او تلاش نموده با استفاده از تکنیک‌های مختلف عکاسی مانند نوردهی طولانی، دبل اکسپوژر، اور اکسپوز و غیره تصاویری رویایی از اسب را خلق کند که همان‌طور که گفته شد، واجد فرمی رمانتیک باشند.
آثار اشکبوس بیش از اینکه بر جنبه‌های شرقی اسب تاکید داشته یا حتی به آن اشاره‌ای بکند، به سمت رویکردی رمانتیک است، استفاده از زیبایی شناسی شاعرانه، رها و رویایی مکتب رمانتیسیزم در همخوانی با اسبی در حرکتی که در بستر خواب‌گونه سفید محو شده آثار او را بیش از پیش در حوزه هنر رمانتیک قرار می‌دهد.yasamin ashkboos 14
هرچند تعریف واژه رمانتیسیزم موردی مناقشه برانگیز است اما به طور کلی می‌توان گفت: « اصطلاح رمانتیک به معنای گفتار و نوشتاری است که تخیل برانگیز بوده و به توصیف مناظر و مکان‌های طبیعی، بیان آزاد حساسیت‌های انسان و احساسات او می‌پردازد و تائیدی بر حقوق فردی است.» [۱]
همچنین از شاخص‌ترین مضامین به کار رفته در مکتب رمانتیک نیز می‌توان به عشق، مناظر طبیعی، امور رمزآمیز و هر آن‌چیزی اشاره کرد که از تعاریف خشک کلاسیک فاصله گرفته و بیشتر انسانی و بیشتر زمینی می‌شود، اموری شورانگیز و مرتبط با اشتیاق انسانی و لذت‌ حسی. «واژه ی رمانتیک از واژه ی فرانسوی ” رُمانس” – به معنای داستان تخیلی قرون وسطایی که به زبان‌های لاتینی نوشته می شد – مشتق شده است. و در اصطلاح تاریخ هنر و نقد هنری به کاربرد صور به صورت نااستوار، غیر منطقی، شخصی و بیانگر در هر اثر هنری اشاره دارد.» [۲]yasamin ashkboos 8
بنابراین او آثارش را برای برانگیختن احساسات شاعرانه و رمانتیک و با توجه به زیبایی حسانی آفریده است، آثار او واجد لذتی زمینی و بصری هستند و با توجه به نحوه ارائه به هدف اصلی خود که جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه است نزدیک شده‌اند.
همچنین امروزه اسب از تفریحات طبقه فرادست محسوب می‌شود و تکیه بر تصویر این حیوان زیبا با تاریخ گسترده تصویری پشت سرش و افزودن رنگ و بوی شاعرانه به آن بیش از پیش موقعیت آن را به عنوان اثری قابل عرضه تثبیت کرده‌است.yasamin ashkboos 11

پی نوشت: 

۱- مجله ادبی هیچستان مکتب رمانتیسم به زبان ساده، فرحناز علیزاده، ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

۲- www.akkasee.com: آشنایی با سبک های هنری، ساناز نافذ، ۱۶ آذر ۱۳۸۴

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید: 

نقد نمایشگاه اله‌یار نجفی | پیکر تازه، پیکر بیچاره

نقدی بر نمایشگاه اله یار نجفی در گالری آران پیکر تازه، پیکر بیچاره سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر شهر معنای پیچیده زندگی، خانه، مکان و … است، جایی که مردم در آن زندگی و کار می‌کنند. مجموعه‌ای از مناسبات که به نحوی زنجیره‌ای به یکدیگر اتصال دارند. اله‌یار نجفی متولد ۱۳۵۹ و هنرمند …

۰ comments

کمی دورتر در گالری راه ابریشم | منظره در توازنی ناهمگون

نقدی بر نمایشگاه کمی دورتر در گالری راه ابریشم پارک لاله منظره در توازنی ناهمگون سایت تندیس ببه قلم مریم روشن فکر  بدون هیچ‌گونه گزاره‌ای نمایشگاه کمی‌دورتر در گالری راه ابریشم آغوش خود را به روی مخاطبین می‌گشاید. نمایشگاهی از آثار چهار عکاس که مجموعه‌ای از مناظر خود را برای نمایش به این گالری آورده‌اند. …

۰ comments

من غول یاسمن بازارگان با درک یکپارچگی

نقدی بر آثار یاسمن بازارگان با عنوان« من غول» در گالری سایه درک یکپارچگی سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر درون‌نگری امری بود که در اواخر قرن نوزدهم از فلسفه به روان‌شناسی وارد شد و در این حوزه مسیری علمی را در پیش گرفت و شکلی جدید یافت و از این زمان به بعد بررسی …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی | بازگشت به شکوه عکاسانه

بازگشت به شکوه عکاسانه نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی، گالری پلتفرم۳ سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر اوج شکوه عکاسی لحظه‌ایست که فن و هنر در هم ادغام می‌شوند و چیزی خلق می‌شود که تجسم رویای چندهزارساله تاریخ هنر برای بازنمایی جهان بیرونی است. حسین بهرامی از جمله آخرین سنگرهای به جا …

۰ comments

نمایشگاه عکس کیوان عسگری، آن بالا در تنهایی و سکوت

نگاهی به نمایشگاه عکس کیوان عسگری در گالری فرشته آن بالا در تنهایی و سکوت سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر «آن‌چه در انسان بزرگ است این است که او پل است نه غایت[۱]» (نیچه) انسان در طول عمر خود برای زیستنش معناهای متفاوتی را پرداخته ‌است، او در راهی که رفته ‌است همواره با …

۰ comments

امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی

امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی نقدی بر نمایشگاه «خالی سپید دشت» عکس های امید طاری فرد در گالری آتبین سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر آسمان بلند دشت‌های وسیع فلات ایران در حال خداحافظی با گونه جانوری خاصی است که به یوز ایرانی شهرت دارد. به نظر می‌رسد …

۰ comments

مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان

مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان نقدی بر نمایشگاه «بیره و ری، یادآوری»، نگارخانه دلگشا سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر هنر بدوی یا پریمیتیو، به گونه‌ای از هنر اطلاق می‌شود که در آن عناصر و رفتارهای ساختاری هنر اقوام بدوی دیده می‌شود، این نوع هنر در اواخر قرن نوزدهم توسط هنرمندان اروپایی به …

۰ comments

نقد نمایشگاه عکس ژیلا مختاری «دیوانه نبودن خود شکلی از دیوانگی»

نگاهی به نمایشگاه عکس دیوانگی منهای یک ثانیه، ژیلا مختاری در گالری شیرین جزء و کل و همه اینها با هم سایت تندیس مریم روشن فکر پاسکال می‌گفت « دیوانگی بشر آن‌چنان ضروری است که دیوانه نبودن خود شکل دیگری از دیوانگی است.» فوکو کتاب تاریخ جنون خود را با این جمله آغاز می‌کند. کتابی …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگ‌های گذشته

نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگ‌های گذشته  نگارخانه شماره ۲ نیاوران سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر  «آن هنگام که خلقت آغاز شد و ماشین زمان به حرکت درآمد گذشته شکل گرفت و حسرت از دست رفته‌ها معنا پیدا کرد و نوستالژیا آغاز شد.» این جمله آغاز نمایشگاهی است با عنوان نوستالژیا، مفهومی که برگذشته …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

شهید العلم عکاس بنگلادشی

در جریان دستگیری شهید العلم، عکاس بنگلادشی چه گذشت

در جریان دستگیری شهید العلم، عکاس بنگلادشی چه گذشت سایت تندیس ترجمه نرگس بهروزیان داکا، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.