جمعه , ۱ تیر ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | فردیت مجعول، نگاهی به نمایشگاه سیاوش طلایی

فردیت مجعول، نگاهی به نمایشگاه سیاوش طلایی

نقدی به نمایشگاه انفرادی آثار سیاوش طلایی در گالری «اُ»
فردیت مجعول

سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده

siavash talai 1

به سختی می‌توان عنوان نمایشگاه نقاشی را برای اولین انفرادی سیاوش طلایی پذیرفت. این آثار بیشتر وام‌دار مجسمه‌سازی هستند. شیوه حجم پردازی فیگورها و قرار‌گیری یک آبجکت مرکزی در فضای خالی بوم، آثار را تبدیل به مجسمه‌هایی معلق کرده. این سردیس‌های بزرگ طلا اندود که شخصیت‌هایی ترکیبی را به نمایش می‌گذارند، اکثرا با عنوان سلف پ‍رتره ارایه شده‌اند. طلایی در قالب این سلف پ‍رتره‌ها هویت خود را در ترکیبی تاریخی-جغرافیایی جستجو می‌کند.siavash talai 8

پالت تک رنگ، سکون و سردی مجسمه‌وار صورت‌ها، رنگ گذاری مکانیکی آثار که با دقتی در حد نرم افزار مدلسازی انجام شده، تابلوها را در فاصله‌ای دور از مخاطب نگه می‌دارد. همچون تمثال خدایانی که باید در طاقچه بماند و امکان نزدیک شدن  بنده را از او سلب کند. تنها در معدودی آثار حرکت و تکرار و رنگ گذاری کم وسواس‌تر طلایی کمی کارکتر را زنده کرده که بنظر می‌رسد این آثار سیاه و سفید متعلق به مجموعه دیگری باشد. اما سردیس‌ها با آن چشم‌های خالی از نگاه، خود را در لایه‌ای رازآلود پنهان می‌دارند و تصوری از ارجاعات پیچیده معنایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.siavash talai 4

عاری کردن صورت‌ها از هرگونه بیانگری، اجرای فوق العاده مهندسی شده و خالی از ذره ای رومانتیسیسم یادآور تقسیم بندی صلب و جزمی هنر از منظر هگل است. بر این اساس آثار طلایی در دسته هنر نمادین قرار می‌گیرند اما بواقع طلایی تنها از سنت تصویری کلاسیک بهره می‌برد چراکه بواسطه برساختن تصاویر ترکیبی از پایبندی به اصول نمادپردازی کلاسیک سر باز می‌زند. کارکترهای التقاطی طلایی بیشتر شبیه مدل‌سازی برای یک بازی کام‍پیوتری یا داستان تخیلی هستند تا آنکه تصویری از کمالگرایی کلاسیک ارایه دهند.siavash talai 3

اجرای تکنولوژی محور و خاصیت ترکیبی بودن فیگورها تمهیدی است که طلایی برای معاصریت بخشیدن به آثارش بکار می‌بندد. فرم کلی آثار پایبند به قواعد کلاسیک است اما رنگ گذاری اگرچه بسیار قانون‌مند است از قواعد تفکیک سطوح دیجیتال پیروی می‌کند. گویی در این آثار فرم و مضمون کلاسیک در قالبی بدلی بازسازی شده تا آن شکوه کمال مطلق را به پرسش بگیرد. تصویر نهایی ایده آلیسمی جعلی را نمایندگی می‌کند که هیچ زمینه توجیهی ندارد، همچون بدلکاری که چند صحنه کوتاه به جای قهرمان اصلی بازی می‌کند. اما از سوی دیگر نگاه کمال‌گرا و بیرون‌ایستای هنرمند که در ویژگی‌های فرمی و بصری آثار خودنمایی می‌کند، این معاصریت را کمرنگ کرده. آثار جایی میان اصل و بدل معلق مانده‌اند، و می‌توان گفت در این ترکیب، اجزا خاصیت خود را از دست داده و در فرم مرکزی ذوب شده‌اند، همانگونه که فردیت خالق آثار در نشانه‌های عام فیگورها از بین رفته است.siavash talai 7

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

 

rashidi07

علیرضا رشیدی، برق اغواگرِ چیزی به نام «هنر»

علیرضا رشیدی، برق اغواگرِ چیزی به نام «هنر» نقدی بر نمایش انفرادی آثار علیرضا رشیدی با عنوان زی(Live) در گالری ثالث سایت تندیس: به قلم سحر افتخارزاده جمجمه که موتیف اصلی آثار علیرضا رشیدی محسوب می‌شود، المان مرکزی ژانر «یادآوری مرگ» است، اما بنظر می‌رسد این هنرمند بیش از آن که به این آموزه وابسته …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

میر محمد فتاحی، تو خود نیز به یادآر!

میر محمد فتاحی، تو خود نیز به یادآر! نقدی به «یاد-آوری»؛ نمایش انفرادی آثار میر محمد فتاحی در گالری زیرزمین دستان سایت تندیس: به قلم سحر افتخارزاده Memento Mori (به یادآر که تو نیز خواهی مرد!) از موضوعاتی است که هنرمندان بسیاری در آثار خود به آن پرداخته‌اند. یادآوری مرگ محدود به دوره و فرهنگ …

۰ comments
yahya gomar sales gallery 4

زهردان‌ها و جام و حوری یحیی گمار و همین و بس

نگاهی به نمایشگاه نقاشی یحیی گمار در گالری ثالث زهردان‌ها و جام و حوری و همین و بس سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده اولین چیزی که در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند، نبودن متنی بعنوان استیتمنت(گزاره) هنرمند است. گمار در پاسخ به چرایی این کمبود می‌گوید؛ “آنجا که کلام از گفتن چیزی قاصر …

۰ comments
smart03 1

مهدی نعمتی، کشتن تجارت منه

مهدی نعمتی، کشتن تجارت منه نقدی بر نمایشگاه مار آقای نعمتی در گالری دلگشا سایت تندیس: به قلم سحر افتخارزاده Down with reality[1] مهدی نعمتی در گزاره‌ای که برای اولین نمایشگاه انفرادی خود نوشته، در قالب گریز از مدرسه،‌ خود را در ضدیت با هر نوع نظام از پیش‌ موجود و تعیین شده معرفی می‌کند …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

رویای سفید مریم فرشاد ویستاپلاس

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.