دوشنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | «از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده، مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر

«از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده، مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر

نقدی بر نمایشگاه «از کجا به کجا» با هنربانی سروش میلانی‌زاده در گالری ثالث
مسیر اندیشه هنرمند تا خلق اثر

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

from where to where soroosh milanizadeh 6 واژه شهود intuition را ابتدا به حدس ترجمه کرده‌اند. تبدیل معنایی این واژه به شهود ناشی از تطور ذهن چند لایـه متفکران ایرانی بود. اگرچه همچنـان مـی‌تـوان در شـهود رگـه‌هـایی از مفهوم حـدس را مشاهده کرد، امـا دغدغـه‌هـای شـهود گرایانـه در تاریخ اندیشه همچنـان ابهـام معنـایی ایـن واژه را افزون کرده است. برای هنرمندان شهود فراتر از نیروی ابتدای تفکر عقلانی است.

میتوان آن‌را مترادف مطالعه در کنار تخیل یا انگاه درک معانی دانست. این معانی هسته اولیه شکل گیری یک اتفاق هنری است این اتفاق در گذشته محدود به تولید شئ و اثری می‌گردید که در قامت اثر هنری دیده می‌شد. ولی امروز این اثر با گسترش معنای هنر جایگاهی فراتر از تولیدی مادی دارد. این به معنای رویکردی پژوهشی به مقولات پیرامون انسان از مسیر هنر است.

ساز و کار مراحلی که منجر به خلق هنر می‌گردد در خلوت اندیشه هنرمند نه تنها با نظام عقلی بلکه بر اساس این نیروی متخیله و درگیری آن با فاهمه انسان از هستی اطراف آغاز می‌گردد.from where to where soroosh milanizadeh 1

این هفته در گالری ثالث شاهد بر پایی دومین نمایشگاه تحت عنوان «از کجا به کجا» هستیم . نام گذاری این اتفاق استوار به بررسی مسیر اندیشه هنرمندان صاحب نام معاصر ایرانی است و مسیری که به خلق آثارهنری آنان منتهی گردیده. در کنار هم قرار دادن مطالعات اولیه آنان و تجمیع دست نوشته‌ها و یادداشت‌ها و به قول نگارنده بیانیه نمایشگاه انگاره‌ها و جستجوهای نخستین قبل از خلق اثر خود جایگاهی قابل اعتنا و مهم دارد. انتخاب این متون و یادداشت‌های تصویری دوازده هنرمند از رسانه‌هایی متفاوت مانند  ادبیات و موسیقی و نقاشی و گرافیک و مجسمه‌سازی از یک نسل عملی هوشمندانه است که توسط هنربان این کارنما سروش میلانی‌زاده  انجام گردیده.from where to where soroosh milanizadeh 3

میلانی زاده متولد ۱۳۵۷ و دانش آموخته‌ی هنر عکاسی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه ازاد است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت پیوسته و حرفه‌ای خود را آغاز کرد ، در کارنامه وی نمایشگاه‌های متعددی را می‌توان دید که عمده آن با رسانه عکاسی شکل گرفته‌اند. تطور وی از نظام عکاسی مستند هنری به آثار مفهومی و ارائه چیدمان و عکاسی صحنه آرایی شده  مشهود است.

 کسب تجربه به جهت تولید آثارش نظام فکری میلانی زاده را پیچیده‌تر نموده‌است. وی با جستجوی چگونگی خلق اثر هنری موفق، توسط بزرگان این عرصه، ایده بازتاب این مسیر در شکل نمایشگاهی را در سال گذشته محقق نمود. بازتاب عمل وی با استقبال هنرمندان مواجه گردید. معمولا هنرمندان در گذر از جریان آموزش مدارس هنری تا حضور در عرصه حرفه‌ای به فقدان آموزش‌ها و توانایی‌های خود پی می‌برند و این فقدان انگیزه پژوهش و درک کاستی‌هاست. زکاوت میلانی زاده در نگاه کلی وی از شرایط و نیازهای هنرمندان او را از وادی هنرمند به ساحت هنربان ارتقا داده. گرچه خود وی تاکیدی بر هنرمند بودن خود دارد. ولی باید پذیرفت که نظام دیداری و تنظیمات چیدمانی و انتخاب ظریف این قطعات مطالعه اساتید، حاکی از توانایی او در جایگاه گردآورنده و نظام دهنده یک نمایش موفق است.from where to where soroosh milanizadeh 7

در معنای کلی میلانی زاده به کمک ماده خام هنرمندان نسل پیش از خود آنچنان که در آثار متاخر عکاسی  وی دیده می‌شود چیدمانی انجام داده که فارق از معنای  مورد نظر تک تک این دوازده هنرمند توانا است.

وی با تکیه بر مطالعات هنرمندان خود اثر هنری دیگری در قالب یک نمایشگاه آفریده است.  سوال در اینجاست  که  آیا  ناب‌ترین دریافت‌های شهودی اساتیدی مطرح و قدرتمند خود به تنهایی مخاطب را اقناع نمی‌کند؟ چالش پیش رو، ارائه سوالاتی است که میلانی زاده مدعی خلق آنان است، این سوالات به نوعی در هر نمایشگاه پژوهشی مطرح می‌گردد و ممکن است هنرمند یا هنربان پاسخی به این سوالات نداشته باشد و متعهد به پاسخ هم نمی‌باشد و اگر بخواهیم رویکرد وی را در ارائه آثار هنرمندان بدانیم  باید نگاهی دقیق‌تر به نمایشگاه داشته باشیم.from where to where soroosh milanizadeh 2

از منظر نگارنده گرداورنده این مجموعه در یک نقطه نتوانسته است به هدف خود دست یابد. و آن در نظر گرفتن مخاطبان عام است. مسئله این است که مخاطبان حرفه‌ای با آثار بسیاری از اساتید آشنا هستند ولی مخاطب عام برای درک نگاه و پرسش اساسی میلانی زاده متری برای قیاس اثر تمام شده اساتید و مقایسه با مشق‌های اولیه این اثار ندارند. گویا طراح نمایشگاه تنها با طبقه خواص به گفت و گو پرداخته است. بطور مثال آیا بیننده غیر حرفه‌ای با دیدن طراحی‌های اثار استاد خاکدان و حضور تحرک و صحنه‌های متعدد در این مشق‌ها برای خلق  یک اثر، آگاه به جنس ساکن طبیعت‌های بیجان نقاشی‌های وی می‌باشد.

و یا این مخاطب می‌تواند به ابعاد عظیم مجسمه‌های استاد شهلاپور و تعلق وی به طبیعت و چوب به عنوان کارماده اصلی وی پی ببرد.from where to where soroosh milanizadeh 5

 از سوی دیگر حتی برای مخاطبان حرفه‌ای دیدن این فرایندهای اولیه همراه با انگاره‌های پیشینی و آشنایی قبلی با آثار این بزرگان می‌تواند باعث وجدی گردد که خود مانع بزرگی در فهم سوالات هنربان است.

گر چه میلانی زاده می‌تواند  تعهدی در خلق اثر خود در قامت یک نمایشگاه به نوع هنر نسل گذشته نداشته باشد و تنها در پی ایجاد سوالاتی باشد که در زمان فعلی از تاریخ هنر معاصر ما مطرح شده است. اما طرح جستجوهای ذهنی وی باید با شفافیت بیشتری رخ میداد. تا جنس این دغدغه به خوبی هویدا می‌گردید. from where to where soroosh milanizadeh 9

from where to where soroosh milanizadeh 10

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید: 

ahmad vakili 10

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی نقدی بر نمایشگاه طراحی و نقاشی احمد وکیلی در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  طی سالیان مدید از ده سی تا امروز طراحی در هنر ایران پیشرفت بسیاری نموده است. تمام نحله‌های نقاشی مدرن  در این سال‌ها به نوعی طراحی کرده‌اند. اما جریان هنرمندان …

۰ comments
jahangir shahdadi 4

تعلیق ایرانی هنر، نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی

نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی در گالری ۱۴ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تعلیق ایرانی هنر طبیعت‌گرایی در هنر کمترین پیوندی با محتوای اصل اثر ندارد. نقاشی از یک گل شاید به هیچ چیزی روی زمین شبیه نباشد. هیچ دستورالعملی در خصوص مضمون برای هنر سنت مدار و یا هنر غربی وجود …

۰ comments
taher pour heidari homa art gallery 4

«پرولترها» نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما

«پرولترها» در نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما نقدی بر نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی ارسطو مفهوم برده را اینچنین شرح می‌دهد: برده آن کسی است که در منطق تا آنجا مشارکت می‌کند که آن را احساس می‌کند، (aesthesis)، اما نه در آن حد که آن منطق را از …

۰ comments
ali nasir 6

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر نقدی بر نمایشگاه علی نصیر در گالری اُ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در هنگام اولین بارش زمستانی در مکان جدید گالری اُ به نمایشگاهی وارد می شویم که نقاشی تنها در مقام یک پدیده مستقل مطرح می‌شود. مجموعه‌ای از رنگ‌های فام و درخشان با لحنی آزاد و …

۰ comments
ahmad esfandiari 5

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم نقدی بر «نقاش آبی‌ها» آثار احمد اسفندیاری در گالری آرت سنتر سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی زنده‌یاد احمد اسفندیاری (۱۳۹۱-۱۳۰۱) در تهران متولد شد. وی بعد از گذراندن دوره دبیرستان و پشت سر گذاشتن کنکور، وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران گردید. سال‌های ۱۳۲۰ زمان …

۰ comments
ali golestaneh 8

تقدس کار | نقدی بر نمایشگاه علی گلستانه

نقدی بر نمایشگاه «گل یاس بنفش» در گالری مریم فصیحی هرندی سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تقدس کار هنرمند چون دوستدار تجربه ناب است به موضوعات و اعیانی که پیش‌تر از معنا اشباع شده‌اند رضایت نمی‌دهد. این به آن معناست؛ که در برخورد با تصویر یک منظره هنگامی که کلیه زوایا، رنگ‌ها، بافت‌ها و …

۰ comments
mehdi hosseini 1

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند نقدی بر نمایشگاه سیلک اسکرین مهدی حسینی در گالری هور سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تلفیق دو امر عینی و ذهنی و یا وحدت در نظام عقلانی و حسانی شرط تعیین کننده هر کنکاش هنری است. این دو ستون متضاد را می‌توان در کلیه رفتارهای ابواب …

۰ comments
daryoush gharahzad 2

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی نقدی بر نمایشگاه «لطفا وارد چمن شوید» در گالری چهارده سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی «طبیعت امروز حقیقتی است که با حقایق متعدد انسانی درگیر و احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش بازبینی دارند.» عبارت کیوریتورینگ در فرهنگ هنر غربی امروز نسبت به گذشته در موقعیت‌های بسیار وسیع‌تری …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

مقطع، تعامل جغرافیایی در جهان معاصر

مقطع، تعامل جغرافیایی در جهان معاصر

مقطع، تعامل جغرافیایی در جهان معاصر نگاهی به نمایشگاه مقطع در گالری لیبل قرمز  گزارش ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.