جمعه , ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | لوکاس ساماراس، بدن به مثابه اثر هنری

لوکاس ساماراس، بدن به مثابه اثر هنری

لوکاس ساماراس، بدن به مثابه اثر هنری

بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم
خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر

لوکاس ساماراس Lucas Samaras

Lucas Samaras 10 در همه‌ی کارهای لوکاس ساماراس ایده‌ی دگرگون سازی، تغییر، رشد و تغییر شکل دغدغه‌ی همیشگی است. وی در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ در نیویورک با جنبش هنری هپینینگ و پاپ آرت و رویکرد آن به اشیای معمولی پیوند تنگاتنگی داشت. و با دنباله‌روی از میراث جوزف کورنل هنرمند سورئالیست آمریکایی، با مجموعه‌ای از قوطی‌هایی که فرم آشنا و ساده‌ی آن به ظروفی از اشیای نامنتظره ــ مثل سنجاق، تیغ، شیشه، قیچی، سیم و جواهرات ــ تغییر یافته بود، شهرتی به هم رسانید. Lucas Samaras 11 دیگر اشیای روزمره ــ مثل راکت تنیس، کفش و صندلی ــ به واسطه قابلیت تغییر پذیری بالا در فرم، بسیار مورد توجه ساراماس قرار داشت. وی از آن طریق می‌توانست به توازن شکننده بین اشیای آشنا و ناآشنا دست یابد. ساماراس در ۱۹۶۹ دریافت که پیکرش می‌تواند بهترین شیء برای مطالعه باشد. همان سال فیلمی با نویسندگی، کارگردانی و بازی خود با عنوان «خویشتن» ساخت و از آن به بعد موضوع اصلی، خودش و عکاسی رسانه‌ی مطلوبش شد. Lucas Samaras 5 علایق زیباشناختی متنوع ساماراس ــ خودنگاره، تئاتر، هنر اجرا، هنر بدنی و نقاشی ــ در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱، در مجموعه‌های اتوپولاروید او در هم ادغام شدند. دوربین عکاسی پولاروید وسیله‌‌ دلخواه ساراماس بود و با کمک آن به خواسته‌ی دیرین خویش، کاوش بدن به شیوه‌ی عکاسانه، جامه عمل بخشید. این طرز کار استقلال کامل وی را برآورده می‌ساخت: بدون دستیار می‌توانست کار کند و یادگیری فناوری‌های پیچیده لزومی نداشت، زیرا شیوه‌ی پولاروید فرایندی تک مرحله‌ای و بی‌نیاز به تاریکخانه بود. ساماراس درباره‌ی مجموعه‌ی «اتو پولاروید»ها گفته است: «سرعت دست یافتن به نتیجه ی کار بدون کمک فرد دیگر و خلوت ضمن کار، فرصتی در اختیارم نهاد تا کاری را به سرانجام رسانم که با عکاسی به شیوه‌ی مرسوم ممکن نبود.Lucas Samaras 7 کم و زیاد واکنشم را می‌توانستم کنترل کنم .کمی به طرف چپ می رفتم، این یا آن چیز را جابه جا می‌کردم و منتقد، محرک، کارگردان و مخاطب خویش بودم» ساماراس در مجموعه‌ی اتو پولاروید»ها بازیگر بود و کارگاه و آپارتمان سنگ قهوه‌ای او صحنه‌ی خودکاوی‌هایش در عکس‌ها در حالت نشسته، ایستاده، دراز کشیده، ادا در آوردن و خود را بغل کردن دیده می‌شود. با نوردهی‌های چندگانه، عدم وضوح ، نور رنگی، ایفای نقش و با تغییر سطح چاپ نهایی با دستکاری لایه امولسیون (ژلاتین) و ایجاد لکه و خطوط مرکب شکل خود را تغییر می‌داد. این تغییر خود و عکاسی، در مجموعه‌ی موفق بعدی ساماراس با عنوان «دگرگونی‌ها ــ عکس» دنبال شد. ساماراس در این مجموعه تصاویر در آشپزخانه بر صندلی نشسته ــ مضمون مکرر در تمام کارهایش ــ نیم‌تنه‌ی خود را بالا کشیده و دست گشوده و چراغ پرنور چشمک زن به دست دارد. Lucas Samaras 12 تصویر با این نور رنگی پر شده است. عامل دگرگونی در اینجا نور است، نه دستکاری لایه امولسیون پیش از نوردهی نگاتیو. پیکر وی با نورهای سبز، قرمز و زرد ــ به قول ساماراس «آبنباتی» و «ارزان» ــ رنگ شده است؛ در اینجا ساختار دوگانه‌ی تصویر جذاب است؛ که یک طرف بیننده را به تئاتر خصوصی ساماراس فرا می خواند و طرف دیگر با فرم دوبعدی انتزاعی بیننده را باز می‌دارد. او برای ایجاد چنین حائلی، دوربین را مقابل یک دیوار آشپزخانه که بعد تخت آن را با فضای گسترده‌ی نور رنگی، مورد تأکید قرار داده، نهاده است. و سرانجام تمامی تصاویر این مجموعه همچون تمرینی در مضمون و تنوع متکی به خویش، با هم بر مخاطب اثر می‌گذارند.Lucas Samaras 9

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم را اینجا بخوانید:

Jerry Uelsmann 3

جری اولسمن استاد نگاتیوهای چندگانه

جری اولسمن استاد نگاتیوهای چندگانه بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر جری اولسمن Jerry Uelsmann جری اولسمن Jerry Uelsmann در تلفیق نگاتیوهای چندگانه در ساختن تصاویری با ترکیب‌بندی دقیق بسیار …

۰ comments

Philippe Halsman 13

فیلیپ هالسمن، تسخیر حقیقت دست نیافتنی

فیلیپ هالسمن،تسخیر حقیقت دست نیافتنی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فیلیپ هالسمن Philippe Halsman «عکاسی برایم ممکن است بسیار جدی یا بازی و تفریح باشد، تلاش برای تسخیر حقیقت …

۰ comments

frederick sommer 3

فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه

فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فردریک سومر frederick sommer «می‌دانم که عکاسی در پرداختن به برخی چیزها ابزاری مناسب است و من …

۰ comments

dora maar 6

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر دورا مار Dora Maar تفسیر روانکاوانه‌ی اسطوره و نیز رؤیا برای آن دسته از هنرمندانی …

۰ comments

cartier bresson 01

هانری کارتیه برسون | من یک رسانه‌ام

هانری کارتیه برسون | من یک رسانه‌ام بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر هانری کارتیه برسون Henri Cartier Bressonمن یک رسانه‌ام، مشاهده می‌کنم، مشاهده می‌کنم، مشاهده می‌کنم، با چشمانم چیزها …

۰ comments

André Kertész 7

آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر  آندره کرتس André Kertészآندره کرتس با نگاهی تیزبین و تخیلی چابک بسیار به ترکیب بندی و فرم‌ها توجه داشت. این عکاس مجارستانی …

۰ comments

fe6b1cd28bd545eb317f64ab5c6f29da

روژه پاری | فرافکنی تناسخ‌های مخفی در دنیای اشیا

روژه پاری | فرافکنی تناسخ‌های مخفی در دنیای اشیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روژه پاری Roger Parry روژه پاری یکی از نقاشان جوانی بود که بعد از …

۰ comments

surrealism2

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم سورئالیسم در عکس‌های من ری نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر جنبش سوررئالیسم پس از جنگ جهانی اول و به‌دنبال …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

محمد هادی فدوی

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود

محمد هادی فدوی | هنرمند زاده نمی‌شود، بلکه ساخته می‌شود گفتگوی جاوید رمضانی، مدیر سایت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.