دوشنبه , ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال
قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید
فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو

تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

painting 1 در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به جهان زندگی می بخشد و بدین‌گونه به واقعیت اهمیت و معنی می‌دهد. ون گوک آفریننده واقعیتی نو و معنوی است؛ که در هنرش همچنان‌که در زندگیش آن را تجربه کرده است، همین نسل نقاشان دیگری پرورش داد که پژوهش‌هایشان امکان فرا گذاشتن از مفهوم «امپرسیونیستی» واقعیت را پیش نهاد.

رودن معاصر مونه ولی بسیار متفاوت از امپرسیونیست‌ها در پی کشف واقعیتی جدید است؛ اکنون نقاشی غرب پس از چند صد سال، پس از رودن به سرزمینی چنین بارور از صور خیال قدم می‌گذارد، ریچارد سرا ضمن کار پیگیر و منظم در کارگاهش، پی می‌برد که بطور کلی هر اثر هنری توصیف‌هایی از طبیعت نیست، بلکه به طریق خود، چیزی به طبیعت عرضه می‌دارد؛ زیرا قطعه‌ای جدید از واقعیت است.painting 7

بدین‌سان پیش از پایان سده نوزدهم بینش سنتی واقعیت دگرگون شد، نخست تاکید اثباتی برخصیصه واقعی اشیا زیر موج امپرسیونیستی ادراک حسی ناب قرار گرفت؛ و به تدریج چنین درکی از واقعیت زیر سوال رفت. با آغاز سده بیستم، کل مسئله واقعیت به بحث کشیده شد، نسل جدید با دیده شک به سده نوزدهم می‌نگریست و چشم اندازهای نوینی در قلمرو واقعیت به روی او گشوده شد، لیکن ایمانش را به حقیقت ادراک حسی سست کرد.

نقاشان و پیکره سازان سده بیستم، واقعیت جدید را در سطحی فراسوی ظاهرها و نمودها می‌جویند، هنرمند غربی ناگزیر است آفریننده واقعیتی یگانه و بی‌دلیل باشد تا واقعیت‌های مشابهی که از طریق آن باز شناخته شوند.painting 10

نخستین گام به سوی توصیفی معنویتر و پرشورتر از جهان، توسط اکسپرسیونیست‌ها برداشته شد. همه چیز در دنیای ایشان به عواطف انسانی ربط داشت. قبل از همه، ادوارد مونک نروژی (۱۸۶۳-۱۹۴۴) در این راه گام نهاد و سپس تعداد زیادی نقاشان فرانسوی آلمانی و روسی، که حقیقت را از خلال تحریف شکل‌ها و اغراق در رنگ‌ها درک می‌کنند و نشان می‌دهند.painting 8

در این میان جریان فکری دیگری تحت عنوان کوبیسم به راه می‌افتد که آرمانش نظم و استواری است. سرچشمه کوبیسم در آثار سزان نهفته است اما پیروان این جنبش برخلاف سزان به طبیعت التفاتی ندارند. براک(۱۸۸۲-۱۹۶۳) یکی از بنیانگذاران کوبیسم، چنین می‌گوید: «حواس، شکل‌ها را پنهان می‌کنند و ذهن آنها را می‌آفریند» بنابراین، بینش کوبیستی نه بر پایه ادراک حسی، بلکه بر اساس ادراک ریاضی گونه عقل استوار شده است.painting 6

چنین ادراکی، فوق تجربه ذهنی و فوق عوارض ظاهری است؛ و در خود ارزشی عینی دارد. به این دلیل کوبیسم دیدگاه فردی را به کلی ترک می گوید. کوبیسم ادراک شئ را کاملا مستقل از چشم در نظرمی‌گیرد، زیرا چشم را خطاکار می‌داند. یک شئ را تنها از یک نقطه‌ی دید نمی‌توان به طور کامل وصف کرد، زیرا با تغییر زاویه دید، نمود بصری شئ نیز تغییر می‌کند.

از این روست که نقاشان کوبیستی شئ را از همه زوایا در نظر می‌گیرند. این طرز دیدن اشیاء نه تنها مستلزم نفی هرگونه دریافت فردی است، بلکه مبین کوششی برای ضبط بعد چهارم-بعد زمان- نیز هست.painting 11

اندکی پس از آغاز جریان کوبیسم، فوتوریست‌های ایتالیایی- جاکومو بالا (۱۸۷۱-۱۹۵۸) لوئیجی روسلو (۱۸۸۵-۱۹۴۷) امبرتو بوچونی (۱۸۸۲-۱۹۱۶) کارلو کارا (۱۸۸۱-۱۹۶۶) و جینو سورینی (۱۸۸۳-۱۹۶۶) در این سو گام برداشتند. تصویر و دید فضایی جدید در کار فوتوریست‌ها به صورت پژوهش در نمایاندن حرکت، رخ نمود تا مفهومی عقلانی و عینی از جهان بیان کند.painting 12

پیشگامان کوبیسم پیکاسو، براک، لژه، گریس (۱۸۸۷-۱۹۲۷) با شروع جنگ جهانی اول هر یک راه تازه‌ای پیش گرفتند.

در سال‌های جنگ اول جهانی جنبش سورئالیسم نضج گرفت، سورئالیسم واکنشی منفی در برابر جنگ بود رویدادهای شگفت انگیز و غیر عقلانی سبب نگرشی غریب و راز پردازانه بر واقعیت شد. در آثار رودن و انر(۱۸۶۰-۱۹۴۹)، در این دنیای صورتک‌ها وشبح‌ها بود که نسل جنگ الگوی خود را پیدا کرد. نقاشانی چون دکیریکو، سالوادور دالی(۱۹۰۴-۱۹۸۸)، ماکس ارنست و تانکی(۱۹۰۰-۱۹۵۵) پرده‌های دنیای ناخودآگاه را کنار زدند و واقعیت پنهان در پس واقعیت معلول را در برابر دیدگان ما قرار داد.painting 9

تنها چند نقاش به ویژه مارک شاگال توانستند با تشویش کمتر گوشه‌های آرامترین خطه شگرف را کشف کنند و به تصویر بکشند وجه مشترک کارشان توصیف سرزمین عجایب و فوق واقعی بود. این همان دنیای نقاشان به اصطلاح بدوی «مکتب ندیده» بود که به تماشایش می‌نشستند و وصفش می‌کردند، چنانکه هانری روسو پیش از این تجربه کرده بود.1neb61a

قسمت قبل از خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۱ comment

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| ...

یک نظر

  1. فرهاد عزیزی

    اگر رنسانس باعث تغیر جایگاه صنعتگر به هنرمند شد از دهه ۱۹۵۰ و به تدریج با ورود تجارت به هنر جایگاه هنرمند به تاجری در جهت کسب مال تغییر پیدا کرد بخصوص در کشورهای جهان سوم که میزان درک و تحسین آثار هنری پایین است هنرمندان هر چه بیشتر میکوشند خلاقیت خود را در جهت پسند عامه و فروش اثر بکار گیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.