جمعه , ۱ تیر ۱۳۹۷
خانه | نقاشی | دشت‌های ما نجیبند، نقد نمایشگاه آنه محمد تاتاری در اعتماد

دشت‌های ما نجیبند، نقد نمایشگاه آنه محمد تاتاری در اعتماد

نقدی بر نمایشگاه آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد
دشت‌های ما نجیبند

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

anne mohammad tatari 5 هنر بدوی یا پیش از تاریخ واژه‌ای است که به مراحل نخستین خلاقیت هنری انسان اطلاق می‌گردد. این بدویت در ذهن با خام‌دستی و ناتوانی در بازنمایی تصویری عجین است. اما امروز درک انسان از هنر در گرو فهم او از جهان هستی است و استوار بر نظریات فردی و یا تکثر نگاه‌های متعدد به چیستی زندگی و چگونگی آن است. به این ترتیب نگاه به هنربدوی تغییر کرد.anne mohammad tatari 1

مرحله آغازین نوشتار و ایجاد ارتباط، همینطور پدیدار کردن ابژه‌ای نو با تصویر و خلق آن بر بدنه غارها آغاز شده است.

درک روانشناختی و تمسک به سمبل‌های اسطوره‌ای برای فهم روان انسانی در ابتدای قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم بشریت را به جهان درونی خود تا حدودی واقف نمود. این مهم رابطه عاطفی و جذابیت تصویرسازان نخستین را پدیدار گرداند.anne mohammad tatari 19

در ابتدای قرن بیستم  زمانی که از منظر نظریه هنر برای هنرشکل گرفت، خلق کردن در مسیری بود که در آن هنرمندان به سمت الحان دیده نشده و بررسی تاریخ تصویرسازانه تمدن بشری و جوامع بدوی رفتند. هنرمندانی مانند هانری روسو فرانسوی و یا پابلو پیکاسو به خرده فرهنگ‌ها توجه نمودند و به این ترتیب خصلت غیر عقلانی و انگیزشی این تصاویر، مورد توجه جهان هنر قرار گرفت و پس از آن یکی از شاخه‌ها و گرایش‌های هنری معاصر، با توجه به این نگاه هویدا گردید و هنرمندان بسیاری حتی در زمان معاصر با تاسی به این جریان هنری آثار خود را شکل داده‌اند.anne mohammad tatari 4

این هفته گالری اعتماد مهمان آثار هنرمندی است که تصاویر خود را با تکیه بر قومیت خود و آثار هنری بومی خلق نموده‌است.

آنه‌محمد تاتاری، متولد ۱۳۳۶ در گنبد کاووس است و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران را دارد. او برپایی بیش از پنجاه نمایشگاه داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد. آثار تاتاری در موزه بریتانیای لندن، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگستان هنر و موزه امام علی(ع) موجودند.

ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه وی در استفاده از نقوش و بافته‌ها و مراسم و آئین‌ها و روایات و قصه‌ها شکل گرفته‌اند.anne mohammad tatari 13

وی با بازنمایی زنان در چادرهای ترکمن و استفاده از فضاسازی با اشیأ بومی و صنایع دستی این اقوام، خلق آثارش را آغاز نمود و سپس با تکیه بر سنت نگارگری، بوم نقاشی را از نقوش و رنگ‌های الوان انباشت نموده است، وی با تکیه بر کلاژ پارچه، رنگ و چاپ باتیک در طی بیست‌سال گذشته جهان شخصی خود را  آفریده است.

 پرسوناژهای معمول تاتاری زنان، اسبان و گل‌های دشت‌های ترکمن صحرا می‌باشند. اما در این کارنما وی به سمت نگاهی مفهومی رفته که حاصل آن دستاوردی امروزین از بازنمایی مسائل روزمره زیست انسان‌ها است.

استاد نقاش در جایی گفته‌است که من تصویرگر فرهنگ، آداب و اعتقادات قوم و ملت خود هستم. فرهنگ و رسومی که در نقوش کاشیکاری ما، فرش و تکه دوزی‌های ما و حتی باورهای عاشورایی ما نهفته است.anne mohammad tatari 6

باور تاتاری به روشنی، نور و ناجی ، در انسان‌های ایستاده و منتظرش به خوبی محسوس است، این انسان‌ها در حال انجام مراسم، رقص‌ها و آئین‌هایی هستند که باورهای خود را جامه عمل بپوشانند.

از نظر نقاش هنر ایرانی فلسفی، عمیق، درونگرا و ذهنی است. نقاشی خوب آن است که تفکر و اندیشه متعالی را نشان دهد، هنر تاتاری متاثر از سنت‌های نگارگری ایرانی است اما به جرات می‌توان گفت که حضور پرتره‌های سیاستمداران، مشاهیر و حتی شخصیت‌های اسطوره‌ای مدرن غربی در میان جهان خیال‌ورزانه و آئینی نقاش، نقطه عطفی است که به سادگی قابل درک نمی‌باشد.anne mohammad tatari 15

عیش مخاطب آثار استاد در این فضا منقص شده، چه بسا ذهن نقاش نگران است، آنچنان که قطعه‌ای از جهان رسانه‌ها و اخبار پرتلاطم معاصر در میان بهشت خیالی وی ظهور کرده‌اند.

مگر انسان در آئین نگارگری ما اشرف مخلوقات نیست، مگر سنت نگارگری مکتب ترکمانان آق‌قویونلو در قرن هشتم هجری بر حضور انسان‌ها در پرده‌های تصویرگران شکل نگرفته است؟ انسان مثالی و متعالی نقاش با جهان تاریک سیاست و اضطراب درگیر شده‌است. تاتاری به مردم امروز و نجابت طبیعت دشت‌های ترکمن صحرا و هستی مخلوق خداوند را یادآوری نموده‌است.anne mohammad tatari 7

لازم به ذکر است نمایشگاه آنه محمد تاتاری تا ۲۸ فروردین در گالری اعتماد برقرار است.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید: 

from where to where soroosh milanizadeh 5

«از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده، مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر

نقدی بر نمایشگاه «از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده در گالری ثالث مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی واژه شهود intuition را ابتدا به حدس ترجمه کرده‌اند. تبدیل معنایی این واژه به شهود ناشی از تطور ذهن چند لایـه متفکران ایرانی بود. اگرچه همچنـان مـی‌تـوان در شـهود …

۰ comments
ahmad vakili 10

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی نقدی بر نمایشگاه طراحی و نقاشی احمد وکیلی در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  طی سالیان مدید از ده سی تا امروز طراحی در هنر ایران پیشرفت بسیاری نموده است. تمام نحله‌های نقاشی مدرن  در این سال‌ها به نوعی طراحی کرده‌اند. اما جریان هنرمندان …

۰ comments
jahangir shahdadi 4

تعلیق ایرانی هنر، نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی

نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی در گالری ۱۴ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تعلیق ایرانی هنر طبیعت‌گرایی در هنر کمترین پیوندی با محتوای اصل اثر ندارد. نقاشی از یک گل شاید به هیچ چیزی روی زمین شبیه نباشد. هیچ دستورالعملی در خصوص مضمون برای هنر سنت مدار و یا هنر غربی وجود …

۰ comments
taher pour heidari homa art gallery 4

«پرولترها» نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما

«پرولترها» در نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما نقدی بر نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی ارسطو مفهوم برده را اینچنین شرح می‌دهد: برده آن کسی است که در منطق تا آنجا مشارکت می‌کند که آن را احساس می‌کند، (aesthesis)، اما نه در آن حد که آن منطق را از …

۰ comments
ali nasir 6

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر نقدی بر نمایشگاه علی نصیر در گالری اُ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در هنگام اولین بارش زمستانی در مکان جدید گالری اُ به نمایشگاهی وارد می شویم که نقاشی تنها در مقام یک پدیده مستقل مطرح می‌شود. مجموعه‌ای از رنگ‌های فام و درخشان با لحنی آزاد و …

۰ comments
ahmad esfandiari 5

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم نقدی بر «نقاش آبی‌ها» آثار احمد اسفندیاری در گالری آرت سنتر سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی زنده‌یاد احمد اسفندیاری (۱۳۹۱-۱۳۰۱) در تهران متولد شد. وی بعد از گذراندن دوره دبیرستان و پشت سر گذاشتن کنکور، وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران گردید. سال‌های ۱۳۲۰ زمان …

۰ comments
ali golestaneh 8

تقدس کار | نقدی بر نمایشگاه علی گلستانه

نقدی بر نمایشگاه «گل یاس بنفش» در گالری مریم فصیحی هرندی سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تقدس کار هنرمند چون دوستدار تجربه ناب است به موضوعات و اعیانی که پیش‌تر از معنا اشباع شده‌اند رضایت نمی‌دهد. این به آن معناست؛ که در برخورد با تصویر یک منظره هنگامی که کلیه زوایا، رنگ‌ها، بافت‌ها و …

۰ comments
mehdi hosseini 1

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند نقدی بر نمایشگاه سیلک اسکرین مهدی حسینی در گالری هور سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تلفیق دو امر عینی و ذهنی و یا وحدت در نظام عقلانی و حسانی شرط تعیین کننده هر کنکاش هنری است. این دو ستون متضاد را می‌توان در کلیه رفتارهای ابواب …

۰ comments
daryoush gharahzad 2

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی نقدی بر نمایشگاه «لطفا وارد چمن شوید» در گالری چهارده سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی «طبیعت امروز حقیقتی است که با حقایق متعدد انسانی درگیر و احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش بازبینی دارند.» عبارت کیوریتورینگ در فرهنگ هنر غربی امروز نسبت به گذشته در موقعیت‌های بسیار وسیع‌تری …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقش برجسته‌های هندسی محسن وزیری مقدم گالری اعتماد با همکاری بنیاد محسن وزیری مقدم

مروری بر نقش برجسته‌های هندسی محسن وزیری مقدم

مروری بر نقش برجسته‌های هندسی محسن وزیری مقدم گالری اعتماد با همکاری بنیاد محسن وزیری ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.