جمعه , ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
خانه | پژوهش | انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند
خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم 

علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر 

سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی

post abstraction 1
راهبرد سطح‌گرایانه آبستره انتزاعی آمریکایی در آفرینش فضای یک دست و سراسری با مخالفت هنرمندان اروپایی روبرو شد و برخی آن را امپریالیسم فرهنگی ارزیابی کردند. از آنجایی که انتزاع اروپایی، میل به پیچیدگی و آفرینش فضای غیرمتقارن و ساختاری متنوع بود با جریان اکسپرسیونیسم انتزاع امریکا که تدریجی به سوی کل‌پوشانی و الگوی شکلی یکپارچه پیش می‌رفت موافق نبود. حال آن که تفکر مدرنیستی کلنت گرینبرگ و مایکل فراید و دیگر منتقدین برجسته امریکایی به رویکردی صریح و خلاصه تاکید می‌ورزیدند و این هنر را از حیث زیبایی‌شناسی، به اندازه آثارکلاسیک، ساده، با شکوه و متعادل ارزیابی می‌کردند. از نظر منتقدین مزبور این والایی شکلی مترادف بود با هنر دهه۶۰ که در جریان متاخر اکسپرسیونیسم انتزاعی موسوم به انتزاع پسانقاشانه متبلور شده بود. البته این جریان در تقابل اکسپرسیونیسم انتزاعی شکل نگرفته بود بلکه در پیوست آن بود ولیکن ظهور آن حاکی از نوعی بحران در تداوم این جنبش بود که به دلایلی خبر از افول جنبش را خبر می‌داد. نخست آنکه در اواخر۵۰ بوم‌ها شور و هیجان سال‌های اولیه‌ی جنبش را نداشتند و افرینش‌های پولاک و دکونینگ و دیگر پیشگامان این جنبش گویی به کیفیتی مشابه استاندارد رسیده بود وهنرمندان نسل بعدی به تکرار آن‌ها می‌پرداختند.post abstraction 7
دلیل دوم بحران اکسپرسیونیسم انتزاعی به جایگاه زیبایی‌شناسی آن بر می‌گردد. پس از کارهای اولیه که باز تاب حالات درونی هنرمندان بودند پس از آن آثار تبدیل به یک شیوه‌ی فردی بدون هیچ‌گونه نوآوری، نزول کرده بودند. اهمیت رفتارهای کنشی پولاک، دکونینگ و کلاین در خلق تابلو‌های اکسپرسیونیستی، تا حد زیادی به دلیل جذ‌به‌ی شخصیتی آن‌ها به عنوان ستاره‌های عصر نوین امریکا بودند، حال آن‌که برای هنرمندان نسل بعد رسیدن به آن جایگاه تاریخی پیشگامان با هر نوع استعداد و توان امری ناممکن بود و دیگر آنکه دغدغه‌ها و رفتارهای آن‌ها برای مخاطبین هنر چندان جذابیتی نداشت.post abstraction 11
دلیل سوم بحران فاصله‌گیری از علایق مردم و از دست دادن مخاطبین عام بود که موزه‌ها و مراکز هنری را نگران کرده بود. این جریان هنری به همان اندازه که از جانب نهاد‌های رسمی حمایت می‌شد در میان طبقه بورژوازی و مجموعه دارن ثروتمند نیز محبوبیت داشتند و به تدریج به هنر خواص تبدیل شده بود و برای درک و لذت بردن از آثار نیاز به آگاهی نظری از این شیوه‌ی هنری بود. انتزاع پسا ‌نقاشانه در واقع طرحی نوین بود که در شروع امید‌های فراوانی را برای احیای نقاشی نوین امریکایی پدیدار ساخت.
عنوان پسانقاشانه نخستین بار توسط کلمنت گرینبرگ بر شیوه‌ی شاخص نقاشی مدرن در اوایل دهه ۶۰ اطلاق می‌شود. شیوه‌ای که وامدار آبستره اکسپرسیونیست‌ها بود و در آثار هنرمندانی چون موریس لوئیس، کنت نولند، جولز اولیتسکی، هلن فرانکن تالر، فرانک استلا و السورت کلی تجلی یافت. post abstraction 2
این گرایش جدید تاریخ هنر مدرن که در پیوست اکسپرسیونیست انتزاعی پدید آمد موضوع و محتوا به نفع جریان شکلی و آفرینش مطلق بصری محو می‌شود. در این تحول که مورد تایید گرینبرگ بود، نقاشی کیفیت دراماتیک و احساسی را، با هدف دستیابی به نوعی بصیرت چشمی حاصل از فرم‌های رنگی جذاب و سرشار از انرژی از دست می‌دهد.
هدف اصلی لوئیس، نولند، اولیتسکی و دیگر نقاشن موسوم به انتزاع پسانقاشانه آن بود که سطحی کاملا غیر شخصی و غیر احساسی و تا حد امکان بصری و تزئینی، خلق کنند، کاملا نقاشانه و بدور از هر دغدغه‌ی شخصی و اجتماعی. از این رو در این آثار ضربه قلم خاص و قابل تشخیص، یک نوع زمینه یا بافت خاص، طراحی آزادانه و یا خط، رنگ وفرم خاص هنرمند، دیده نمی‌شود. سطح بوم در این آثار معمولا تخت و بدون بافت هستند. رنگ‌ها چنان بدون ضخامت بر بوم نشسته‌اند که گویی تار وپود بوم از قبل چنین رنگی داشته است. این رنگ‌ها به دو شیوه ظاهر می‌شوند: اول به صورت نوارهایی که به اشکال مختلف افقی، عمودی، قطری و دایره وار بر بوم نقش بسته‌اند و دوم به شکل سطوح تخت و غالبا پهناوری که گویی با ریختن رنگ‌های رقیق به روی بوم پدید آمده‌اند.post abstraction 8
در آثار لوئیس و نولند، شیوه‌ی اول رنگ‌گذاری و در آثار اولیتسکی و فرانکن تالر، شیوه‌ی دوم بسیار رایج است. در این آثار رنگ‌ها دارای انرژی خروشان وسیالی هستند که از لحاظ بصری دارای کیفیتی جذاب و تماشایی به‌وجود آورده‌اند و این جذابیت صرفا بصری است و کاملا متفاوتت است با کارهای روتکو، کلاین و دکونینگ، که رنگ‌ها خاصیت دراماتیک و تاثیرگذاری حسی داشتند.post abstraction 5

قسمت های قبل از خلاصه کتابتاریخ هنر معاصر جهان را اینجا بخوانید:

modern art 4 1

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم  علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی در بخش گذشته دیدیم که کلمنت گرینبرگ از زاویه‌ای دیگر به بررسی جریان اکسپرسیونیسم انتزاعی پرداخت و آن را به …

۰ comments
modern art 3

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی جریانی بود که از جو روشنفکری چپ‌گرا پدید آمد و …

۰ comments
Franz Kline 5

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی فرانتز کلاین Franz Kline در شماره قبل به بررسی زندگی و آثار دکونینگ یکی …

۰ comments
Willem de Kooning 2

ویلم دکونینگ طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی

ویلم دکونینگ | طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی انتزاع رفتارنما Willem de Kooning این جریان همچون نقاشی کنشی بر رفتار گرایی احساسی و …

۰ comments
Rothko 2362566b

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی خودکشی روتکو در سال۱۹۷۰، تغییرات رفتاری با کارهایش در پی‌داشت و تعمق بیشتری در دیدن کارهایش …

۰ comments
rothko1

وسعت بوم‌های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک

وسعت بوم های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم رنگ در کارهای روتکو مستقل از …

۰ comments
jackson pollock 6

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی هرچند براساس قسمت پیشین، کارهای پولاک اپتیکال (بصری) نامیده شده و از کارهای د‌یگر …

۰ comments
jacksonpollock abstaract expressionism 4

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی   بعد از پولاک خیلی از هنرمندان سعی کردند ترکیبی تصادفی از رنگ و بافت ایجاد …

۰ comments
jackson pollock 2

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی جکسون پولاک، بی‌تردید یکی از درخشان‌ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیست انتزاعی …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو

گزارشی از امری ناشناخته در هنر!

گزارشی از امری ناشناخته در هنر! معرفی و شرحِ کتاب «هنر و هراس» از پُل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.