شنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خانه | پژوهش | اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی

اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی

اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی
خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت سوم

تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه

سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی

گذشته از نقاشی و شعر و کشف و بسط روابطشان در دنیای سوررئالیته که مرور کردیم، کنشگران این مکتب دست به باز تعریف مجسمه‌سازی نیز زدند که در واقع دادن ماهیت نامتعارف به اشیا و خارج کردنشان از کارکردهای مفروض و مسلم گذشته بود. از همان سال ۱۹۱۴، مارسل دوشان اشیا گوناگونی را که به طور معمول برای مصارف مختلف ساخته می‌شوند، از قبیل پارو، صافی مایعات تا بطری، تحت عنوان ردی میکر پیشنهاد کرد که فقط به امضا کردن آنها اکتفا می‌کرد. Untitled 1 از چنین رفتاری که توجیهش از نظر عوام و حتی حرفه‌ای‌ها نیز پیچیده و دشوار است، سوررئالیست‌ها این استفاده را می‌کنند که یک شی عادی و کاملا شناخته را از جای خودش بردارند و در جایی که با آن کاملا بی‌مناسبت است بنشانند. ده سال بعد، برتون در مدخلی بر گفتار درباره واقعیت کمتر، پیشنهاد می‌کند چیزهایی بسازند که در خواب دیده‌اند، که نه از منظر مفید بودن پذیرفته شود و نه از منظر زیبایی شناختی. چنین طرحی دقیقا پاسخ هدفی است که به نقاشی سوررئالیستی نسبت داده می‌شود: «انتقال تصویر مغزی به دقتی بیش از پیش عینی.» و از این لحظه به بعد مسیر سوررئالیستی با اندیشه‌های دایمی درباره موقعیت شی در زندگی روزمره که گویای یک بحران ریشه‌ای در شی است همراه خواهد بود. Untitleduuu 1 این اندیشه به هیچ وجه جنبه حاشیه‌ای ندارد، بلکه در مرکز کردار سوررئالیستی قرار دارد: «تنها آزمایش دقیق اندیشه‌هایی که این شی به روشنی در مردم تولید می‌کند، اجازه می‌دهد که وسوسه فعلی سوررئالیستی را در همه قلمرو آن درک کنیم.» به این ترتیب شاید در همین قلمرو خاص انتخاب و ترکیب اشیا است که، حتی بهتر از نقاشی، آشتی درون و بیرون، ذهنی و عینی ملموس می‌شود. آندره برتون می‌نویسد: «مهم‌ترین سودی که سوررئالیسم از این نوع عملی برده است، موفقیت در این نکته است که این دو اصطلاح مطلقا متضاد را آشتی دهد؛ ادارک و تصور، و روی خندقی که آنها را از هم جدا می‌کند پلی بسازد.»Untitled 1rr انتخاب یک شی به طور کلی در چنین رویکردی می‌تواند طبق دو شیوه انجام گیرد:
الف) یا ذهنیت، اشیایی را که قبلا وجود دارند انتخاب می‌کند تا خود را در آنها منعکس سازد و به واسطه آنها خود را ظاهر سازد، توجهی که به وسیله این اشیا ایجاد می‌شود، ریشه در تمایلات ضمیر پنهان فرد دارد که این انتخاب را انجام می‌دهد، و همین امر خاستگاه‌های روانکاوی را در سوررئالیسم به خوبی نمایان می‌سازد: «شی طبیعی، شی خراب شده، شی پیدا شده، شی ریاضی و شی ناخواسته…» در چنین مواردی، تمایلات، خاطرات و رویاها، و اشتغالات لحظه‌ای مانند عناصر فوق عمل می‌‌کنند، به‌طوری که شی‌ای که بطور تصادفی در برابر ما قرار گرفته است، ناگهان گویا می‌شود و به نظر می‌رسد که رابطه نزدیکی با فرد دارد. در ورای دلالت بلافصلش، امکانات تازه‌ای ظهور می‌کند و این کشف مداوم فراتر از زندگی ظاهری شی که معمولا حدی دارد، صعود می‌کند.Untitled 15 ب) یا برعکس، فرد در زیر بار مقتضیات درونی خویش به نحوی مجبور می‌شود که به نوعی منظره رویایی و یا وهمی جنبه مادی بدهد، به این قصد که برای ارضا احساس ضرورت، به آنچه اشتیاق او طلب می‌کرد، جنبه واقعی بدهد. پس سخن از فراهم آوردن امکان زندگی برای آن چیزی است که صرفا خیالی بوده است!

Untitledrrr 1

قسمت قبل از خلاصه کتاب مکتب های ادبی را اینجا بخوانید:

پیشنگاه , زمان می ایستد

نوشته‌های پیشنهادی

دورا مار

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم ...

اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی

اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت چهارم تألیف و ترجمه ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مزایای عضویت در خبرنامه تندیس را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت و مجله تندیس
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.