سه شنبه , ۲۶ دی ۱۳۹۶
خانه | پژوهش | نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید

سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش

نیک هنس Nick Hannes
نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت و مصرف‌گرایی در دوبی (یا به قول خود عکاس، لاس وگاس خلیج فارس) می‌باشد. نیک در مصاحبه‌ای با مجله لنزکالچر، خود را یک عکاس حریص نامیده است. او به دلیل علاقه شدیدی که به ثبت تمام وقایعی که او را جذب می‌کند داشته، سفرهایی به کشورهای خاورمیانه، مدیترانه ، روسیه و …. انجام داده است. Nick Hannes 34 از مجموع هزاران عکسی که در این سفرها ثبت کرده نمایشگاه‌ها و کتاب‌های مختلفی را از خود به جای گذاشته است. او معتقد است که عکاسی توانایی ترکیب لایه‌های مختلف در یک تصویر می‌باشد، برای همین یک عکس نباید به راحتی قابل خوانش باشد.
او در سال ۱۹۷۴ در آنتورپ به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۷ از آکادمی هنرهای زیبای کالیفرنیا (KASK) در گنت فارغ‌التحصیل شد. پس از آن برای هشت سال به عنوان عکاس خبری از مناطق بالکان و خاورمیانه و همچنین از مسائل کردستان گزارش تهیه کرد.
در سال ۲۰۰۶، در مطبوعات مشغول به کار شد تا بتواند روی پروژه شخصی خود تمرکز داشته باشد. او به مدت یکسال با یک کوله و یک دوربین عکاسی و به‌وسیله قطار و اتوبوس، سفری را به دور روسیه آغاز کرد. نتیجه این سفر چاپ اولین کتاب او با نام «سفر سرخ» بود.Nick Hannes 35 او در رابطه با کارهایش می‌گوید: «اکثر کارهای شخصی من یک مؤلفه سیاسی و اجتماعی قوی دارد و من سعی می‌کنم آن را از لحظات و از واقعیات موجود در جامعه بیرون کشیده و با کمک محیط پیرامون، این ارتباطات حیرت‌آور را به نمایش بگذارم.»
در سال ۲۰۱۱، کتاب دوم نیک با نام «سُنت» منتشر شد. این کتاب علاوه بر تأثیرات بصریِ سنت‌های فلندر(یکی از شهرهای بلژیک)، در مورد واقعیات چند فرهنگی بودن آن و نیز هویت ملّی و شهرنشینی آن توضیح داده است.Nick Hannes 22 او طی ۲۰ سفری که در مدت چهار سال به کشورهای مدیترانه داشت، کتاب «مدیترانه؛ استمرار انسان» را در سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات هانیبال(بلژیک) چاپ کرد. در این مجموعه (که یک پروژه حماسی می‌باشد) واقعیات موازی و پارادوکس‌های موجود در منطقه مدیترانه کنار هم قرار گرفته و تمرکز مجموعه روی مسائل مختلف معاصر مانند مسئله توریست، شهرسازی، مهاجرت، درگیری‌ها و بحران‌های مختلف قرار داده شده است. این مجموعه در موزه عکاسی (FoMu) آنتورپ از سال ۲۰۱۴ به نمایش در آمده و ناگفته نماند که قبل از آن نیز به چندین جشنواره و موزه‌های مختلف عکاسی راه پیدا کرده است.Nick Hannes 12 او در حال حاضر مشغول کار روی پروژه‌ای در رابطه با مصرف‌گرایی، فراغت و توسعه در شهر مصنوعی دوبی است. نام پروژه «دوبی، نان و سیرک» است که در سال ۲۰۱۸ نمایش داده خواهد شد.
نیک هنس در مصاحبه با مجله لنزکالچر در رابطه با شیوه عکاسی خود در انتخاب سوژه و ارائه آن در نمایشگاه توضیح داده که: «من می‌خواهم در مورد موضوعات مهم و بزرگی صحبت کنم. مهاجرت، تخریب محیط زیست، افزایش نابرابری و از این دست موضوعات. من به عنوان یک عکاس، نگران اینگونه مسائل هستم، اما همیشه نمی‌توانم بدبختی را نشان دهم. این کار مؤثر نخواهد بود و پیام را به مخاطب نخواهد رساند. بنابراین سعی می‌کنم راه دیگری را انتخاب کنم، و اغلب شوخ طبعی را به عنوان ابزاری برای بیننده قرار ‌دهم تا او را به سمت تعامل دقیق‌تر با اثر بکشانم.Nick Hannes 1 بدین جهت چینش کارهای من روی دیوار گالری به این صورت بوده که روی اولین دیوار گالری، تصاویر خنده‌دار، صحنه‌های آفتابی از سواحل دریای مدیترانه و…. نصب شده که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. پس از آنکه آنها جذب کار شده و داخل کار فرو می‌رفتند، درست در دیوار پشت آن کار، شکل دیگری از عکس‌ها را می‌دیدند. تصاویری از ناآرامی‌ها، پناهندگان و نابودی جنگ‌ها…. در واقع این تاکتیک نمایش عمدی بود. من با گفتن اینکه لطفاً نزدیک‌تر بیایید و کمی سرگرم شوید بیننده را درگیر می‌کردم و درست وقتی که به دقت نگاه می‌کردند، جزئیات کاملاً متفاوت تری شروع به روشن شدن می‌شدند.»Nick Hannes 15 نیک هنس هم‌اکنون در رانست بلژیک زندگی می‌کند. نمایشگاه‌های انفرادی او به شرح زیر می‌باشد:
۱- مدیترانه؛ استمرار انسان ۲۰۱۷، ۲۰۱۶، ۲۰۱۵، ۲۰۱۴، ۲۰۱۳ در پاریس، سیدنی، ونس، آلمریا، سویلا و …
۲- سفر سرخ ۲۰۱۴، ۲۰۱۳، ۲۰۱۱، ۲۰۱۰، ۲۰۰۹ در آمستردام، ژاپن، آنتورپ و ….
۳- Tradities 2011 آمستردام
۴- کلیمانجارو (Kilimanjaro: Mules on the mountain ) 2006 آنتورپ
۵- Au mauvais temps, au mauvais endroit 2005 آنتورپ و بروکسل
و نمایشگاه‌های گروهی متعدد از سال ۲۰۰۸ تاکنون.Nick Hannes 16

پرونده قبلی آشنایی با عکاسان معاصر را در لینک زیر مشاهده کنید:

Ellie davies 13

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments
Brian Taylor 16

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments

2e1c7110 9783 4512 b8ba f75f178d88be

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments

2010 Deictor 02 690x1031

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments

lisa kereszi 16

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments
پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

باخانمان

باخانمان در هیبت کارتن‌های مهربان فرهنگسرای نیاوران

باخانمان در هیبت کارتن‌های مهربان فرهنگسرای نیاوران براساس رویداد بی خانمان- فرهنگسرای نیاوران آرش نصرت ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.